Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-02-07 | AI

AI – ett effektivt verktyg för att hantera kundinvändningar

Läs hur AI-baserade verktyg kan hjälpa hela säljteamet att bli mer effektiva på att hantera kundinvändningar, förbättra sin kommunikation och öka försäljningen.

AI - ett effektivt verktyg för att hantera kundinvändningarAI – ett effektivt verktyg för att hantera kundinvändningar Foto: Saleseffect

Genom att implementera AI-baserade verktyg i ert team kan ni effektivisera hanteringen av kundinvändningar, förbättra er kommunikation och stimulera ökad försäljning. Här har vi listat några AI-drivna lösningar som kan vara nyckeln till att framgångsrikt navigera genom komplexa kundinteraktioner med förslag på tjänster och verktyg, och därmed positionera ert team.

AI som en strategisk fördel

AI-tekniken erbjuder avancerad dataanalys och mönsterigenkänning, vilket öppnar upp för en djupare förståelse och insikt i kundbeteenden och vanliga invändningar. Med AI kan företag proaktivt identifiera och åtgärda potentiella problem innan de uppstår, vilket skapar möjligheten att erbjuda varje individuell kund en mer personlig och skräddarsydd upplevelse.

AI fungerar som en strategisk fördel genom att erbjuda realtidsinsikter som möjliggör snabba åtgärder vid förändrade kundbehov. Genom att analysera omfattande datamängder kan AI förutse trender och mönster, detta tillåter er att anpassa er strategi och erbjuda lösningar innan kunden ens formulerat sina invändningar.

AI blir därmed ett oumbärlig verktyg för att inte bara förutse och hantera problem utan också för att ligga steget före i att erbjuda innovativa lösningar och med ökad kundtillfredsställelse som resultat.

Exempel på AI-verktyg för kundinvändningar

  • Chatbots: AI-drivna chatbots interagerar med dina kunder i realtid och kan leverera snabba svar på vanliga frågor och invändningar. Dessa chatbots fungerar som virtuella assistenter och är tillgängliga dygnet runt för att säkerställa att kunderna alltid har relevant information till hands. Det här ökar inte bara effektiviteten utan stärker också kundtillfredsställelsen!
  • Sentimentanalys: Man kan likna sentimentanalys med AI som att ha en känslig antenn för att uppfatta tonfall och känslor i kundkommunikationen. Genom att analysera kundkommunikationen kan denna teknik hjälpa ditt team anpassa sina svar och skapa en mer empatisk och personlig kundservice som går bortom att bara lösa problem.
  • Prediktiv analys: Med hjälp av avancerade algoritmer kan denna teknik förutse kundbeteenden och invändningar. Genom att förstå tidigare mönster i kundinteraktioner kan ni utveckla mer riktade strategier som inte bara är reaktiva utan proaktiva, vilket resulterar i en fördelaktig position för att tillfredsställa era kunders unika behov och öka förtroendet.

Integration med CRM-system

Integrering av AI-verktyg med befintliga CRM-system förbättrar hanteringen av kundinvändningar avsevärt. Det möjliggör en sömlös upplevelse där all relevant kunddata är tillgänglig för både sälj- och supportteam. Genom att kombinera AI-insikter med befintlig kundinformation får man en holistisk bild av varje kunds interaktion med företaget.

Denna integrering möjliggör dessutom automatiserade processer för att hantera och svara på kundinvändningar. Ert team kan därmed fokusera på att bygga starkare kundrelationer, medan AI tar hand om de repetitiva och tidskrävande uppgifterna. Symbiosen mellan AI och CRM-systemet skapar en effektiv arbetsmiljö och möjliggör för en mer personlig och skräddarsydd kundservice.

Utbildning och Anpassning

För att optimera användningen av AI-verktyg är det viktigt att utbilda teamet i hur man använder AI-tekniken och anpassar den till företagets specifika behov. Utbildningen bör inkludera såväl teknisk kompetens som mjuka färdigheter för att hantera kundrelationer.

Kontinuerligt lärande och anpassning av AI-systemet till nya kundinvändningar och trender är avgörande för att maximera effektiviteten och lönsamheten. Detta säkerställer att företaget alltid ligger i framkant och kan erbjuda innovativa lösningar som möter kundernas ständigt föränderliga behov.

AI = ökad försäljning

AI är inte bara ett verktyg för att lösa problem; det är en möjlighet att skapa en överlägsen kundupplevelse och öka konkurrenskraften på marknaden genom att ligga ett steg före. Genom att investera i AI-baserade verktyg kan ditt företag inte bara möta dagens utmaningar utan även positionera er för att möta framtidens krav. Kraven på kundbemötandet och lättillgänglig service blir allt högre och kan ofta vara en avgörande faktor för huruvida kunder stannar eller går vidare.

Att ta bort tidskrävande repetitiva uppgifter kommer ge dig och ditt team mer utrymme för att personligen ta hand om era kunder och därigenom öka er försäljning!

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Föreställ dig en värld där dina kunder aldrig når din webbplats

Föreställ dig en värld där dina kunder aldrig når din webbplats

Inte för att ditt innehåll är dåligt, utan för att det inte ens syns. En värld där traditionella sökresultat ersätts av AI-genererade svar, och där din digitala närvaro kan försvinna över en natt. Detta är inte en framtidsvision – det händer här och nu.​

5 AI-verktyg som hjälper dig jobba smartare

5 AI-verktyg som hjälper dig jobba smartare

Från bildgenerering till transkribering och översättning – här är fem AI-verktyg som du kan testa direkt. Spara tid, imponera i presentationer och låt tekniken göra grovjobbet åt dig efter att ha spanat in våra tips till dig! 💫

Goalplan skapar interna influencers och revolutionerar säljcoachning med AI och video i pilotprojekt med Reitan

Reitan först ut att testa Goalplans nya AI-plattform för säljcoachning

AI i säljcoachning har ökat med över 40 procent sedan 2020 och allt fler företag väljer videor för att förmedla sina budskap. Detta har säljplattformen Goalplan tagit fasta på och har tagit fram en ny plattform som integrerar avancerad AI-teknologi och videobaserad coachning för att skapa en dynamisk och effektiv lösning för säljteam. En av de första kunderna att testa plattformen är Reitan Convenience Sverige, som driver 7-Eleven, Pressbyrån och Pressbyrån PBX.

Har du koll på om era tjänste- och förmånsbilar har bästa TCO?

Har du koll på om era tjänste- och förmånsbilar har bästa TCO?

Annons

Ett lägre inköpspris på tjänste- och förmånsbilar innebär inte alltid låga totala kostnader. Hur man administrerar sina tjänste-, förmåns- och personalbilar via TCO (Total Cost of Ownership) är en ofta återkommande frågeställning för många företagare. Med rätt upplägg finns pengar att spara, både för företaget och för den som kör tjänste- eller förmånsbilen!

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.
Bigster ny SUV från Dacia

Bigster ny SUV från Dacia

Dacia, ett varumärke som blivit synonymt med prisvärda bilar utan att kompromissa med kvalitet och pålitlighet, har nu presenterat sin senaste modell – en mellanklass-SUV vid namn Bigster.
Så stänger du affären före semestern!

8 experter tipsar: Så tar du hem affären före semestern!

Nedräkning pågår men hur stänger du så många offerter som möjligt och tar hem affären innan du går på semester? Våra säljexperter ger sina bästa tips!

Snus på export: en svensk framgångssaga

Sverige har länge varit känt för innovation och hållbarhet, men det är också hem till en produkt som gör avtryck långt utanför landets gränser: snus. Med en unik kombination av tradition, innovation och en progressiv tobakspolitik har snusindustrin inte bara stärka Sveriges position som ett föregångsland inom folkhälsa, utan också etablerat snus som en av landets mest framgångsrika exportvaror. Sverige ...

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com