2024 har varit ett år då olika röster har höjts på hur man ska nå ut till kunderna. De som förespråkar telefonbearbetning har högljutt vurmat för detta tillvägagångssätt och menar på att det inte alls är passé. På sociala medier har det varit många inlägg i stil med ”Så bokade jag 20 möten på två timmar.”
Detta har kontrats av andra aktörer som är övertygade om att det är LinkedIn som är kanalen framöver. Det är där man ska synas, göra inlägg och kommentera för att komma igenom bruset.
Och så har vi de traditionella, fysiska nätverken som är mitt i en renässansperiod. På dessa nätverk samlas de sociala med inställningen ”Affärer görs ju ändå mellan människor.”
Nya kanaler har vunnit mark
De som inte har velat lägga tid och kraft på nätverk, men ändå velat nå ut till en större publik har satsat på webbinarium med allt vad det innebär med påminnelser och inspelningar som ska distribueras till en krävande publik.
Vad mer…? Jo, AI har gjort intåg i olika säljprocesser, så klart!
Vi har väl alla fått mejl, som börjar med att vi tilltalas med förnamn och som sedan styr in på ämnet, som vi ska bli uppmärksammade på. Det är supersmidigt. Jag har själv testat. Med hjälp av AI formuleras ett mejl och sedan dammsugs nätet på den utvalda målgruppen, som sedan får budskapet.
Allt detta ackompanjerat av att många vill jobba ”remote”, vilket var helt utopiskt före pandemin, men 2024 anses det nästan som en hygienfaktor – att få jobba på distans alltså.
Så vad kommer att stå i fokus 2025?
Jo, den totala valmöjligheten! Kanalerna är så gott som oändliga när marknad och sälj slår sina kloka huvuden ihop om hur kundresan ska göras på bästa sätt.
Självklart behöver företag någon form av strategi. Alla kan ju inte göra som de själva vill, men valfrihet kommer att efterfrågas. Varför då? Jo, just därför att det numera finns så många olika sätt att nå ut.
Det är enkelt. Om säljare ska bearbeta kunder och spela en aktiv roll i affärsprocessen, så är det bäst om var och en kan göra det på det minst energikrävande sättet. Det finns inget tillvägagångssätt som är lika bra för samtliga i säljkåren. Den ena säljaren kan t.ex. tycka att det är lätt att lyfta telefonen och ringa och känner sig bekväm med detta. Man ringer hellre än att sätta sig ner och plita ihop ett mejl. Den andre säljaren känner tvärt om; ”Hua för att sitta och ringa, det är ju så mycket smartare att ta AI till hjälp och formulera mejl och skicka i väg i ett nafs. Kan det bli bekvämare!”
Den tredje säljkraften däremot känner sig varken bekväm med att ringa eller mejla längre, utan vill satsa på fysiska eller digitala nätverk, som ger ringar på vattnet.
Om var och en i så stor mån som möjligt får göra på sitt sätt, så har företagen mycket att vinna på detta, just för att det inte kommer att gå åt en massa onödig energi till att komma igång. Det kostar nämligen mycket ork och energi att göra sådant som man tycker är obehagligt som t.ex. ringa. Då är det bättre att man lägger den energin på t.ex. fysiska frukostmöten, om man har lättare för att mingla.
Det här är förstås lättare sagt än gjort. Det är det som blir utmaningen för många säljchefer framöver – att skapa möjligheter för olika tillvägagångssätt och uppmuntra de enskilda säljarna att nå ut på sitt sätt.
Summa summarum
Den största skillnaden i hur försäljningschefer kommer att arbeta 2025 jämfört med idag är att medarbetarna vill ha mer valfrihet när det kommer till hur de ska nå ut till kunder och att man kommer att behöva ge mer feedback till de enskilda medarbetarna för att hålla ångan uppe.
Gott nytt säljår!
Paula Söderström
Meant to Mind