BMW 3.0 CSL har utvecklats för att kombinera det bästa från fem decennier av racingexpertis från BMW M GmbH. Alla aspekter av karaktären – dynamisk exteriörelegans, en klassisk sportbilscockpit, intelligent lättviktskonstruktion, en rak sexcylindrig motor, manuell växellåda och bakhjulsdrift – är baserade på traditionella principer för en BMW M-bil. Att köra BMW 3.0 CSL är därför inte bara en exklusiv högpresterande upplevelse utan också ett känslomässigt möte med historien och nutiden.
Ny tolkning av en legendarisk formel
BMW 3.0 CSL bevarar konceptet som skapades på 1970-talet – att tillämpa racingens teknologi designad för ren körglädje på allmänna vägar. Som reinkarnationen av en legendarisk sportbil, både för racerbanan och vägen, besitter BMW 3.0 CSL alla egenskaper hos en puristisk bil och lever upp till den legendariska modellbeteckningen ”CSL” som står för Coupé, Sport, Leichtbau” (Coupé, Sport Lättvikt). Bilens coupéformade kaross sätter traditionella betoningar för sportig elegans och uttrycksfull dynamik. Dess driv- och fjädringsteknik kommer från den senaste utvecklingen för racerbilar och högpresterande sportbilar från BMW M GmbH. Den intelligenta lättviktskonstruktionen når en enastående nivå, framför allt genom den omfattande användningen av kolfiber vilket skapar ett effekt/viktförhållande för BMW 3.0 CSL på bara 2,9 kilogram per hk.
Rak sexcylindrig motor, manuell växellåda och bakhjulsdrift
Med en maximal effekt på 560 hk och ett vridmoment på 550 Nm har BMW 3.0 CSL den mest kraftfulla raka sexcylindriga motorn som någonsin använts i en BMW M-bil, vilket understryker fordonets speciella status. Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell växellåda som är idealiskt anpassad till prestandaegenskaperna. Genom en exakt definierad växlingsrörelse möjliggörs snabba och exakta växlingar vilket bidrar till maximal körglädje. Den exklusiva växelspaken, speciellt framtagen för BMW 3.0 CSL, har en unik design med sin vita yta, det graverade växlingsdiagrammet och siffran 50. Likt de traditionella principerna för en BMW M-bil sker kraftöverföringen uteslutande via bakhjulen.
Unik M-typisk design anpassad efter den fascinerande prestandan.
Med sina klassiska coupé-proportioner och ett traditionellt fordonskoncept, som kombinerar frontmotor och manuell växellåda med bakhjulsdrift, följer BMW 3.0 CSL i sina föregångares fotspår. Distinkta aerodynamiska element, kraftfullt formade hjulhus, en slående bakspoiler och många andra detaljer är också typiska signalement från den legendariska coupén från 1970-talet.
De muskulösa hjulhusen erbjuder plats för de smidda lättmetallfälgarna i en Y-ekrad design. Fälgarna är 20 tum på framaxeln och 21 tum bak, och är utrustade med Michelin-däck som utvecklats exklusivt för BMW 3.0 CSL. Siffran 50 pryder däckens sidoväggar, vilket ger ytterligare en subtil hänvisning till årsdagen för BMW M GmbH. Vyn bakifrån kännetecknas av en mycket kraftfull estetik. Den mest slående egenskapen är den bakre vingen som översätter det karakteristiska utseendet hos ”Batmobil” till ett modernt formspråk.
Samtidigt kännetecknas BMW 3.0 CSL:s design av de principer som alltid har funnits för BMW M-bilar: De specifika designelementen är utvecklade och designade utefter de tekniska kraven för kyllufttillförsel, aerodynamisk balans och kördynamik. På så sätt uttrycker BMW 3.0 CSL en tidlös racingpassion på ett känslomässigt och autentiskt sätt.
Intelligent lättviktskonstruktion med maximal användning av kolfiber
Utöver den minimala användningen av isoleringsmaterial används stora mängder kolfiberförstärkt plast (CFRP) för att minska vikten. BMW 3.0 CSL har CFRP-komponenter på praktiskt taget alla påbyggnadssektioner. Alla kolkomponenter tillverkas i små serier, mestadels för hand och exklusivt för BMW 3.0 CSL. Dessutom leder ett riktat urval av material och toppmoderna designmetoder också till en betydande viktminskning av övriga fordonskomponenter. Exempelvis är takspoilern på BMW 3.0 CSL gjord av glasfiberförstärkt plast och den bakre ljuddämparen i titan, vilket gör den cirka 4,3 kilo lättare än en konventionell stålkomponent.
Utarbetad lack i stil med klassiska racerbilar
BMW 3.0 CSL är lackerad i alpinvit som kompletteras med dekaler i de klassiska färgerna från BMW M GmbHs. Linjerna på karossen reflekterar de dynamiska ytorna, vilket framhäver coupéns kraftfulla estetik ännu tydligare. Både basfärgen och M-ränderna appliceras till stor del för hand av specialister, vilket kräver extremt mycket tid och ansträngning. Totalt 22 enskilda delar är målade i en process speciellt designad för BMW 3.0 CSL.
50 lyckliga kunder i världen
För att uppmärksamma jubileet kommer exakt 50 enheter av BMW 3.0 CSL att byggas. Tillverkningen av den begränsade upplagan sker på BMW Group Dingolfings fabrik i Moosthenning. De mest exklusiva komponenterna i kolfiberförstärkt plast (CFRP) tillverkas för hand både i München och på BMW Groups komponentfabrik i Landshut. Som en oberoende modell från BMW M GmbH och trots det begränsade antalet enheter, har BMW 3.0 CSL genomgått en komplett serieutvecklingsprocess.