Camilla Olsson är konsult och föreläsare inom service, bemötande och merförsäljning. Frågan om boken kom från Visita och Utbildningsrådet för Hotell och Restauranger (UHR) då Camilla tidigare skrivit en bok om service och bemötande. Under våren fick Camilla frågan om hon var intresserad och svaret var ett självklart ”Ja!”.
Boken kommer att behandla exempel och case plockade från inspirerande kampanjer samt innehålla intervjuer med branschpersoner.
– Boken kommer att innehålla både idéer som kom från besöksnäringen själva och idéer som utvecklades i samarbete med gäster, berättar Camilla. Den kommer även att ta upp fall där man nådde framgång från dag ett, och fall där det dröjde lite.
Boken kommer även att behandla en hel del matnyttig teori, särskilt relevanta för besöks- och servicenäringen.
– I boken kommer jag att ta upp målgruppsanalys, teorier kring varumärken och storytelling, men även lägga stor vikt vid olika typer av marknadsföringsaktiviteter – där behövs inspiration, säger Camilla. Jag kommer även att skriva om köpprocessen, lagar, regler och etik samt destinations- och platsvarumärken.
Tanken är att boken ska ge en förståelse för resonemangen bakom olika marknadsföringsidéer och att det i sin tur ger möjlighet att applicera dem anpassat efter den egna verksamheten. Förväntad utgivning är sommaren 2021.
Lång bakgrund inom besöksnäringen
Att Camilla kom in i just servicebranchen började egentligen som ett extrajobb under studierna i ekonomi och statsvetenskap.
– Jag arbetade på hotell i Lund och tyckte det var det perfekta extrajobbet, berättar Camilla. Efter examen började jag jobba heltid på hotellet, och älskade mötena med alla människor!
Utöver hotellbranschen har Camilla även hunnit med en lärorik vända inom flygbranschen. Det gav insikter och erfarenhet som hon tog med sig tillbaka till servicebranschen.
– De hade ett väldigt strukturerat arbete kring passagerarupplevelsen, säger hon. Man såg på gästupplevelsen ur ett strategiskt perspektiv. Jag ville göra mer av det strategiska arbetet och jobba mot besöksnäringen igen.
Camilla fick genom ett stipendium möjlighet att studera revenue management på Cornell University. Enligt henne är lönsamhet och merförsäljning nära kopplat till service. Detta har hängt med under resten av hennes uppdrag och någonting som hon fokuserar på i sina uppdrag.
– Merförsäljning kommer alltid utifrån att tänka på service först, säger Camilla.
Av: Emelie Andir