– EV9 visar hur dagens SUV kan utvecklas för att spela en grundläggande roll i den hållbara mobilitetseran, säger Karim Habib, chef för Kia Global Design Center. Den banbrytande exteriördesignen, det moderna och innovativt teknikbaserade interiörutrymmet och den avancerade helelektriska drivlinan är kärnprinciperna som kommer ligga till grund för våra framtida SUV-modeller.
Den tekniska grunden utgörs av Kias avancerade elbilsplattform, Electric Global Modular Platform, E-GMP, som medger ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.
Bilen mäter 4 930 mm på längden, 2 055 mm på bredden och 1 790 mm på höjden. Axelavstånd på 3 100 mm borgar för ett stort kupéutrymme för sju åkande samt ett generöst bagageutrymme.
Den robusta och upprätta hållningen ger en karaktäristisk grovhuggen form, samtidigt som mer emotionella och lekfulla designelement kontrasterar mot den muskulösa framtoningen. Den kraftfulla exteriören matchas av en visionär interiördesign med hållbara materialval i hög finish.
Spännande detaljer i Concept EV9
- Kias nya grilldesign ”Digital Tiger Face” har utformats som en display med ett stjärnmoln som bara visas när bilen är igång. Sekventiella mönster skapar ett ”välkomstljus” för föraren och fungerar även som digitala, adaptiva strålkastare.
- Huvens ventilationsslitsar används som en solpanel och fungerar som en bidragande energikälla.
- Takrailsen kan vid behov höjas med en enkel knapptryckning, vilket ytterligare framhäver den actionbetonade attityden hos Concept EV9.
- Nästa generations kameraövervakningssystem ersätter de konventionella ytterspeglarna ger förbättrad överblick för föraren och sänker luftmotståndet.
- En interaktiv 27-tums ultrabred display är centrum för alla förar- och passagerarfunktioner, inklusive media, klimatkontroll och komfortfunktioner.
- Återvunna fisknät har använts i bilens golv. Stolstyget är tillverkat av återvunna plastflaskor och återvunna ullfibrer.
- Interiören kan konfigureras i olika lägen. Active är när bilen körs medan de två andra är stationära lägen. Pause innebär att de åkande på första och tredje raden kan vända sig mot varandra och kupén förvandlas till en lounge. Sätena på andra raden fälls ned och blir ett bord. Enjoy är ett ”rekreationsläge” där alla stolar vänds bakåt och bakluckan öppnas för att man ska kunna blicka ut på miljön man befinner sig i.