CRM står för Customer Relationship Management och handlar om att skapa starka kundrelationer och nöjda kunder. Sitter ni idag i ett gammalt desktopbaserat CRM-system som ingen egentligen använder? Kanske tappar ni till och med affärer på grund av att det är svårt att hålla koll på kunderna och all fakta? Då är det läge att uppgradera ert CRM-system!
Vi tar ett möte med Lukas Morinder, försäljningschef på Lime Technologies en av Nordens största aktörer på marknaden för att höra mer om vad säljteam har att vinna på att uppgradera till ett webbaserat sälj- och CRM-system. Och hur ska man egentligen tänka för att välja rätt i den djungel av leverantörer som finns på marknaden?
Vilka är fördelarna med ett CRM-system för ett säljteam?
Lukas: Ett bra CRM-verktyg lyckas skapa ett direkt värde för både användaren och organisationen, till exempel genom att samla all fakta om kunderna och bidra till att effektivisera både prospekteringen och försäljningen. Ett klassiskt misstag är att man som organisation stirrar sig blind på tekniken och glömmer de mjukare delarna, det vill säga att användaren ser ett tydligt egenvärde.
Vem behöver ett CRM-system?
Lukas: Först och främst skulle jag säga att alla jobbar med ett CRM om än i olika former. Ska man vara krass så är ju faktiskt post-its, Outlook och Excel också en typ av CRM-system.
Till oss kommer man normalt sett då vardagen börjar ”göra ont”. Exempel på detta kan vara att informations-öarna har blivit för många, att man sitter med gamla desktop-lösningar, att man tvingas jobba reaktivt eller i värsta fall att man står utan system och att man som organisation inte har ägandeskapet över sina kunder och tappar affärer.
När det som nu är tuffare ekonomiskt måste företagen ha stenkoll på sina kunder och jag känner stolthet när vi hjälper våra kunder att bli bättre versioner av sig själva, bli mer lönsamma och gör så att de har kontroll och ägandeskap över sin kundbas!
Stämmer detta in på er har ni allt att vinna på att satsa på ett webbaserat CRM-system:
- Är ett bolag som arbetar med B2B eller B2C.
- Är ett litet eller medelstort företag eller tillhör en avdelning på ett större företag.
- Ni letar efter ett enkelt, flexibelt och kraftfullt CRM, marknads- eller säljverktyg.
- Ni vill öka försäljningen
- Ni vill hitta nya kunder och vårda befintliga.
”Den riktig ROI:n på en CRM-investering kommer inte över en natt.
Jag brukar säga att vi som bolag tvingas vara långsiktiga i en kortsiktig värld.”
Lukas Morinder
Vad ska jag tänka på om vi vill skaffa ett CRM-system?
Lukas: Jag har jobbat med detta i 7,5 år och min första rekommendation är att göra en rejäl sondering av marknaden. Det finns många bra aktörer på marknaden vilket gör att vi alla håller oss på tårna.
Många leverantörer kan lösa de tekniska önskemålen, så mitt råd är att du träffar flera aktörer. Säkerställ att de förstår din bransch och kan anpassa sitt CRM-system efter just er. ”Känn och kläm” på leverantörerna och fråga hur de tänker kring ett införande hos just er och vad de kan erbjuda som är unikt.
Hur snabbt kan man komma igång?
Lukas: Om jag går till vad vi på vi erbjuder så har vi en plattform som passar för mindre bolag och här kan man komma igång nästan direkt. Den andra större lösningen går att anpassa helt efter kunden och integreras med ekonomisystem och faktureringssystem. Beroende på omfattning så får man räkna med allt från tre månader till ett år från signerat avtal till att man går live.
Finns det gratisversioner?
Lukas: Vi på Lime har ingen gratisversion men däremot erbjuder vi dig att testa demoversioner av våra system helt kostnadsfritt under en begränsad tid för att få en känsla för gränssnittet. Mest tidseffektivt och roligast brukar dock vara att bjuda in oss till att demonstrera. Det möjliggör för oss att anpassa demolösningen för varje kund.
Avslutningsvis, har du något bra kundcase att dela med dig av?
Lukas: Ja, flera! Men låt mig nämna vår kund Älvsbyhus. Tillsammans har vi gjort en riktigt häftig resa ur ett säljperspektiv. Det började med att jag precis före sommarledigheten 2019 ringde ett kallt samtal till deras CIO. Det visade sig att de kämpade med ett system som hade en låg användargrad, saknade homogenitet i kommunikationen när det gällde offerter och avtal och värst av allt – de tappade bort affärsmöjligheter! Idag har de ett strömlinjeformat leadsflöde, säljarna hålls uppdaterade och inga affärer faller längre mellan stolarna!
Mer om:
Lime Technologies har funnits på marknaden i 30 år och är en europeisk leverantör av CRM-system, men med rötterna i Sverige. De har drygt 7 000 kunder och 400 anställda och finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna och Tyskland. Sedan 2018 finns bolaget på Nasdaq.