FAKTA OM PEPPE
Bor: Toscana och Stockholm
Familj: Gift med Lena och fyra utflugna barn
Husdjur: Hunden Alba, en italiensk tryffelhund
Antal år som säljcoach: 15 år
Verksam på bolag: Growing Oak
Verksam i område/region: Internationellt
Specialistkompetens inom: Försäljning, ledarskap och personlig utveckling
Största utmaningen säljare står inför idag: Att allt går så fort
Din favoritbok inom försäljning eller ledarskap: Förutom mina egna säljböcker då … 😉 så tycker jag det är Vägen till framgångsrik försäljning, av Frank Bettger. Den gavs ut första gången på 1940-talet men är fortfarande den bästa.
Peppe Ekmark har försäljning i blodet och det visade sig redan när han som 12-åring startade sin första ”business” genom att laga cyklar. Några år senare började han på ett säljbolag och sålde annonser för tidningar som Expressen och Dagens Nyheter.
Sedan 15 år driver han egna bolaget Growing Oak AB där han som säljcoach lär ut försäljning på ett nytt sätt på sin kursgård i Toscana, Italien. Personlig utveckling får deltagarna på köpet och nyfikna på vad som gör dessa utbildningar så uppskattade tar vi oss ett snack med Peppe!
Du håller sälj- och teamutbildningar på din gård i Toscana – varför just där?
– Jag har alltid haft en dröm om att bo i Toscana och det blev verklighet för sex år sedan efter att min fru och jag bestämt oss för att vi ville ha mindre stress och mer kvalitet i våra liv. Sen kom pandemin och för att hålla liv i min verksamhet som säljcoach satte vi upp en studio varifrån jag körde utbildningarna. När pandemin sen var över tog det fart på riktigt. Då ville alla som jag coachat digitalt komma hit!
Och vad händer med grupper när de kommer bort från kontoret och vardagen?
– Det händer definitivt någonting med de som kommer hit. Det måste egentligen upplevas, men jag tror att det har att göra med att så fort du kommer innanför grindarna så slås du av atmosfären. Du kommer fram till huset, ser poolen, du känner dofterna, ser ut över dalen, ser uteköket där vi äter de flesta av våra måltider och det ger dig en lyckokänsla som öppnar ditt sinne så att du har lättare att ta emot det vi sedan lär ut.
Vilka brukar delta på utbildningarna?
– Det är ledningsgrupper och säljteam. Många gånger kommer ledningsgrupper hit som sedan skickar hit sitt säljteam. Vi kan ta emot totalt 14 personer.
En försäljningschef som nyligen gått utbildningen med sitt team sa att du fick dem att inse att det inte handlar om att sälja, utan om att arbeta med människor – kan du utveckla det?
– De flesta tror att säljutbildningar handlar om att träna på att hantera invändningar och träna på avslutstekniker, men nyckeln är att ta ett steg tillbaka och inse att dina kunder ska vara dina vänner. Så jag börjar med att hjälpa deltagarna att förstå hur de skapar den relationen. Då blir det långsiktigt och lösningsorienterat och jag säger att alla som följer det kommer att öka sin försäljning med minst 25 procent.
Under dina utbildningar jobbar du med att få gruppen att öppna upp sig och skapa teamkänsla. Hur bygger du upp det?
– Som försäljningschef måste du se till att ni verkligen jobbar som ett team och att alla släpper sitt ego. När ett team kommer hit uppmuntrar jag alla att våga öppna upp sig och jag brukar själv börja med att berätta min egen livshistoria där jag under en period var nära att ta mitt eget liv. Sen frågar jag gruppen: Tycker ni sämre om mig nu? Att våga öppna upp sig skapar bara tillit så mitt råd till alla försäljningschefer är att skicka sina säljare på en kurs i personlig utveckling! Nyckeln är att släppa fasaden. Då kommer säljet automatiskt.
Hur ser ett typiskt upplägg ut på Casa Oliveta – är det mest utbildning, reflektion eller även gemensamma upplevelser?
– Under de två till tre heldagar som utbildningen pågår handlar det om att svetsa samman teamet. Vi brukar både ha skrattat och gråtit ihop när gänget åker härifrån och under tiden de är här lagar vi mat ihop, åker till någon vingård i närheten och varje morgon börjar med en timmes promenad och ett uppfriskande dopp i poolen när vi kommer tillbaka!
Vad är den vanligaste missuppfattningen säljare har om sin roll?
– Det handlar om att hitta just sin grej! Alla säljare är olika och det är viktigt att ha insikt om det både för säljaren själv men också för försäljningschefen. Det påverkar alltifrån att lyckas i sin säljroll till bonusupplägg och vilka kunder som ska ingå i din portfölj.
Vad hoppas du att varje deltagare ska känna när de lämnar Casa Oliveta?
-De som kommer hit vill inte åka hem! Det är faktiskt så och de flesta av mina grupper återkommer. Det de tar med sig är att det finns många möjligheter att lyckas med sin försäljning och utbildningen är startskottet för nya vanor. För att inte tappa fart när gänget kommer hem ingår ett års digital utveckling.
Avslutningsvis, om du själv skulle bli coachad av någon – vem skulle det vara och varför?
– En gång om året åker jag till Värmland och laddar batterierna med hjälp av Johan Ekenberg. Sen har jag också en klok, äldre kvinna i mitt nätverk som är mästarinna på att ställa de rätta frågorna och få mig att tänka i nya banor.
Tips: Se inslaget med Peppe Ekmark i TV4 där han berättar om nya boken som blir film våren 2027, om psykisk ohälsa och om att hitta vägen tillbaka.