Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-04-22 | Expertråd

En framtidsspaning: Konsulter som säljare, en trolig framtid?

Någonting håller på att förändras. Inom bara några år kommer de som jobbar som konsulter med största sannolikhet själva behöva sälja in sina uppdrag och inte få dem levererade från en säljavdelning. Om det skriver vår nye gästskribent Martin Stenport i sin krönika.

En framtidsspaning: Konsulter som säljer in sina egna uppdrag?En framtidsspaning Foto: Pixabay

Jag har noterat att det är vanligt att konsulter inte själva säljer in sina egna uppdrag. Uppdragen är ofta insålda från en säljavdelning på företaget och ibland får man hjälp av externa mötesbokare också.

I takt med att affärsmässigheten i företag ständigt utvecklas så tror jag att det inom tre till fyra år kommer vara mycket mer vanligt att konsulter även ska kunna belägga sig själva med uppdrag och inte bara leverera expertis inom sina fokusområden.

Tänk om att belägga sig själv med uppdrag blir lika förväntat från arbetsgivaren som att kunna engelska eller Excel vid en anställningsintervju? Blir detta verklighet kommer det med en rad utmaningar, inte minst på grund av konsulternas nuvarande ofta traditionella roller och kompetensområden. Det är min framtidsspaning för dagen.

Utmaningar i att förvandla konsulter till säljare

Självuppfattning och rollförståelse: Många konsulter ser inte sig själva som säljare. De är vana vid att lösa problem och leverera lösningar, snarare än att navigera i komplexa säljprocesser. Denna självbild kan skapa ett mentalt hinder där konsulter känner motstånd mot att engagera sig i försäljningen.

Traditionella arbetsstrukturer

Historiskt sett har konsulter blivit tilldelade uppdrag snarare än att själva skaffa dem. Denna modell har lett till en passiv inställning till försäljning, där konsulter förlitar sig på sitt företags säljavdelning eller partnerskap för nya affärsmöjligheter.

Brister i utbildning

Få konsultföretag erbjuder säljträning för sina konsulter om någon alls, vilket resulterar i en brist på nödvändiga färdigheter för att effektivt identifiera och kapitalisera på potentiella affärsmöjligheter som till exempel tydliga utmaningar hos kunden.

Arbetsbeskrivningar och förväntningar

Arbetsbeskrivningar för konsulter inkluderar sällan försäljningsansvar. Detta skapar en klyfta mellan konsulters uppgifter och de behov företaget faktiskt har.

Rädsla för personalomsättningar

Arbetsgivare kan vara tveksamma till att pressa konsulter att sälja, av rädsla för att bli av med en bra konsult. Denna oro kan förhindra implementeringen av nödvändiga förändringar i arbetsrollerna.

Förslag för att övervinna utmaningarna

För att effektivt adressera dessa problem, kan följande strategier övervägas:

  1. Integrerad säljutbildning
    Konsultföretag bör utveckla och implementera säljutbildningsprogram som är skräddarsydda för konsulter. Dessa program skulle inte bara fokusera på grundläggande försäljningstekniker, utan också på hur man integrerar försäljning i dagliga konsultaktiviteter, och hur man naturligtvis kan identifiera kundbehov och föreslå lösningar som utvidgar affärsrelationer.
  2. Förändring i företagskultur
    För att stödja en mer försäljningsaktiv roll för konsulter, behöver företagskulturer anpassas. Detta kan innebära att man från ledningens sida tydligt kommunicerar värdet av försäljningsfärdigheter men samtidigt att det finns förutsättningar att ägna sig åt försäljning. En konsult som är belagd 100% kan mersälja hos sina kunder men har inte tid att kallringa. Genom att erkänna och belöna försäljningsinsatser, kan företag även motivera konsulter att ta större ansvar i försäljningsprocessen.
  3. Reviderade arbetsbeskrivningar och incitament
    Genom att formellt inkludera försäljningsmål i arbetsbeskrivningar och karriärutvecklingsplaner kan företag klargöra förväntningarna på konsulterna. Dessutom kan utformningen av incitamentssystem som belönar framgångsrika försäljningsinsatser stimulera konsulter att ägna sig åt försäljning.
  4. Mentorskap och coaching
    Etablera ett system där mer erfarna konsulter kan agera mentorer för yngre konsulter. Dessa mentorer kan dela med sig av sina erfarenheter kring kundengagemang och hur man effektivt hanterar och bygger kundrelationer som skapar följdaffärer.

 

Skriven av: Martin Stenport


Martin Stenport
Foto: QIMAGE/Sarah Thorén


OM
Martin Stenport har en gedigen bakgrund som säljare och ledare i Sverige och internationellt. Idag är verksam som föreläsare och säljcoach i sitt bolag Säljkultur. Flera år i rad har han fått utmärkelsen Sveriges Topp50 mest rekommenderade säljcoacher. Här kan du läsa mer.

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

Nya Ledarskapets guide för att sätta och uppnå mål inom försäljning

Nya Ledarskapets guide för att sätta och uppnå mål inom försäljning

Annons

Vad innebär egentligen mål och hur kan vi inom försäljning använda det på ett effektivt sätt? Bara genom att tänka lite annorlunda när du sätter dina mål kan du bli mer effektiv och motiverad i ditt arbete. Vi på Nya Ledarskapet har tagit fram en guide för dig som arbetar med försäljning gällande hur du sätter mål. Detta är ett av våra verktyg inom våra program, där 95 % av deltagarna upplever att de når ett högre resultat i sitt arbete. Dessutom säger 90% att de mår bättre! Läs Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapets tips här:

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.
Aqua Nobel får en ny försäljningschef

Aqua Nobel får en ny försäljningschef

Patric Strandqvist har fått uppdraget som ny försäljningschef på Aqua Nobel. Han kommer närmast från en tjänst som key account manager på källvattenföretaget.
Här tjänar säljarna sämst! | 77% skillnad mellan olika branscher

Här tjänar säljarna sämst! | 77% skillnad mellan olika branscher

I Säljarnas årliga löneundersökning har de undersökt snittmånadslön för säljare i olika branscher utan personalansvar. Vi lyfter här fram siffrorna för respektive bransch, kolla in hur du och din bransch ligger till. Läs också karriärexpertens tips för dig som vill byta bransch.
Emma Lythell: “Framtidens kund är en AI-agent,är du redo att sälja till den?

Emma Lythell: “Framtidens kund är en AI-agent, är du redo att sälja till den?

Vi ser redan nu att AI på allvar har börjat ta plats i konsumenternas köpresor. Många använder sig av AI för att jämföra priser, få produktrekommendationer eller bara för att få lite hjälp att fatta beslut.
20 spännande teambuilding-aktiviteter i Stockholm att boka

20 spännande teambuilding-aktiviteter i Stockholm att boka

Teambuilding-aktiviteter i Stockholm erbjuder fantastiska möjligheter för företag att stärka gemenskapen, förbättra kommunikationen och skapa minnesvärda upplevelser tillsammans. Oavsett om ni föredrar matlagning, konst, tävlingar eller utomhusaktiviteter, finns det gott om alternativ i huvudstaden. Här har vi samlat 20 spännande aktiviteter för teambuilding i Stockholm som garanterat bjuder på både skratt och utmaningar.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com