Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2020-02-18 | Expertråd

George Brontén: ”Skilj på aktivitet och framsteg”

Vad krävs för att lyckas med komplex försäljning? George Brontén är entreprenören som funderat mycket över säljprocessen och vad företag kan göra för att öka sin avslutsfrekvens. 

George Brontén: “Skilj på aktivitet och framsteg”

Säljare – en extrovert och tävlingsinriktad personlighet som gillar snabba avslut. Nja, inte alltid. I komplexa försäljningsprocesser krävs andra egenskaper och framförallt ett annat säljförfarande. 

Här berättar entreprenören George Brontén, som bland annat skapat det digitala verktygen Membrain, om varför försäljning inte är samma yrke överallt och vad man kan göra för att utveckla sin försäljningsprocess. 

Försäljning – inte samma yrke överallt

Att sälja är inte samma sak i alla branscher och organisationer. För George tog det några rekryteringar för att inse vad som var problemet. Det var inte personerna i sig, utan snarare antagandet om vilken personlighet som krävdes för att lyckas i yrkesrollen som ställde till det.

Efter att ha studerat försäljningsprocesser och säljmetodik, psykologi och beteendevetenskap var George redo att dra sina slutsatser. Olika komplexitet i försäljningen krävde olika egenskaper hos säljaren. 

– Det är väldigt olika nivå av komplexitet beroende på vad du säljer, säger George. Säljer du avancerade datasystem till bolag är det en mycket mer komplex försäljning.

George fortsätter:

– Komplexiteten beror inte bara på prislappen utan även den upplevda risken som köparen känner. Det i sin tur betyder att du behöver en annan typ av individ med andra färdigheter och kunskaper för att driva en sådan komplex försäljning jämfört med att driva en transaktionell försäljning. 

Även tiden och vilka personer i en organisation som är inblandade är faktorer som bidrar med komplexitet, menar George. Där blir även människorna viktiga. Till skillnad från transaktionella affärer där det är lätt att förstå idén och där även stor del av försäljningen kan automatiseras.

Visualisera köpprocessen

George Brontén startade Membrain när han sökte ett system för att visualisera och skapa samsyn internt kring köpprocessen på ett bra sätt.

– Membrain startades som ett system för att bygga in det här hur:et i vardagen, berättar George. Jag insåg att jag har bara tagit för givet att säljare vet vad man ska göra och i princip loggar vad de har gjort i sitt CRM-system.

Han fortsätter:

– Det jag ville när jag hade fått de här insikterna, det var att skapa ett system där det framgick hur vi skulle jobba med försäljningen. Så man går inte från ett första möte till att skicka en offert. 

Enligt George är det många säljare som blir ivriga och tänker att frågar ett prospekt om en offert så är det också det självklara steget framåt. Någonting som inte alls behöver stämma. 

– Har man jobbat med den här typen av försäljning så vet man att ”Vänta nu, har du pratat med alla beslutsfattare? Förstår du hur de kommer att ta sitt beslut?”. Det är en massa steg som de bara hoppade över för att de var så ivriga att sälja, säger George. 

Skilj mellan aktivitet och framsteg

För att få fram rättvisande nyckeltal och lyckas utveckla sin process krävs att man jobbar med sitt CRM på samma sätt inom organisationen. Samtidigt är många CRM-system inriktade på aktiviteter. 

– Det är väldigt grovt i de här systemen: vi har ett första möte, ett andra möte, offert och avslut, berättar George. Vad man gör i det här första mötet, det förutsätter man att säljarna förstår. Vilka som ska vara med på mötet, vilka som ska prata på mötet, vad man ska fråga. Det är ju där svårigheten i sälj kommer in. 

George poängterar skillnaden mellan att logga aktiviteter och att faktiskt känna till vad som krävs för att få processen att gå framåt på önskat sätt: 

–Vi pratar väldigt mycket om skillnaden mellan aktivitet och framsteg. Du måste göra framsteg annars händer ingenting. Du kan ringa 150 samtal men det betyder inte att de kommer att köpa – tvärtom kanske. 

Identifiera rätt personer från början och bana väg för förändring

Något som också är viktigt inom komplexa försäljningsprocesser är att involvera rätt personer från början. Då blir den uppenbara risken att man tror att man är klar för avtal, medan organisationen i fråga inte är överens internt. 

– Det är A och O i komplex försäljning: man måste förstå den här beslutsgruppen – vilka är de, vad tycker de är viktigt och varför? Folk köper inte produkten, de köper en lösning på ett problem. Om lösningen leder till mer problem kommer de inte att vilja köpa den, oavsett hur bra den är.

Som säljare behöver man därför säkerställa att köparen är redo att göra det som krävs för att få önskat resultat. 

– Om de ska göra ett köp så kommer det att leda till förändring. Det du vill ta reda på i början är om de är villiga att göra en förändring, menar George.

– Om de inte är villiga att göra en förändring kommer de inte att köpa någons produkt. Då ödslar du bara din tid om du ska lägga ner tid och göra en massa demos.

– Då har man ödslat en massa tid på en kund som man tycker borde köpa ens lösning, fortsätter George. Det skulle hjälpa dem, men internt så är de inte beredda att köpa det för att de tycker olika. Det är nog den vanligaste anledningen: inte att kunden väljer att använda en konkurrent, utan att de väljer att inte göra någonting, berättar George

Utveckla processen genom att analysera varje steg

Att använda checklistor är ett sätt att komma framåt med sin säljprocess. Atul Gawande är kirurg och författare till boken ”The Checklist Manifesto”. George berättar att han hämtat inspiration från budskapet.

–  Jag tror att vi inom försäljning gör samma misstag om och om igen. De här misstagen gör att vi inte vinner tillräckligt många affärer, menar George. 

– Om vi istället kunde identifiera misstagen som vi gör och fokuserar på att ”Nu löser vi det problemet”. Bara det tror jag skulle massivt förbättra företags avslutsfrekvens.

Läs mer: 9 tips: Så skriver du en säljande offert

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Nyckeln till framgång för Försäljningschefer

Nyckeln till framgång för Försäljningschefer

Annons

Forskning visar att det är TRE egenskaper som är viktiga i ledarskap och som även leder till bättre affärer.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com