Nya BMW M3 CS har en helt egen karaktär med exklusiva designelement och förmåga att leverera äkta M-känsla tack vare ett omarbetat chassi, minskad vikt och mer effekt. Resultatet är en bil som kan erbjuda enastående körupplevelse utan att förlora funktionaliteten och användbarheten i vardagen som BMW M3 Sedan är känd för.
Mer effekt, omarbetat chassi och minskad vikt
Motorn i nya BMW M3 CS känner man igen från BMW M4 CSL, som lanserades under 2022, och som är baserad på motorn som finns i tävlingsversionen BMW M4 GT3. Förutom att effekten ökats upp med 40 hk jämfört med BMW M3 Sedan Competition möts föraren i BMW M3 CS av en märkbart skarpare motorrespons och kraftleverans. Maximal effekt är 550 hk med ett vridmoment på 650 Nm. Accelerationen från 0 till 100 km/h tar endast 3,4 sekunder och den elektroniskt begränsade toppfarten slår till först vid 302 km/h tack vare M Driver’s Package, som är standard i BMW M3 CS.
Kraftleveransen och körupplevelsen hos nya BMW M3 CS förstärks ytterligare av det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet M-xDrive. Med hjälp av M-Setup-menyn tillåts föraren växla från standardinställningen 4WD till 4WD Sport-läge, som fördelar större andel av motorns vridmoment till bakhjulen, till att aktivera 2WD-läget med ren bakhjulsdrift. Genom att skicka drivkraften enbart till bakhjulen och slå av DSC (Dynamic Stability Control), skapas en ännu mer intensiv körning för skickliga förare.
Chassisättningen i nya BMW M3 CS har finjusterats utifrån motorns egenskaper, det övergripande fordonskonceptet och dess viktfördelning. De modellspecifika inställningarna för DSC-systemet och M Dynamic Mode har också anpassats till de specifika kraven för aktiv körning. Hjulinställningarna, dämpare och krängningshämmare, är några exempel på komponenter i bilen som utvecklats för att optimera köregenskaperna. De elektroniskt justerbara dämparna i den adaptiva M-fjädringen kommer i en modellspecifik uppställning, liksom M Servotronic-styrningen.
Kolfiberförstärkt plast (CFRP) – både in- och utvändigt – bidrar till att vikten i nya BMW M3 CS minskats med 20 kg jämfört med BMW M3 Sedan Competition med M xDrive. Exempelvis är taket, motorhuven, främre splitter, främre luftintag, backspeglar, bakre diffusor och bakspoiler alla tillverkade i kolfiber. Interiört är bilen standarutrustad med BMW M-skalstolar tillverkade i kolfiber som gör sitt till att hålla vikten nere i kupén. De elektroniskt justerbara stolarna är även uppvärmningsbara vilket gör dem väldigt komfortabla till vardags samtidigt som de säkerställer att hålla föraren på plats vid mer aktiv körning. Den bakre ljuddämparen av titan minskar samtidigt vikten på avgassystemet med 4 kg och bidrar samtidigt till den förhöjda körupplevelsen tack vare ett beroendeframkallande motorljud.
Exklusiva designfunktioner för BMW M3 CS
Nya BMW M3 CS får sin skarpa karaktär från flertalet individuella designegenskaper. Unikt för BMW M3 CS är exteriörfärgen Frozen Solid White metallic, men den går även att beställa i färgerna Signal Green solid, Brooklyn Grey metallic och Sapphire svart metallic. BMW Laserljus i gult sken är standardutrustning och bidrar till att ge bilen sin skarpa karaktär i fronten tillsammans med en grill speciellt designad för modellen.
Som standard kommer BMW M3 CS utrustad med M lättmetallfälgar i exklusiv V-ekrad design med guldbronsfinish (19 tum fram och 20 tum bak). Dessa är utrustade med speciellt framtagna banoptimerade däck (cup 2) (275/35 ZR19 fram och 285/30 ZR20 bak) men går även att beställa med normala högprestandadäck utan kostnad.
Standardutförandet inkluderar M Compound-bromsar med bromsok lackerade i röd eller svart. Som tillval går det även att välja till M Carbon-bromsar i matt guld eller röd.
BMW Curved Display med M-specifika funktioner
Nya BMW M3 CS kommer med det senaste operativsystemet, BMW Operating System 8 och BMW Curved Display som går att känna igen från uppdaterade BMW 3-serien. Operativsystemet inkluderar specifik BMW M vy med inställningsmöjligheter för motor, chassi, styrning, bromssystem och M xDrive. M Drive Professional-systemet är också standard. Därmed drar bilen nytta av M Drift Analyzer och M Laptimer för att utvärdera och registrera förmåga och prestanda på banan, men också M Traction Control, som ger idealiska förutsättningar för att pressa bilen till nästa nivå på racingbanan.
Nya BMW M3 CS kommer produceras under begränsad produktion på BMW Groups fabrik i München med start från mars 2023. Svenska priser börjar från 1.550.000kr och bilen är beställningsbar från och med nu.