När jag startade eget och offererade mitt första uppdrag slogs jag mot ett större konsultbolag. Jag fick ordern och jag trodde det var p.g.a. mitt pris som visade sig vara nästan bara en tredjedel av det kända bolaget. Så jag frågade lite längre fram i uppdraget då relationen hade fördjupas,varför de valde mig. De sa jag var villig att skräddarsy en lösning efter deras behov medan de stora företaget redan hade en färdig kurs. Jag frågade om jag hade dubblat min offert hade ni fortfarande valt mig och svaret var ja.
Så jag behövde lära mig sätta rätt pris och tro på mig själv och min kompetens.
Nedan en rätt enkel modell att förstå som är det första valet jag tycker man ska göra innan man går vidare i att sätta rätt pris. Men vi börjar att prata om ubåtar och fallskärmstekniker så du inte gör samma nybörjar misstag som jag..
Vi ska se på två olika sätt att tänka och deras fördelar och nackdelar. Vi kallar det ubåts tekniken respektive fallskärmstekniken. Det blir inte helhets täckande och det är inte det viktiga utan att du förstår tankesätten och att det kan hjälpa dig att starta rätt.
Ubåtstekniken
Den här principen bygger på att du behöver få in pengar snabbt oavsett anledning. Det innebär att du sätter ett så lågt pris att bara det gör tjänsten eller produkten attraktiv att pröva. Sedan allt eftersom höjer du priserna sakta för att se när försäljningen planar ut så har du till slut hittat värdet ur kundens perspektiv för det du säljer.
Fördelar: Du får in pengar fort, du får kunder, feedback från kunder som gör att du kan anpassa och utveckla din produkt eller tjänst under tiden. Dessutom kommer du sakta öka lönsamheten.
Nackdel: När ubåten väl nått ytan kan du inte höja priset mer utan för att öka lönsamheten behöver du se på kostnadsbilden och bygga alternativa tjänster/produkter som kompletterar ditt grunderbjudande.
Fallskärmstekniken
Du startar här med ett högt pris och skummar av marknaden för de ”early adopters” som kan tänka sig betala det höga priset. Sedan sänker du sakta priserna med ökad försäljning som effekt av det tills du inte ser någon ökad försäljning när du sänker priset.
Fördel: Ubåtstekniken och fallskärmstekniken möts aldrig vilket skapar en högre marginal för ditt erbjudande än vad du hade fått med ubåtstekniken. Vilket skapar en högre lönsamhet och ger dig marginaler om det uppstår priskonkurrens.
Nackdel: Du behöver ha råd med det då du sannolikt inte får så många kunder i början då de enbart är några få som kan tänka sig betala priset i början. Det tar längre tid innan det blir en bästsäljare i ditt företag. Då det tar längre tid ger du också möjliga konkurrenter tid att agera och beroende hur svårt det är att kopiera ditt erbjudande kan denna väg bli dyr och du får konkurrenter som tar din marknad.
Om du googlar på prissättning så hittar du många modeller att använda sig av. Det kan vara en ide att titta på flera modeller när du väl valt ubåt eller fallskärm för att se vad de ger för ytterligare information innan du fattar ett beslut. Modellen ovan kan kombineras väl med de flesta andra modeller är min uppfattning. Som sagt prissättning är ett komplext ämne med många nyanser och tankesätt.
Av: Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach