Nya Defender drivs av en passion och respekt för originalet och bjuder på en omvälvande bredd av kompetens, med avancerad teknik för alla underlag. Modellen omdefinierar 2000-talets äventyr, samtidigt som den för vidare den banbrytande anda som har varit kännetecknande för Land Rover i över 70 års tid.
Den avancerade nya laddhybridsmodellen (PHEV) P400e bidrar till att göra 2021 års Defender ännu mer tilltalande. Genom kombinationen av en kraftfull fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter och en elmotor på 105 kW, erbjuder P400e med 404 hk ett kraftigt vridmoment tillsammans med låga driftskostnader, CO2-utsläpp på bara 74 g/km och en bränsleförbrukning på 3,3 l/100 km vid blandad körning. Den kan köras på ren eldrift med noll avgasutsläpp i upp till 43 km – även i terräng, där det omedelbara vridmomentet från elmotorn gör Defender ännu mer kompetent.
Parallellt med nya P400e finns nu Land Rovers kraftfulla och effektiva raka sexcylindriga Ingenium-dieselmotor i programmet. Kombinationen av rejäl prestanda, smidig respons och förfining gör Defender till en multitalang i världsklass på vägen.Och en oöverträffad expert utanför vägen.
Den nya versionenX-Dynamic finns till både 90- och 110-karrosutförandena och bjuder på ett urval av utvändiga och invändiga designelement, som speglar den fyrhjulsdrivna bilens enorma kompetens och får modellen att sticka ut från mängden.
Sortimentet med tillval som ger Defender en personlig touch har vuxit med nya färger, bland annat Yulong White, Silicon Silver och Carpathian Grey som kan kombineras med en rad olika kontrasterande takfärger. För första gången finns nu också ett urval av individuella tillval, bland annat det fällbara tygtaket till Defender 110 och ett fjädringspaket till Defender 90, medan premium LED-strålkastare, Meridian ljudsystem, head up-display och dimljus fram kan väljas till separat.
Nick Collins, Vehicle Line Director Defender, Jaguar Land Rover, berättar: “Land Rover Defenders kompetens fortsätter att utvecklas genom en rad förbättringar av drivlina och design. För Defender-kunder finns det mer att välja bland än någonsin, med ett komplett utbud av utvändiga och invändiga färger och dekorer, bland annat den distinkta nya modellen X-Dynamic samt val mellan 90- och 110-karossutförande.”
Defender P400e laddhybrid
Den nya laddhybriden P400e (PHEV) är viktig för Defenders utveckling. Varianten finns i 110-karossutförandet, den förenar prestanda och ekonomi och är samtidigt den mest kompetenta och hållbara elektrifierade Land Rovern. För att vara en fullstor fyrhjulsdriven laddhybrid har P400e oöverträffad kompetens och geometri för terrängkörning och kan köras med låg utväxling i läget för ren eldrift, vilket ger äventyr i vildmarken en helt ny dimension.
P400e drivs med en fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter och 300 hk samt en elmotor på 105 kW med strömförsörjning från ett batteri på 19,2 kWh. Den kombinerade effekten på 404 hk från bilens avancerade drivlina möjliggör sofistikerade prestanda med utmärkt respons samt en räckvidd upp till 43 km vid ren eldrift.
Defender P400e släpper ut så lite som 74 g/km CO2 och kan köras på bara 3,3 l/100 km. Trots imponerande bränsleekonomi och utsläppsvärden levererar Defender P400e 0–100 km/h på 5,6 sekunder och har en topphastighet på 209 km/h.
Alla PHEV-varianter har en Mode 3-laddkabel som standard, och som tillval finns även en Mode 2-kabel. Med Mode 3-laddkabeln kan batteriet laddas till 80 procent på två timmar, medan laddning med en Mode 2-kabel tar cirka sju timmar till 80 procent – perfekt för laddning hemma över natten. Med hjälp av snabbladdare på 50 kW kan P400e laddas till 80 procents batterikapacitet på 30 minuter.
Defender P400e kan fås med fem eller sex säten, 3-zons klimatanläggning som standard, tonade rutor och soldämpande glas. En specifik detalj för PHEV-varianten är regenererande bromsning, en viktig teknisk funktion för att uppnå imponerade bränsleekonomi. Systemet återvinner energi som annars går förlorad vid retardation samt bromsning och matar tillbaka energin till batteripaketet.
PHEV-drivlinan ger även bilen överlägsen terrängkompetens. Kombinationen av elmotorns linjära vridmomentsutveckling och den smidiga, kraftfulla bensinmotorn ger ultimat flexibilitet och fungerar sömlöst tillsammans med de avancerade systemen som gör Defender till den mest robusta och hållbara Land Rovern.
Defender erbjuder terrängkompetens med såväl hög som låg utväxling i läget för ren eldrift. För att vara en laddhybrid har bilen överlägsen geometri för terrängkörning, vilket säkerställer Defenders enorma kompetens oavsett motor och drivlina.
Dessa egenskaper bidrar på ett avgörande sätt till Defenders dragkapacitet. P400e kan nämligen dra upp till 3000 kg, och taket klarar en last på 168 kg (dynamisk) eller 300 kg (statisk).
Ny rak sexcylindrig Ingenium-dieselmotor och intelligent fyrhjulsdrift
Nu finns ett nytt Ingenium-motoralternativ i form av den raka sexcylindriga dieseln, med högre vridmoment, smidig respons och förbättrad bränsleekonomi tack vare mildhybridteknik (MHEV) och ett nytt intelligent fyrhjulsdriftssystem.
Motorprogrammet toppas av D300, som har fått mer effekt och vridmoment och nu utvecklar 300 hk respektive 650 Nm. Det gör att 0–100 km/h går på 6,7 sekunder i Defender 90. Det högre vridmomentet innebär att Defender D300 levererar smidig prestanda både på och utanför vägen och därmed passar perfekt till Defenders robusta karaktär.
MHEV-tekniken bidrar till bättre bränsleekonomi med hjälp av ett effektivt stopp/start-system som stänger av motorn vid stillastående samt ett system som återvinner energi som normalt går förlorad vid bromsning eller retardation. Energin matas tillbaka till batteripaketet och kan användas senare. En viktig fördel med MHEV är att denna energi används vid acceleration och ger snabbare respons och bättre prestanda.
Det nya intelligenta drivlinssystemet varierar kontinuerligt axlarnas vridmoment baserat på sensordata från bilens omgivning och förarinput. Allt efter behov kan på så vis hela vridmomentet fördelas till den ena eller den andra axeln. Detta intelligenta system för vridmomentsfördelning optimerar drivlinan för väggrepp, dynamik vid körning på väg samt effektivitet, vilket resulterar i förbättrad bränsleekonomi och minskade CO2-utsläpp – allt utan att Defenders inneboende terrängkompetens på något vis blir lidande.
Kombinationen av MHEV-teknik och den överlägset sofistikerade raka sexcylindriga motorn gör att Defenders dieselmotorer är mer ekonomiska, har bättre respons och är mer sofistikerade än de motorer som de ersätter.
Modellerna D200 och D240 blir D200 och D250 till 2021* och använder samma raka sexcylindriga Ingenium-motor som D300 fast med 200 hk respektive 249 hk. En höjning av vridmomentet till 500 Nm (D200) och 570 Nm (D250) ger ökad användbarhet, och med hjälp av MHEV-teknik förbättras bränsleeffektiviteten och minskas utsläppen för alla dieselmotorer i Defender.
De nya Ingenium-motorerna D200 och D250 förbrukar 8,8 l/100 km och släpper ut så lite som 230 g/km CO2. Med dessa motorer i Defender 110 går 0–100 km/h på 10,2 sekunder respektive 8,3 sekunder.
*På marknader med Eu6d-final. Uppdateringar tillgängliga i Sverige på nybilsbeställning av modellår 2021 från 9/9.
Defender 90
Defender 90 finns med samma utbud av kraftfulla och kompetenta bensin- och dieseldrivna Ingenium-motorer med mildhybridteknik (MHEV) och kan fås med upp till sex säten om den utrustas med extrasätet fram.
Bensinalternativen till Defender utgörs av de kraftfulla P300 och P400 med MHEV-teknik, och på dieselsidan finns den nya raka sexcylindriga Ingenium-dieseln som D200, D250 och D300. Precis som 110-modellen, har alla Defender 90 en smidig 8-växlad automatisk växellåda. Denna är kopplad till permanent fyrhjulsdrift på bensinvarianterna och till intelligent fyrhjulsdrift på de nya dieselversionerna. Tack vare Configurable Terrain Response och samma imponerande på- och avkörningsvinklar som på 110-modellen garanteras Defenders sedvanliga kompetens. Bilens överlägsna brytvinkeln när den är utrustad med luftfjädring gör – tillsammans med den finavstämda och lyhörda dynamiken vid körning på väg – att 90-modellen är den mest kompetenta Defender som någonsin tillverkats.
Inuti har 90-modellen samma praktiska interiördesign som 110-modellen och kan fås i en rad olika versioner: Defender, X-Dynamic, First Edition och X samt paketen S, SE och HSE. Var och en av dessa utgör en unik tolkning av Defenders identitet och erbjuder kunderna ett brett urval av invändiga färger och utrustningsvarianter som kompletterar utbudet av teknik på ett perfekt sätt. Den rymliga kupén har plats för upp till sex personer, trots att bilens totala längd är mindre än en kompakt familjekombi. Defender 90 har också en snäv vändcirkel på 11,3 m som gör bilen ytterst lättmanövrerad.
Till Defender 90 finns samma fyra tillbehörspaket att välja mellan: Adventure, Country, Explorer och Urban – vilket innebär att kunderna kan köra sin Defender vart de vill och med utrustning som gör det lätt att ta sig dit.