Om du träffar många prospekt som säljare är det större chans att det blir affär. Därför ger vi dig tips på vad du ska tänka på för att lyckas boka ett kundmöte.
1. Fokusera på rätt målgrupp
Vem vänder ni er till? Se till att alla i teamet vet vilken målgrupp ni riktar er mot just nu. Dessutom kan det underlätta om ni avgränsar er.
2. Gör research
Gör din research ordentligt. Vem är det du ska ringa i organisationen och vilka utmaningar finns i branschen? Vänder ni er till företag i en särskild storlek?
3. Avsätt tid
För att lyckas boka ett kundmöte behöver du avsätta tiden. Tänk inte att du tar det eftersom utan boka in ett block i kalendern.
4. Förbered manus
Förbered ett manus som känns personligt och som du är bekväm med.
5. Intresseväckare
Använd dig av en bra intresseväckare! Fråga inte om den som svarar har tid – det har ingen nuförtiden. Fokusera på värdet som din produkt innebär för kunden.
6. Syfte med samtalet
Presentera dig ordentligt och berätta varför du ringer. Här har du nytta av din intresseväckare.
7. Använd rätt kvalificeringsfrågor
Fundera över vilka kvalificeringsfrågor som är rätt för dig och ställ dem tidigt i samtalet.
8. Fokusera på att sälja in mötet
Tänk hela tiden på att fokusera på det steget du befinner dig. När du ringer för att boka ett kundmöte är det mötet du ska sälja in – inte produkten. Varför ska kunden träffa dig för att höra mer?
9. Lär dig när du ska släppa samtal
Ibland är det bättre att släppa ett samtal och istället jobba på nya samtal som kan ge affär.
10. Håll hög energinivå
Jobba fokuserat under en kort stund med hög energi hellre än att sprida ut det.
11. Boka möten ofta
Detta är relaterat till din energinivå, eftersom du hellre ska boka ofta och intensivt än sätta dig exempelvis en gång i månaden. Genom att boka möten regelbundet blir du både bekväm i rollen samtidigt som du håller dig på tå.
12. Ring rätt tidpunkt
Ring dina kunder tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen, annars riskerar du att störa dem i andra arbetsuppgifter.
13. Var tydlig i samtalet
Se till att ditt manus innehåller tydliga steg kring processen. Vad är nästa steg, när kommer du följa upp och liknande?
14. Följ upp snabbt
Följ upp ditt samtal så snart som möjligt. Du kan till exempel skicka ett tackmejl med en sammanfattning av det ni pratade om samt bekräftelse av samtalet.
15. Förbered exempel
Se till att ha case från kunder i samma situation, storlek eller bransch att ta fram som exempel under samtalets gång. Det skapar intresse och kan hjälpa dig att lyckas med att boka ett kundmöte.
16. Hantera invändningar rätt
Det kommer att komma invändningar under samtalets gång. Visa att du är värd tiden och förbered dig väl inför invändningarna. Återigen handlar det om att fokusera på vilket värde du kan bidra med.
17. Variera dina formuleringar
Se till att variera dina formuleringar och ditt tonläge så att du inte låter som en inspelad version av dig själv. Håll samtalet livfullt.
Läs mer: 23 tips för att motivera säljare