CRM står för Customer Relationship Management och är ett system och ett verktyg som hjälper till att samla information om befintliga och potentiella kunder.
Ett CRM-systems främsta uppgift är att skapa ordning och reda bland dina kundregister. Med all din information samlat på ett och samma ställe kan du effektivisera ditt arbete. Dessutom blir det lättare för dig att komma ihåg vad som gäller för vilken kund och hålla en hög nivå på din kundvård.
Tre grundtips inför valet av nytt CRM-system
1. Planera och lägg upp en strategi
Inför inköpet av ett av de viktigaste verktygen för er försäljningsorganisation krävs en plan och strategi. Rangordna vad som är viktigast för er att CRM-systemet kan leverera. Är det nya kunder, bättre struktur på befintliga kunder eller bättre kundtjänst?
2. Skriv en önskelista tillsammans
Låt alla i er organisation som kommer att använda det framtida CRM-systemet skriva ner vilka funktioner de vill ha ut av det och boka sedan in en eftermiddag där ni systematiskt arbetar ner listan av önskemålen till need to have samt want to have.
3. Välj ut tre leverantörer
Välj ut tre leverantörer som ni utvärderar och låt dem lämna svar på hur de ska lösa era användares önskelista. Be att få en demo av CRM-systemet som antingen alla användarna i organisationen får vara med på eller, om ni är ett stort företag, så låt en representant från varje yrkesgrupp vara med.
Aktörer som erbjuder CRM-system – se vad som kan passa er!
De har över 15 års erfarenhet av att sälja och bygga CRM-system. deras vision är att göra säljsamtalen varmare.
Deras vision är att behandla köpare som människor och inte siffror i ett kalkylblad. De vill skapa en inbound community för att uppnå affärsmål på ett mer personligt och empatiskt sätt.
Ett CRM-system anpassat för små och medelstora företag.
Med Freshsales CRM-system kan du bland annat använda AI-baserad lead scoring.
Funnebud är ett mindre företag som enligt dem själva har Sveriges bästa support och lägsta pris på CRM-system.
Lime har varit verksamma i Norden under 25 år. Du kan välja bland tre nivåer av CRM-system. Lime Go, Lime CRM och Lime Expert Solution.
Membrain är en plattform som effektiviserar ditt säljarbete och kan ersätta eller fungera som ett stöd till ditt befintliga CRM-system.
Microsoft Dynamics 365 Business Central
Systemet riktar sig mot företag som vill ha en komplett lösning för verksamhetsstyrning. Den är menad att effektivisera affärsprocesserna, förbättra kundkontakterna och lägga grunden för tillväxt då den kopplar ihop ekonomi, försäljning, service och drift.
Oracle har bäddat in innovativ teknik och AI i sin molnbaserade lösning, vilket gör det möjligt för företag att spara samtliga processer och erfarenheter.
Pipedrive har utvecklat ett CRM-system som i första hand tillgodoser säljarnas behov.
S2 är en webbaserad plattform för försäljning och kundservice. Inom området försäljning förenklar S2 sälj, prospektering, mötesbokning och genomförande av undersökningar.
Enkelt och kraftfullt CRM-system för små och mellanstora företag som jobbar med B2B. Lätt att integrerar med andra system.
Salesbox vision är att vara en enkel och mobil CRM-lösning.
Salesforce är molnbaserade applikationer för försäljning, service och marknadsföring, som enligt dem själva inte kräver IT-experter för att konfigurera och hantera.
Sellfinity är CRM-systemet som vill befria världen från dåliga lösningar med dyra integrationer och skenande månadskostnader.
De har prisvärda och anpassningsbara CRM-system. Systemet används av två miljoner användare i 120 länder.
Med Superoffice kan du följ alla försäljningsaktiviteter, få leads och svara på alla kundförfrågningar. Du kan även blanda fritt för att få den optimala kombinationen av användarplaner för ditt team.
Sweet Systems utvecklar smarta lösningar som effektiviserar arbetet för sälj-, support- och marknadsavdelningar.
Med Upsales kan du generera leads från hemsidebesök, webbformulär och e-mail med Marketing Automation, strukturera och skapa försäljning med CRM.
Grundarna av webCRM skapade sitt eget CRM-system, då de ansåg att systemen på marknaden var för komplicerade. WebCRM är ett molnbaserat CRM.
Zoho hjälper företag i alla storlekar att stänga fler affärer på smartare sätt.
Läs mer: Tips från coachen – så kan du öka försäljningen med det dubbla