Med EQE SUV tar Mercedes elbilar steget in i den suv-klass som man själv skapade med M-Klass på 90-talet. Sportiga, lyxiga bilar med stora utrymmen och förmåga att hantera både dåliga vägar, snödrivor och tunga släp. Men som samtidigt är smidiga i staden och sköna kontinentkryssare på långa motorvägar.
EQE SUV har i grund och botten samma tekniska lösningar som EQE Sedan som nyligen fick 5-stjärnor i Euro-NCAP. Det betyder att den går att få med den heltäckande digitala instrumenteringen MBUX Hyper-Screen liksom många olika säkerhets- och förarassistentsystem. Många funktioner kan dessutom köpas till efterhand och laddas ner digitalt. Ett exempel är om bilen beställs med de digitala strålkastarna Digital Light. Då kan man köpa till möjligheten att låta strålkastarna projicera grafik på vägbanan.
EQE SUV har dock som sig bör en annan typ av kostym. Bilen är kompaktare vilket i kombination med den styrbara bakaxeln som går att få till bilen, gör den mycket smidigare än vad man kan förvänta sig av en bil i den här storleksklassen. Den totala längden är 4,86 m, bredden 1,94 m och höjden 1,69 m.
Innerutrymmena är generösa och från sittdyna till innertak är det mer än en meter både i fram och baksäten. Baksätet kan delas i 40-20-40 och helt nedfällt får bilen en bagagevolym på 1675 liter. För att fullända bilens förmåga att hantera en aktiv fritid har de fyrhjulsdrivna versionerna dessutom en maximal släpvagnsvikt på 1.800 kg.
EQE SUV kan också fås med ett antal funktioner som är unika för suv-modellen, bland annat ett avancerat off-road program i körprogramsväljaren och luftfjädring som gör det möjligt att höja bilens markfrigång med 30 mm. Bilen går också att få med Dolby Atmos ljudanläggning som skapar en helt ny ”animerad” ljudupplevelse i 360 grader.
EQE SUV kommer inledningsvis i tre utföranden som delar samma battrerilösning. AC-laddning är som standard på 11 kW men det går att få bilen med 22 kW. DC-laddningen är på 170 kW. Alla har värmepump som återvinner värme från drivlinan till kupén
Basmodellen EQE 350+ är bakhjulsdriven på 293 hk (215 kW) med ett vridmoment på 565 Nm och tar sig 48 – 59 mil på en laddning enligt WLTP*. Den fyrhjulsdrivna EQE 350 4MATIC har samma effekt men ett vridmoment på 765 Nm. Här är räckvidden 45,9 – 55,8 mil.
Toppmodellen EQE 500 4MATIC levererar 410 hk (300 kW) och ett vridmoment på hela 858 Nm. Här är räckvidden angiven till 46 – 54,7 mil.
Även två prestandaversioner från Mercedes-AMG har aviserats. EQE 43 4MATIC med 476 hk (350 kW) och EQE 53 4MATIC+ med AMG DYNAMIC PLUS paket med Boost function på687 hk (505 kW). Vridmomentet är från 858 – 1000 Nm.
*Värden enligt WLTP är preliminära