Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-09-23 | Expertråd | Gästskribent

När din pipeline växer men affärerna uteblir

När försäljningen stannar av trots en växande pipeline kan frustrationen bli påtaglig. Möten skjuts upp, beslut dröjer och affärerna uteblir. I en snabbt föränderlig affärsvärld är det lätt att känna sig maktlös när förändringar plötsligt slår till. Jens P Edgren, säljcoach och författare, delar med sig av sina insikter och strategier för hur du kan navigera i tuffa tider och fortsatt landa dina affärer – även när budgetarna krymper och besparingarna haglar.

När din pipeline växer men affärerna uteblirJens P Edgren. fotograf – Emil Sjöström

Det verkar som om allt skjuts på framtiden: mötet, affären – vad är det som händer?

”Jag hade sett fram emot kundmötet i flera veckor, att få den där positiva nicken, att skaka hand på affären och kunna komma hem och berätta om det nya kontraktet. Men dagen innan ställde min champion plötsligt in mötet. Jag gjorde flera försök att få tag i honom utan att lyckas. Det fanns bara en fråga i mitt huvud – vad är det som händer?”

Om du tycker att affärsvärlden snurrade snabbt för några år sedan är det ingenting emot takten idag. Och det verkar som om allt kommer att gå ännu fortare i framtiden. För oss som säljer innebär detta en rejäl utmaning; vi måste både kunna nå vår budget och samtidigt öka vår förmåga att förutse och agera på rätt sätt. Förändringar kan ske när som helst i säljprocessen: din kund slås ihop med en annan organisation, chefen du ska sälja till slutar och en ny tar vid, eller så dyker det upp en helt ny konkurrent. Jag har bevittnat och själv råkat ut för hur dessa plötsliga förändringar ställer hela affären på sin spets. I denna artikel kommer jag, i all ödmjukhet, att ge några råd baserat på erfarenheter som hjälpt många säljare att landa sina affärer och därmed sin budget.

Just nu är det rätt så tuffa tider för många företag. Deras ledningsgrupper genomför kortsiktiga besparingsprogram – säkert har du sett att begränsningar för resande och inköp införs, kanske till och med i ditt företag. Den offentliga sektorn har haft stående kostnadsbesparingar så länge jag kan minnas. Men nu till de goda nyheterna: det går att sälja ändå. Varför? Varken företag eller myndigheter kan eller vill stänga ned sina verksamheter. Det betyder att de fortsatt kommer att köpa in för enorma summor pengar. Frågan är bara hur just du ska hitta fram till dessa affärer och det så snabbt som möjligt.

Först vill jag ge en bild av hur företag och organisationer tar beslut om inköp, sedan några tankar om hur du kan expandera dina affärer, för att avsluta med ett konkret exempel. Tänk att en organisation har två typer av beslutsfattare: en grupp som bestämmer vad som ska göras och en grupp som tar beslut om hur det ska göras. Den första gruppen är de chefer som sitter i ledningsgruppen och tar beslut om investeringar och hur budgeten ska fördelas på de olika avdelningarna. Den andra gruppen, de som bestämmer hur saker ska göras, är mellancheferna. Det är de som köper in. De bestämmer vilka krav de ska ställa på lösningen, leverantören och affärsvillkoren. De flesta säljare jag känner lägger sin mesta tid på dessa chefer – det är där affärerna görs. Och det är just detta som orsakar problemet med flyttade affärer, för i tuffa tider när nedskärningar och besparingar står för dörren, försvinner deras budget. Ofta kommer dessa besparingskrav helt utan förvarning, som ett blixtnedslag. Även om de chefer du gör affärer med gillar dig och det du säljer, är de maktlösa – de har inte längre någon budget.

Jag har jobbat med försäljning under lång tid, i fler än 35 år. Jag har sett tuffa tider komma och gå – ekonomin återhämtar sig alltid. När hjulen väl börjar snurra är det ”business as usual” igen. Men för dig som inte kan, vill eller orkar vänta på de goda tiderna har jag några råd som kan öppna möjligheter till nya affärer och bespara dig obehagliga överraskningar. För det första råder jag dig att fortsätta att skapa goda relationer med de chefer som kan lägga beställningar, i goda såväl som tuffare tider. De ska vara dina bästa vänner! De relationer du kan behöva utveckla finns några nivåer upp i organisationen, hos de som beslutar om investeringar och hur pengar ska fördelas. Jag hade nyligen ett lunchmöte med en sådan chef, en VD på ett mellanstort företag. Innan vi ens hann beställa mat satte han spelplanen: han skulle inte köpa någon säljutbildning av mig. Han ville att andra i organisationen skulle göra det. Varför? Chefen ville få fart på försäljningen men ville inte lägga sig i detaljerna. När mötet var slut hade jag fått tre personer att kontakta.

De högsta cheferna vill sällan lägga sig i vad exakt organisationen ska köpa och av vem – de är bara intresserade av att få sina strategier att bli verklighet. Att genomföra projekten blir organisationens ansvar, dvs dina lojala kundrelationer. När du skapar kontakter på högre nivå kan du påverka vilka investeringar som görs. Affärerna kommer du att göra i nästa steg. Hur tänker och pratar då dessa högre chefer? De är generellt bara intresserade av tre saker: att organisationen ska tjäna mer pengar och växa snabbare, att spara pengar, och att undvika risker. Om det är en offentlig myndighet som inte är vinstdrivande, vill de använda skattemedlen så effektivt som möjligt. Du kan komma med idéer på hur cheferna kan nå sina mål. Faktum är att det mesta av vad börsnoterade bolag och myndigheter berättar att de planerar att göra, börjar som idéer diskuterade över luncher, middagar och golfrundor. Det är då cheferna har tid att vara kreativa. Ofta är det en säljare som kommer med idéerna. Det skulle kunna vara du som initierar nästa stora investering hos din drömkund.

Om du ska lyckas i detta forum måste du tala samma språk som de högre cheferna: ROI, Payback, TCO, Capex och Opex. Om du behöver, gå en kurs i affärsekonomi. Gå rakt på sak, berätta hur dina idéer kan göra chefernas affärer bättre, deras strategier till verklighet. Du kanske sitter med en liten men viktig pusselbit. Låt inte det stoppa dig! Du hittar de högre cheferna på LinkedIn. Skriv några rader till dem – berätta att du har några värdefulla idéer du skulle vilja presentera. Se till att koppla idéerna till något som cheferna berättat offentligt att de planerar att göra. Innan du tar kontakt är det därför klokt att läsa några av de pressreleaser som de skickat ut de senaste månaderna. Med all säkerhet hittar du något som du kan bygga din säljpitch på. Du kommer förmodligen få ett positivt svar. I en av våra undersökningar sade 80% av de högst uppsatta cheferna vi frågade att de dels uppskattade personligt skrivna meddelanden på LinkedIn, dels att de oftast svarade.

Var inte heller rädd för att du ska trampa på några ömma tår. Du kommer nämligen att göra dina affärskontakter glada – du ökar chansen att de får igenom sin inköpsbudget.

Nu till mitt exempel! En ambitiös säljare, Helen, hade till uppgift att bredda kontakterna med en av företagets största kunder. Problemet var bara att säljarens kontakter satt i ett eget kontor, långt ifrån huvudkontoret. På frågan om någon av hennes kontakter kunde introducera henne vidare var svaret nej, de hade ingen särskilt bra relation med någon högre chef. På min inrådan köpte Helen några aktier i bolaget och begav sig till kundens årsstämma där VD skulle prata. Efter VDs tal åkte Helen hem i ilfart och skrev ett meddelande på LinkedIn. Kundens VD hade just berättat att de tänkte storsatsa på just den teknik Helen sålde, i syfte att öka sina intäkter. Helen skrev några rader om hur hon och hennes företag kunde vara till hjälp för att förverkliga denna strategi. Mindre än en timme senare plingade det till i Helens inkorg: ”Kan du komma på fredag?” Några år senare hade beställningarna från kunden tiodubblats.

Sammanfattningsvis – genom att både lyssna och påverka de högre chefernas investeringar och samtidigt bygga och utveckla relationerna med de chefer som beställer

AV:

När din pipeline växer men affärerna uteblir

 

Jens Edgren är författare, säljcoach i MEDDICC och certifierad traumaterapeut. Han är författare till åtta böcker om försäljning, bland annat den ny-utkomna ”MEDDICC sälj mer, snabbare”.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från ”banken” eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.

Lucas Fernström: Sluta slösa säljares tid

Lucas Fernström: Sluta slösa säljares tid

Det är onsdagsmorgon och säljteamet har möte. Ni går igenom en noggrant sammanställd rapport med statistik över affärer filtrerad på region och bransch. Alla är nöjda. Ni lyfter fram leads och diskuterar affärer. Allt är i sin ordning.

Fyra super-föreläsare som rockar digitalt!

Fyra super-föreläsare som rockar digitalt!

Annons

Det här med onlineföreläsningar – de kommer vi fortsätta med även i post-covid tid. Eller vad tror ni? 

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors har rekryterat Kristina Forsgren som ny affärsutvecklare. Kristina kommer närmast från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling där hon varit chef för avdelningen Nyproduktion. Kristina tillträdde sin nya tjänst den 11 maj.
9 tips: Lyckas som säljare

9 tips: Lyckas som säljare

Det finns många olika saker som kan bidra till att du lyckas som säljare. Här är några grundläggande råd som kan hjälpa dig på vägen till framgång.
7 tips: Konsten att säga nej utan att göra någon sur

9 tips: Konsten att säga nej utan att göra någon sur

Att säga nej kan vara svårt för många av oss. Vi vill inte göra någon besviken eller arg, så vi säger ja även när vi inte har tid, energi eller intresse. Men att sätta våra egna gränser och kunna säga nej är viktigt för vår egen välbefinnande. Lyckligtvis finns det sätt att avvisa någon vänligt och respektfullt utan att göra ...
Gröna Lunds populära nattklubbskoncept ”Night Rider” återvänder

Gröna Lunds populära nattklubbskoncept ”Night Rider” återvänder

Under sex kvällar i augusti förvandlas tivolit till Sveriges mest unika nattklubbsmiljö. En pulserande upplevelse för alla sinnen där åkattraktioner, spel och barer utrustas med extra ljusshow, ljud och DJ’s som skapar en maxad feststämning under sommarkvällen. Nytt för i år är efterfesten ”Playground” som öppnar vid midnatt.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com