Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-09-23 | Expertråd | Gästskribent

När din pipeline växer men affärerna uteblir

När försäljningen stannar av trots en växande pipeline kan frustrationen bli påtaglig. Möten skjuts upp, beslut dröjer och affärerna uteblir. I en snabbt föränderlig affärsvärld är det lätt att känna sig maktlös när förändringar plötsligt slår till. Jens P Edgren, säljcoach och författare, delar med sig av sina insikter och strategier för hur du kan navigera i tuffa tider och fortsatt landa dina affärer – även när budgetarna krymper och besparingarna haglar.

När din pipeline växer men affärerna uteblirJens P Edgren. fotograf – Emil Sjöström

Det verkar som om allt skjuts på framtiden: mötet, affären – vad är det som händer?

”Jag hade sett fram emot kundmötet i flera veckor, att få den där positiva nicken, att skaka hand på affären och kunna komma hem och berätta om det nya kontraktet. Men dagen innan ställde min champion plötsligt in mötet. Jag gjorde flera försök att få tag i honom utan att lyckas. Det fanns bara en fråga i mitt huvud – vad är det som händer?”

Om du tycker att affärsvärlden snurrade snabbt för några år sedan är det ingenting emot takten idag. Och det verkar som om allt kommer att gå ännu fortare i framtiden. För oss som säljer innebär detta en rejäl utmaning; vi måste både kunna nå vår budget och samtidigt öka vår förmåga att förutse och agera på rätt sätt. Förändringar kan ske när som helst i säljprocessen: din kund slås ihop med en annan organisation, chefen du ska sälja till slutar och en ny tar vid, eller så dyker det upp en helt ny konkurrent. Jag har bevittnat och själv råkat ut för hur dessa plötsliga förändringar ställer hela affären på sin spets. I denna artikel kommer jag, i all ödmjukhet, att ge några råd baserat på erfarenheter som hjälpt många säljare att landa sina affärer och därmed sin budget.

Just nu är det rätt så tuffa tider för många företag. Deras ledningsgrupper genomför kortsiktiga besparingsprogram – säkert har du sett att begränsningar för resande och inköp införs, kanske till och med i ditt företag. Den offentliga sektorn har haft stående kostnadsbesparingar så länge jag kan minnas. Men nu till de goda nyheterna: det går att sälja ändå. Varför? Varken företag eller myndigheter kan eller vill stänga ned sina verksamheter. Det betyder att de fortsatt kommer att köpa in för enorma summor pengar. Frågan är bara hur just du ska hitta fram till dessa affärer och det så snabbt som möjligt.

Först vill jag ge en bild av hur företag och organisationer tar beslut om inköp, sedan några tankar om hur du kan expandera dina affärer, för att avsluta med ett konkret exempel. Tänk att en organisation har två typer av beslutsfattare: en grupp som bestämmer vad som ska göras och en grupp som tar beslut om hur det ska göras. Den första gruppen är de chefer som sitter i ledningsgruppen och tar beslut om investeringar och hur budgeten ska fördelas på de olika avdelningarna. Den andra gruppen, de som bestämmer hur saker ska göras, är mellancheferna. Det är de som köper in. De bestämmer vilka krav de ska ställa på lösningen, leverantören och affärsvillkoren. De flesta säljare jag känner lägger sin mesta tid på dessa chefer – det är där affärerna görs. Och det är just detta som orsakar problemet med flyttade affärer, för i tuffa tider när nedskärningar och besparingar står för dörren, försvinner deras budget. Ofta kommer dessa besparingskrav helt utan förvarning, som ett blixtnedslag. Även om de chefer du gör affärer med gillar dig och det du säljer, är de maktlösa – de har inte längre någon budget.

Jag har jobbat med försäljning under lång tid, i fler än 35 år. Jag har sett tuffa tider komma och gå – ekonomin återhämtar sig alltid. När hjulen väl börjar snurra är det ”business as usual” igen. Men för dig som inte kan, vill eller orkar vänta på de goda tiderna har jag några råd som kan öppna möjligheter till nya affärer och bespara dig obehagliga överraskningar. För det första råder jag dig att fortsätta att skapa goda relationer med de chefer som kan lägga beställningar, i goda såväl som tuffare tider. De ska vara dina bästa vänner! De relationer du kan behöva utveckla finns några nivåer upp i organisationen, hos de som beslutar om investeringar och hur pengar ska fördelas. Jag hade nyligen ett lunchmöte med en sådan chef, en VD på ett mellanstort företag. Innan vi ens hann beställa mat satte han spelplanen: han skulle inte köpa någon säljutbildning av mig. Han ville att andra i organisationen skulle göra det. Varför? Chefen ville få fart på försäljningen men ville inte lägga sig i detaljerna. När mötet var slut hade jag fått tre personer att kontakta.

De högsta cheferna vill sällan lägga sig i vad exakt organisationen ska köpa och av vem – de är bara intresserade av att få sina strategier att bli verklighet. Att genomföra projekten blir organisationens ansvar, dvs dina lojala kundrelationer. När du skapar kontakter på högre nivå kan du påverka vilka investeringar som görs. Affärerna kommer du att göra i nästa steg. Hur tänker och pratar då dessa högre chefer? De är generellt bara intresserade av tre saker: att organisationen ska tjäna mer pengar och växa snabbare, att spara pengar, och att undvika risker. Om det är en offentlig myndighet som inte är vinstdrivande, vill de använda skattemedlen så effektivt som möjligt. Du kan komma med idéer på hur cheferna kan nå sina mål. Faktum är att det mesta av vad börsnoterade bolag och myndigheter berättar att de planerar att göra, börjar som idéer diskuterade över luncher, middagar och golfrundor. Det är då cheferna har tid att vara kreativa. Ofta är det en säljare som kommer med idéerna. Det skulle kunna vara du som initierar nästa stora investering hos din drömkund.

Om du ska lyckas i detta forum måste du tala samma språk som de högre cheferna: ROI, Payback, TCO, Capex och Opex. Om du behöver, gå en kurs i affärsekonomi. Gå rakt på sak, berätta hur dina idéer kan göra chefernas affärer bättre, deras strategier till verklighet. Du kanske sitter med en liten men viktig pusselbit. Låt inte det stoppa dig! Du hittar de högre cheferna på LinkedIn. Skriv några rader till dem – berätta att du har några värdefulla idéer du skulle vilja presentera. Se till att koppla idéerna till något som cheferna berättat offentligt att de planerar att göra. Innan du tar kontakt är det därför klokt att läsa några av de pressreleaser som de skickat ut de senaste månaderna. Med all säkerhet hittar du något som du kan bygga din säljpitch på. Du kommer förmodligen få ett positivt svar. I en av våra undersökningar sade 80% av de högst uppsatta cheferna vi frågade att de dels uppskattade personligt skrivna meddelanden på LinkedIn, dels att de oftast svarade.

Var inte heller rädd för att du ska trampa på några ömma tår. Du kommer nämligen att göra dina affärskontakter glada – du ökar chansen att de får igenom sin inköpsbudget.

Nu till mitt exempel! En ambitiös säljare, Helen, hade till uppgift att bredda kontakterna med en av företagets största kunder. Problemet var bara att säljarens kontakter satt i ett eget kontor, långt ifrån huvudkontoret. På frågan om någon av hennes kontakter kunde introducera henne vidare var svaret nej, de hade ingen särskilt bra relation med någon högre chef. På min inrådan köpte Helen några aktier i bolaget och begav sig till kundens årsstämma där VD skulle prata. Efter VDs tal åkte Helen hem i ilfart och skrev ett meddelande på LinkedIn. Kundens VD hade just berättat att de tänkte storsatsa på just den teknik Helen sålde, i syfte att öka sina intäkter. Helen skrev några rader om hur hon och hennes företag kunde vara till hjälp för att förverkliga denna strategi. Mindre än en timme senare plingade det till i Helens inkorg: ”Kan du komma på fredag?” Några år senare hade beställningarna från kunden tiodubblats.

Sammanfattningsvis – genom att både lyssna och påverka de högre chefernas investeringar och samtidigt bygga och utveckla relationerna med de chefer som beställer

AV:

När din pipeline växer men affärerna uteblir

 

Jens Edgren är författare, säljcoach i MEDDICC och certifierad traumaterapeut. Han är författare till åtta böcker om försäljning, bland annat den ny-utkomna ”MEDDICC sälj mer, snabbare”.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Christer B Jansson

När säljaren blir osäker – det nya motståndet i modern försäljning

När moderna försäljningsmiljöer förändras i rasande takt hinner inte alltid människan med. Säljare som förr kände trygghet i sina färdigheter upplever idag en ny sorts motstånd – både inuti sig själva och i sin organisation. I denna månadskrönika synar Christer B Jansson de psykologiska och strukturella bromsar som håller tillbaka även de mest kompetenta säljteamen, och ger sitt perspektiv på hur vi kan övervinna dem.

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Annons

Med nya Waterfront Studio, framtagen för videokonferens och streaming kan vi erbjuda dig och ditt företag möjligheten till trygga möten. Tillsammans hjälper vi dig att trots rådande läge nå dina deltagare var de än befinner sig.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.
Bigster ny SUV från Dacia

Bigster ny SUV från Dacia

Dacia, ett varumärke som blivit synonymt med prisvärda bilar utan att kompromissa med kvalitet och pålitlighet, har nu presenterat sin senaste modell – en mellanklass-SUV vid namn Bigster.
Mercedes-Benz största SUV uppdaterad

Mercedes-Benz största SUV uppdaterad

Se första bilderna på uppdaterade versionen av Mercedes-Benz fullvuxna suv GLS. Den 7-sitsiga bilen får ännu mer teknik och alla versioner kommer att vara mildhybrider med 48-voltsteknik.
Så stänger du affären före semestern!

8 experter tipsar: Så tar du hem affären före semestern!

Nedräkning pågår men hur stänger du så många offerter som möjligt och tar hem affären innan du går på semester? Våra säljexperter ger sina bästa tips!

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com