Med den första BMW M3 CS Touring någonsin adderar BMW M GmbH ytterligare en specialutgåva i sitt modellutbud. Den senaste nytillskottet i tillverkarens populäraste serie bygger på framgångarna med BMW M3 Competition Touring med M xDrive och kombinerar bilens distinkta karaktär med ännu större potential för förtrollande prestanda. Konceptet känns igen från de tidigare lanserade modellerna, BMW M3 CS och BMW M4 CS, och drivs av en omarbetad version av den sexcylindriga motorn som sitter i BMW M3/M4 Competition men som i CS-utförandet levererar en maximal effekt på 550hk och har mappats om för att skapa en ännu mer omedelbar kraftleverans som fortsätter oförminskat genom de övre delarna av varvtalsområdet. I kombination med ett omarbetat chassi skräddarsytt för modellen och användning av viktbesparande komponenter i kolfiberförstärkt plast (CFRP) har nya BMW M3 CS Touring alla ingredienser för en dynamisk körglädje och suveränt väggrepp. Kombinerat med Touringens praktiska egenskaper levererar BMM M3 CS Touring lika bra på racebanan som i otagliga vardagssituationer, under fritidsaktiviteter eller på resor.
De modellspecifika prestandaegenskaperna hos motorn och kraftöverföringen via den åttastegade M Steptronic-växellådan och M xDrive-fyrhjulsdriftssystemet gör att BMW M3 CS Touring accelererar från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder och 0-200 km/h på 11,7 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 300 km/h.
Modellspecifik chassisättning och prestandafokuserad bromskraft
Chassit har finjusterats efter motorns prestandaegenskaper, det övergripande bilkonceptet och den specifika viktfördelningen hos denna senaste specialutgåva. Inställningarna för DSC-systemet och M Dynamic Mode har också målmedvetet optimerats för de specifika kraven vid dynamisk bankörning. De elektroniskt styrda dämparna i den adaptiva M-fjädringen har likaså en modellspecifik setup, liksom M Servotronic-styrningen och det integrerade bromssystemet.
Enastående bromskraft levereras av M Compound-bromsar med bromsok målade i rött eller svart. Det finns också möjlighet att välja M Carbon-keramikbromsar vars bromsok finns i rött eller matt guld. På standardutrustningslistan finns även smidda M lättmetallfälgar i en exklusiv dubbelekers-design med matt Gold Bronze- eller mattsvart finish. Fälgarna mäter 19 tum i diameter på framaxeln och 20 tum bak och är standardmonterade med banhjul (275/35 ZR19 fram, 285/30 ZR20 bak). Som ett alternativ till dessa däck finns möjlighet att kostnadsfritt välja sporthjul med samma dimensioner. Ultra-trackdäck finns också på tillvalslistan.
Exklusiv balans mellan prestanda och vardagsanvändning
Karaktäristisk M-prestanda och det mångsidiga Touring-konceptet är onekligen en ovanlig kombination, och den senaste specialutgåvan adderar en speciell lockelse till mixen. I BMW M3 CS Touring möter en koncentrerad dos av M-känsla en flexibel interiör vars lastkapacitet under den högt öppnande bakluckan kan expanderas från 500 liter till maximalt 1 510 liter. Dessutom kompletteras Touring-modellens dynamiskt utsträckta linjer och de M-specifika exteriördetaljerna – precisionstillverkade för att möta de tekniska kraven för kyltilluft och aerodynamisk balans – av exklusiva designdetaljer vars slående utseende reflekterar dess banfokuserade instinkter.
BMW M3 CS Touring kan beställas med lack i British Racing Green, Laguna Seca Blue, Frozen Solid White eller Sapphire Black metallic. Taket och den modellspecifika takspoilern är i svart högglans och ger ett elegant intryck till den djärva exteriören. En annan exklusiv designdetalj hos specialutgåvan är den röda kanten runt takspoilern.
Bilens front präglas av den viktminskade, avskalade och ramlösa BMW M-njurgrillen. Den svarta modellbeteckningen på den övre av de två horisontella grillribborna kantas av en röd konturlinje, liksom modellbeteckningen fram och bak. I en tydlig referens till motorsport lyser LED-strålkastarna med samma distinkta gula ljus som GT-racingbilar.