Förutom Defender 90 och Defender 110 tillför Defender 130 ytterligare en dimension till denna mångfacetterade familj av terrängfordon, med möjligheter för upp till åtta vuxna att ge sig ut på äventyr i tre rader med fullstora säten.
Precis som Defender 90 och 110 lånar den nya 130-karossdesignen sitt namn från den ursprungliga Defender-familjen, inspirerad av den längsta modellen i sortimentet. Det gör att kunderna enkelt kan transportera upp till åtta personer i alla typer av terräng och är det ultimata beviset på Defenders många talanger.
En mängd utvändiga och invändiga designförbättringar och teknologier utmärker nya Defender 130, som på ett unikt sätt balanserar komfort med Defenders normala hållbarhet och kompetens.
För att fira drottningens platinajubileum skänker Land Rover Hennes Majestät och brittiska Röda Korset en specialbeställd ny Defender 130 för att stödja verksamheten i Storbritannien. Ingenjörerna på Land Rover kommer att samarbeta med representanter från välgörenhetsorganisationen, för vilken Hennes Majestät drottningen är beskyddare, för att anpassa Defender 130 innan den tas i bruk senare i år.
Land Rover har stöttat International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) sedan 1954 och är stolta över att fortsätta sin relation med världens största humanitära organisation. Experter på IFRC:s globala maskinparksbas i Dubai deltog i Defenders globala testprogram inför världspremiären 2019.
Nick Collins, Executive Director Vehicle Programmes på Jaguar Land Rover: ”Nya Defender 130 tillför en ny dimension av kompetens till vår mest hållbara och robusta fordonsfamilj. Den rymliga interiören välkomnar och transporterar upp till åtta personer med överlägsen komfort, vilket möjliggör enastående avancerade möjligheter till äventyr för familjer, med unik designkarakteristik som skapar en distinkt ny Defender-upplevelse.”
Defender 130 har en egen färgpalett, med ett nytt, exklusivt Sedona Red-alternativ som säkerställer att 130 sticker ut i modellutbudet. Exteriören kompletteras av Extended Bright Pack – som finns som tillägg till det befintliga Bright Pack – som ger en distinkt exteriördesign med Ceres Silver Satin-finish runt alla nedre karosspaneler samt främre och bakre hasplåtar i Noble Chrome.
Invändigt finns genomtänkta förvarings- och komfortlösningar för varje passagerare i alla tre sätesraderna. Detta säkerställer att Defender 130 tillgodoser passagerarnas behov i alla säten, med enkel åtkomst till den rymliga tredje raden med tre personer i bredd i en ljus och luftig kupé.
Interiördesignen har fått nya färg- och materialalternativ, vilket ger en förstärkt terrängupplevelse. De senaste uppkopplingsteknologierna och chassisystemen – bland annat en ny, större 11,4-tums Pivi Pro-pekskärm, standard elektronisk luftfjädring och kupéluftrening Plus – ger det ultimata stödet och komforten för moderna off-road-utflykter.
Nya Defender 130 finns i specifikationerna SE, HSE, X-Dynamic och X, förutom en First Edition. First Edition finns i tre kombinationer omsorgsfullt skapade av formgivarna, var och en med ett distinkt färg- och designtema:
- Fuji White med Extended Bright Pack med interiör i Windsor-helläder i Light Oyster och fanér i Natural Light Oak
- Sedona Red med Windsor-hellädersäten i Ebony och Smoked Oak-fanér
- Carpathian Grey med Vintage Tan Windsor-helläder och fanér i Rough-Cut Walnut
First Edition-modellen bygger på HSE-specifikationen med en omfattande utrustningslista som inkluderar LED-strålkastare med matrix-teknik, uppvärmda säten i andra och tredje sätesraden, klimatanläggning med fyra zoner, Meridian ljudsystem, Driver Assist-paket och tonade rutor. Alla är som standard utrustade med 20″-lättmetallfälgar och kan fås med bensindrivna P400 eller dieseldrivna Ingenium 6-cylindriga D300-drivlinor.
Exteriördesign
Defenders ikoniska siluett har förlängts med 340 mm baktill för att ge utökat utrymme invändigt i alla tre sätesraderna, utan att kompromissa med bilens oöverträffade terrängegenskaper.
Med en omisskännligt karakteristisk framtoning har Defender 130 ett förlängt överhäng bak som ger ännu större invändigt utrymme i den tredje sätesraden och lastutrymmet.
Den eleganta profilen förstärks av det helt nya färgalternativet Sedona Red för exteriören – exklusivt för Defender 130 – och ger designen ännu större djup och förfining, medan alla modeller är utrustade med ett panoramasoltak som standard, med ett andra soltak ovanför den tredje raden som också finns på alla Defender 130.
För att bevara Defenders distinkta bakre design har Land Rovers ingenjörer skapat en subtil båtinspirerad förändring av bakluckan som även maximerar de oöverträffade terrängegenskaperna som kunderna förväntar sig av Defender, med en avkörningsvinkel på 28,5 grader2. Inramningen av de bakre LED-ljusen har gjorts om för att behålla de tre distinkta linjerna som definierar Defenders sidoprofil när de diskret sveper upp mot bakpartiet.
Åtkomsten till det rymliga lastutrymmet är oförändrad, men nu finns det ett hårt lock i samma färg som karossen över reservhjulet, vilket återspeglar Defender 130:s position som höjdpunkten i Defender-serien. Takreling i Narvik Black är standard, och Defenders kompletta utbud av utvändiga tillbehör – bland annat Explorer, Adventure, Country och Urban-paketen – finns också tillgängliga.
De förfinade proportionerna hos 130 förstärks av tillvalet Extended Bright Pack. I denna specifikation är alla nedre karosspaneler lackerade i Ceres Silver Satin, vilket ger en distinkt finish på bilar lackerade i Hakuba Silver, Fuji White och Yulong White. Ceres Silver-detaljer återfinns på motorhuvens luftutsläpp och sidoskärmarna på alla Defender 130-modeller, perfekt kompletterade av 20-tums Luna lättmetallfälgar, som finns i Bright Silver-finish.
Exteriörens finish är en förlängning av Bright Pack, som innehåller hasplåtar fram och bak i Noble Chrome, kompletterade av blanksvarta nedre stötfångare och skärmbreddare. De två tillvalen ger Defender 130-kunderna ett urval av distinkta och sofistikerade exteriörutföranden.
Rymlig interiör
För Defender 130 lanserar Land Rover förbättrade färg- och materialtillval för kunder som söker en ännu mer förfinad upplevelse, elegant matchande den tuffa, robusta karaktären och med mer invändigt utrymme än någonsin.
Ingenjörerna på Land Rover har skapat ett imponerande invändigt utrymme genom att effektivt krympa de invändiga komponenterna i en ren kaross, vilket maximerar det användbara utrymmet i kupén, utan att det innebär stor miljöpåverkan vid färd på väg.
Det elegant förlängda bakpartiet skapar ett kompromisslöst utrymme i den tredje sätesraden, med tillräcklig bredd för att ge tre vuxna en bekväm sittplats, samtidigt som Defenders välbekanta kontur ger generös takhöjd i alla tre sätesraderna. Ytterligare detaljer säkerställer en bekväm upplevelse för passagerarna i den tredje sätesraden, bland annat uppvärmda säten, stoppade armstöd, genomtänkt förvaring och USB-C för laddning av enheter under färden. Alla mattor är anpassade till den unika karaktären hos 130.
De stora rutorna ger utmärkt sikt i alla de tre sätesraderna, medan det standardmonterade panoramasoltaket i glas, som kompletteras av ett andra soltak ovanför tredje sätesraden, gör kupén ljus och luftig för alla. Ventilation för varje sätesrad ger extra komfort, med extra kanaler som ger mer värme- och luftkonditioneringskapacitet via tillvalet 4-zons klimatanläggning, exklusivt för Defender 130.
Passagerare i sätesrad två och tre drar också nytta av en lite högre säteshöjd, som ger överlägsen sikt. Det är lätt att ta sig in i den tredje sätesraden, eftersom två säten kan skjutas fram och fällas fram så att öppningen blir bred. Från bakluckan kan kunderna enkelt sänka Defenders elektroniska luftfjädring via knappar i lastutrymmet för att underlätta lastning av föremål.
Defender 130 erbjuder ett rymligt och praktiskt lastutrymme med upp till 3893 liter lastvolym även med de bakersta sätena på plats. När sätena inte används går de att stuva undan för att bereda ett stort lastutrymme, vilket ger kunderna möjlighet att själva bestämma hur de vill konfigurera den inredning som bäst passar deras behov. De är uppdelade i 40:20:40 för extra bekvämlighet.
För familjer finns ISOFIX-fästen för bilbarnstolar på upp till fem av passagerarsätena, på ytterplatserna i andra och tredje sätesraden samt på passagerarsätet fram. Den 5-sitsiga versionen av Defender 130 har ett stort lastutrymme på upp till 2 5161liter med två rader nedfällda.
Nya interiörtillval och detaljer bidrar till en sofistikerad kupémiljö. De eleganta kromdetaljerna återfinns på reglagen till luftinsläppen och de elektriska sätesreglagen, medan högtalarelementen går i ljust Ceres Silver och armstödens gångjärn i Atlas, vilket kompletterar detaljerna i Extended Bright Pack-exteriören.
En ny materialfinish – träfanér med Natural Light Oak-teknik – är inspirerad av drivved och ger en naturlig, modern look och känsla. Finns tillgänglig för att elegant komplettera de perforerade Windsor-lädersätena i Light Oyster. Med detta val av säten är toppvals- och instrumentpanelsstörtbågarna lackerade i Lunar – satta mot vita pulverlackerade tvärbalkar som ger extra djup och kontrast. Perforerat Windsor-läder i Vintage Tan finns för alla Defender-modeller, medan X-Dynamic-modellerna kan fås med Robustec-tyg i tvåtonsfinish.
Framtill har Defender 130 en större 11,4-tums Pivi Pro-pekskärm som standard efter introduktionen på Defender 90 och 110 V8, vilket ger förbättrad kontroll över fordonets viktigaste funktioner via en tydlig och intuitiv display. Det välvda glasgränssnittet erbjuder snabb, toppmodern funktionalitet och reagerar så fort bilen startas, med en enkel menystruktur och Software Over The Air-kapacitet så att det alltid är uppdaterat.
Föraren kan anpassa trepanelslayouten efter egna önskemål och de funktioner som används mest. Det intelligenta systemet kan lära sig vanor och anpassar sig därefter, till exempel genom att föreslå navigationsvägledning i början av en känd pendlingsrutt, samtidigt som det minskar antalet ljudinstruktioner via Smart Voice Guidance i välbekanta miljöer.
Nya Defender 130 integrerar den globala lokaliseringsplattformen, what3words, vilket ger kunderna korrekt och exakt navigering även på mycket avlägsna platser. Det brittiska teknikföretaget what3words har delat in världen i ett rutnät bestående av 57 biljoner kvadrater på 3 x 3 m, var och en med en unik treordsadress som är lätt att komma ihåg.
Den integrerade tekniken gör det möjligt att mata in what3words-adresser direkt i navigationsfältet på Pivi Pro Infotainment eller via den uppkopplade bil-appen, vilket fungerar sömlöst tillsammans med den befintliga HERE-anslutna navigations- och kartprogramvaran.
Kunderna kommer att kunna navigera exakt till vilken plats som helst i världen, snabbare och bekvämare än någonsin med bara tre ord – oavsett om det handlar om att hitta den perfekta platsen för att utforska terrängen, hitta en individuell parkeringsplats eller identifiera en specifik entré.
Kupéluftens kvalitet förbättras på varje resa av kupéluftrening Plus, som gör debut för Defender-modellerna i nya 130. Det är standard i den största Defender-versionen i serien och kombinerar nanoeTM X-teknik för allergenreducering och patogenborttagning, för att hjälpa till att avsevärt minska lukter och virus. Dessutom förbättrar CO2-hanteringen och PM2.5 luftfiltreringen kupémiljön genom att övervaka den invändiga och utvändiga luften och justera den därefter, vilket säkerställer att passagerarna får bästa möjliga luftkvalitet.
Den avancerade nanoeTMX-tekniken har vetenskapligt bevisats radikalt minska virus och bakterier, och rensningsfunktionen gör det möjligt för kunderna att på distans förbereda luften i kupén via sin smartphone för att säkerställa optimal luftkvalitet redan från början av varje resa.
Effektiva drivlinor
Defender 130 finns med ett kraftfullt och effektivt urval av elektrifierade drivlinor, bland annat de sexcylindriga mildhybrid Ingenium-bensinmotorerna P300 och P400, samt de sexcylindriga dieselmotorerna D250 och D300 Ingenium.
Mildhybridteknik (MHEV) ligger till grund för Land Rovers sexcylindriga Ingenium-drivlinor, som ger smidig respons och förbättrad bränsleekonomi. Den använder en 48 V remintegrerad startmotorgenerator (BiSG) som tar tillvara på energi som normalt går förlorad vid bromsning och retardation, som lagras och utnyttjas senare under resan, samtidigt som stopp/start-systemet blir snabbare och mer effektivt.
Bensin:
- P300 – 6-cylindrig motor på 3,0 liter, MHEV, 300 hk, 470 Nm vridmoment vid 1 500–4 250 varv/min
- P400 – 6-cylindrig, 3,0 liters, MHEV, 400 hk, 550 Nm vridmoment vid 2 000–5 000 varv/min
Diesel:
- D250 – 6-cylindrig, 3,0-liters, MHEV, 250 hk, 600 Nm vridmoment vid 1 250–2 250 varv/min
- D300 – 6-cylindrig, 3,0-liters, MHEV, 300 hk, vridmoment 650 Nm vid 1 500–2 500 varv/min
P300 levererar smidiga, förfinade prestanda från sin 6-cylindriga 3,0-liters Ingenium-drivlina och klarar 0–100 km/h på 8,0 sekunder. P400 klarar 0–100 km/h på 6,6 sekunder med stor kraft och förfining.
Ingenium-dieselmotorerna ger bättre vridmoment, smidig respons och imponerande bränsleekonomi, samtidigt som D300 klarar 0–100 km/h på 7,5 sekunder. D250 levererar också smidig prestanda med 250 hk och ett vridmoment på 600 Nm från den 6-cylindriga drivlinan och klarar accelerationen från 0–100 km/h på 8,9 sekunder.
Ostoppbar kompetens:
Alla Defender 130 är utrustade med Land Rovers intelligenta fyrhjulsdrift (iAWD) och åttaväxlade ZF-automatväxellåda som standard. iAWD-tekniken hanterar effektivt drivlinan och kraftfördelningen mellan fram- och bakaxlarna, vilket optimerar effektiviteten på vägen och terrängkompetensen efter behov.
Varje Defender 130 är utrustad med elektronisk luftfjädring med adaptiv dynamik och Land Rovers avancerade Terrain Response®-system för oöverträffad terrängkompetens och förartrygghet i alla miljöer. Kombinationen av avancerade system säkerställer bekväm och smidig framfart över ojämna underlag och ger smidig prestanda.
Det elektroniska luftfjädringssystemet möjliggör upp till 430 mm hjulrörelse, med 71,5 mm extra lyft fram (73,5 mm bak) i terränghöjd för att undanröja hinder och hjälpa till vid vadning – Defender 130 klarar vadningsdjup på upp till 900 mm. Defenders terrängegenskaper hanteras av Land Rovers Terrain Response®-system, som gör det möjligt för föraren att finjustera körupplevelsen till vilken terräng som helst via Pivi Pro-skärmen.
Grunderna för Defenders egenskaper på alla underlag bygger på Land Rovers aluminiumintensiva, självbärande D7x-arkitektur. Defender har en vridstyvhet på 25 kNm/grad, är tre gånger styvare än traditionella chassikonstruktioner och har grunden för den helt oberoende luftfjädringen, den tvåväxlade fördelningsväxellådan och det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet.
Defender 130 har en dragkapacitet på upp till 3 000 kg4, medan tillkoppling av släpvagn underlättas genom den elektroniska luftfjädringen – som styrs via en strömställarpanel i bakluckan. Dragkroken kan tas bort och ställas in på flera höjder för enkel dragkapacitet.