Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2022-06-20 | Anbud

Så lyckas du med anbud på offentlig upphandling!

Mickaela är stjärnanbudsgivare på Invajo med erfarenhet av mer än 30 lyckade anbud på upphandlingar för kommuner, universitet, myndigheter och landsting. Vi sitter ner för ett samtal kring vad man bör tänka på vid en offentlig upphandling, hur man stänger en lyckad affär, skapar nöjda kunder och vad det är som driver henne i säljarbetet.

Så lyckas du med anbud på offentlig upphandling!

Berätta lite mer om dig själv! Hur blev du säljare?

Jag har alltid velat jobba med sälj. I gymnasiet startade jag ett UF-företag inriktat på sälj, och som tjugoåring började jag mitt första jobb inom säljbranschen. Nu har jag snart 17 års erfarenhet, och älskar det lika mycket som dag ett. Det som driver mig är de personliga relationerna och den där känslan av att man skapar något positivt för sina kunder – när jag säljer något så vet jag att det gör nytta, och jag ser hur det effektiviserar och förenklar arbetet för våra kunder. Det är roligt!

Hur började du med upphandlingar?

Jag sprang på en större myndighet i arbetet, och de ville gärna använda vårt verktyg för sina evenemang och konferenser. Vi hade en nära dialog i deras utveckling av kravspecen och vann upphandlingen. Sedan dess har det rullat in många fler stora myndighetskunder och institutioner, mycket tack vare rykte och muntliga rekommendationer – använder en myndighet oss, och samarbetet funkar bra, blir ju chansen större att andra också blir nyfikna.

Hur går en upphandling till?

Många myndigheter och institutioner har en nära dialog med aktörer på marknaden innan de skriver en kravspecifikation. De vill veta vilka tjänster som finns och att de krav de ställer ska kunna uppfyllas, och kollar de inte av med marknaden innan de definierar skallkraven finns risken att de ber om tjänster som ingen kan leverera. Därefter skriver upphandlaren en specifikation med skallkrav och börkrav – skallkrav är måsten, saker anbudsgivaren måste leverera, och börkraven är tjänster som myndigheten gärna hade velat ha men som inte är avgörande för anbudet.

Myndigheterna skickar ofta ut upphandlingen till aktörer de haft kontakt med, och lägger upp dem på plattformen Mercell TendSign. Där kan man bevaka upphandlingar, lämna in anbud, ställa frågor och se beslut.

Vad ska man tänka på som ny på marknaden, hur gör man intryck?

Det är alltid bra att vara lite känd sedan innan, så att jobba runt lite bland myndigheter och institutioner, få in ett möte eller en demo. Ju större du blir, desto mer kommer ditt goda rykte få ett eget liv – en person rekommenderar din produkt till en annan, och helt plötsligt är det du som blir uppsökt av en myndighet för ett samarbete. Men det är också A och O att vara noggrann i anbudet, ge korrekta svar, skriva prydligt och överlag göra ett gott första intryck.

Har du några tips för hur man vinner med ett anbud?

Ha koll på era policies kring GDPR och integritetsfrågor, och utveckla arbetsrutiner som är så GDPR-säkra som det bara går. Använd europeiska servrar, ha vattentät hantering av användardata. Institutioner och myndigheter är stenhårda kring kraven ställda i GDPR och Shreems II, och kan du inte uppfylla dem blir det ingen affär. Är du dåligt påläst eller har svårt att ge tydliga svar på dessa frågor i möten eller anbud, är det också en dealbreaker för de flesta myndigheter.

Var nyfiken och försök förstå myndighetens egentliga behov. Ställ mycket frågor. Förklara för myndigheten varför man har vissa arbetssätt och varför ni tycker det är det bästa sättet. Ni vill ju ha ett långvarig relation, så det är en balansgång mellan att vara lyhörd och förstå exakt vad myndigheten vill ha, och att sälja in och förklara just varför ni jobbar som ni gör och hur det kan generera värde för dem.

En annan viktig punkt är att svara sanningsenligt på upphandlingen, att inte lova saker du inte kan leverera – då kommer du förlora kunden i ett senare skede ändå.

Finns det något misstag som upphandlare ofta gör?

Upphandlingar kan verkligen se helt olika ut – vissa är långa och otroligt detaljerade medan andra knappt redogör för någonting. Det blir ofta missförstånd och komplikationer när upphandlaren inte lagt tillräckligt med tid på kravspecen. Upphandlaren kanske sitter på ett antal antaganden om hur en viss tjänst ska se ut och fungera, men skriver inte ut det i texten. Då kan det bli en besvikelse om det sen visar sig att tjänsten de köpt fungerar på ett helt annat sätt.

Slutligen, hur har arbetet med upphandlingar varit för dig? Hur skiljer det sig jämfört med vanligt säljarbete?

Det är en mycket längre process, det kommer mycket frågor man behöver hitta lösningar på och man behöver ha mycket kontakt med jurister för att diskutera avtalsbiten. Man behöver ha tålamod, med andra ord. Men sen är det också väldigt roligt att få en så nära kontakt och relation med personer på myndigheter som man bollat frågor med under en längre tid. Och det är väldigt roligt att se hur uppskattad plattformen är – att vi verkligen skapar nytta och värde för våra kunder, att så många kommer tillbaka för fler affärer eller rekommenderar oss vidare.

Medverkande:
Mickaela Persson, 36 år, säljchef på Invajo. Bor på Lidingö med sin son, 8.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Utdragna konflikter hotar offentligt upphandlade kontrakt

Utdragna konflikter hotar offentligt upphandlade kontrakt

Offentliga upphandlingar i Sverige uppgår årligen till ungefär 900 miljarder kronor. När tvister i upphandlade kontrakt uppstår riskeras omfattande ekonomiska belopp att gå förlorade. En ny rapport från SCC Skiljedomsinstitut visar att sådana tvister kan lösas nästan ett år snabbare genom skiljeförfarande än i allmän domstol.

Så fungerar den offentliga marknaden

Så fungerar den offentliga marknaden

2018 betalade stat, kommuner och regioner ut över 847 miljarder kronor till privata företag och andra organisationer. Varav närmare 800 miljarder kronor genom offentlig upphandling. Det motsvarar drygt 18 procent av BNP.

Sju anledningar varför ska du svara på anbud

Sju anledningar varför ska du svara på anbud

Att delta i offentliga upphandlingar långt i från en självklarhet för många säljteam. Här listar vi på Saleseffect sju anledningar varför ska du svara på anbud.

Fredrik Håkansson, förbundsordförande Säljarnas Riksorganisation

HELPs juristförsäkring – nu en del av ditt medlemskap!

Annons

Det nya året har skålats in och vi är tillbaka taggade att ta oss an 2024. Fredrik Håkansson, Säljarnas förbundsordförande berättar om nyheter i medlemskapet och om hur han själv sätter mål.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Expertråd

Häromdagen ringde en säljare upp mig. Innan 30 sekunder hade gått hade han hunnit presentera sitt företag, föreslå ett möte och bett mig bekräfta att jag var rätt beslutsfattare. Snacka om högtrycksförsäljning!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från "banken" eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MGS5 EV – en rymlig, bakhjulsdriven SUV med avancerad teknik, hög komfort och upp till 1441 liters bagageutrymme.
Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som ...
Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz modellprogram har nästan alltid innehållit en fyrsitsig cabriolet med klassiskt tygtak. Nu är det dags för en helt ny modell av typen – helt nya CLE cabriolet. Bilen kombinerarar teknik och koncept från C-Klass och E-Klass och ersätter cabrioletmodellerna av dessa.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com