Det är inte bara rena försäljningssiffror som är viktiga för att utvärdera hur säljarbetet går. Även de digitala kanalerna blir viktiga att utvärdera. Anledningen är att idag består kundresan av många små steg istället för några få stora. Det är svårt att gå från okänd leverantör till påskrivet kontrakt efter bara en eller några enstaka kontakttillfällen. Istället blir ni upptäckta och bedömda (kanske till och med bortvalda) innan ni ens hunnit prata med era kunder. Ni har också möjlighet att analysera er befintliga målgrupp och se om det finns fler potentiella kunder ni skulle kunna hitta för att på så sätt utöka er kundbas.
Bestäm målet med era digitala kanaler innan ni väljer KPI
Innan ni ens börjar titta på vilka KPI:er ni ska välja för att följa säljprocessen bör ni bestämma vilket mål ni har med era digitala kanaler. Är det att generera leads? Är det att få era besökare att prova på er produkt eller tjänst? Eller är det att boka möten och få era besökare att handla utan att kräva handpåläggning för varje enskild kund? Ska era sociala kanaler driva trafik till hemsidan eller ska det vara parallella spår i varje kanal som bearbetar olika kundgrupper.
Skapa medvetenhet
Det första steget för att generera och bearbeta leads är skapa kännedom hos er målgrupp. Här är ett bra första steg at mäta antalet klick era inlägg får. I vissa kanaler är även antalet visningar relevant, eftersom det visar hur många personer som exponerats för ert innehåll. Observera att det inte säger någonting om engagemanget – där behöver du andra mätpunkter. Andra relevanta KPI:er kan vara varifrån era besökare kommer eftersom det även ger en fingervisning om vilka kanaler ni ska satsa på framöver.
Engagera målgruppen
När ni har lyckats locka besökare är såklart målet att engagera dem ytterligare. Hur mycket tid spenderar de på er webbplats? Vilka sidor lockar flest besökare och vilka håller kvar besökarna längst? Besöker man en eller flera sidor Hur många besökare är återkommande på er webbplats? Vilka inlägg ger kommentarer i sociala medier? Här får du många bra ledtrådar kring vilka ämnen som engagerar, samt om ni har en bra strategi för att kontinuerligt nå nya personer ur målgruppen att bearbeta.
Analysera och konvertera
Beroende på vilken produkt eller tjänst ni har kanske målet är att sälja direkt på er webbplats eller att boka möten med kvalificerade leads. Innan ni kan uppnå detta behöver ni troligtvis titta på s.k. mikrokonverteringar, som t.ex. antalet besökare som prenumererar på nyhetsbrevet, antalet nedladdningar av en app eller att man skriver upp sig på en testperiod. Detta är steg som visar hur stort engagemang dina leads är villiga att lägga ner och ger er ytterligare möjligheter att bearbeta dem.
Att analysera digitala kanaler kan kännas snårigt och tungt, framförallt för att det finns så mycket att mäta för den som vill. För att undvika risken att bli paralyserad av alla siffror kan det bara bra att börja med några få KPI:er och utöka när möjlighet ges. På så sätt har ni någonting att utgå från samtidigt som mätningen blir hanterbar.
Av: Emelie Andir
Läs mer: Lista: Så gör du nästa teambuilding till en game show
Annons:
Eventhjälpen ger dig verktygen du behöver för att lyckas med ditt evenemang
Eventeffects ambition med Eventhjälpen är att hjälpa dig som arrangerar event, konferenser och seminarier till en enklare och effektivare vardag. För lyckade projekt behövs rätt hjälpmedel och leverantörer, vi listar här för närvarande ett hundratal av marknadens aktörer i Eventhjälpen.