Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2022-06-12 | Krönika

Svårt att hitta säljare? Så kan du förbättra din situation

I denna krönika skriver Christer B Jansson om utmaningen med att rekrytera säljare. - De flesta jag pratar med tycker det är svårt att hitta säljare och i Stockholm nästan omöjligt utan att betala hutlöst höga löner. Så säger många jag pratar med idag. Så hur kan du förbättra din situation när det är så här?

Har du koll på dina säljares säljstilar?Har du koll på dina säljares säljstilar? Foto: Christer B Jansson

Det är inte bara säljare det är ont om utan även annan arbetskraft i många orter i Sverige. Här norrut (bor i Övik) är det ett konstant ämne för företagare och kommun. Här skriver jag om några förslag som borde förbättra din möjlighet att finna säljare till ditt företag.

Nedan kommer jag nämna fakta från de 15 000 säljhindertest (Spq Gold/FSA) vi hitills gjort i Sverige som mäter säljares motivation, vilja att prestera, målförvirring, prestationsångest och 16 typer av Säljhinder. Ett beteendetest som istället för att säga att en säljare är gul, empatisk, lyssnande, målinriktade talar om om personen kommer göra 20 besök i veckan eller ringer 30 samtal om dagen etc.

Hutlöst hög lön. Om du säger det tycker jag det får stå för dig. Säljare ska dra in pengar till företaget genom att (lite förenklat) göra en bra behovsanalys hos kunder och prospekts så kunden eller den möjliga kunden ser värdet och vinsten att handla av det företag säljaren representerar. Värdet av de pengar säljaren drar in borde reflektera lönen på något sätt. Vanligt är provision kombinerat med fast lön och i vissa företag bara fast lön.  Det finns professioner där säljande person har 100% provision som t ex mäklare, konsulter i mindre företag för att ta några exempel.

Fakta bl a utifrån våra 15 000 test. Våra studier visar att 55% av amerikanska säljare triggas av att tjäna pengar. Under pandemin har det varit en massiv förändring då väldigt mycket kvinnor sökt sig till säljindustrin i USA för att just tjäna pengar då provisionerna är mycket höga. Att arbeta för 100% provision är inte ovanligt.

På de ca 15000 tester vi gjort med vårt säljhinder test visar sig det att bara 23% av svenska säljare triggas av pengar för att prestera. De andra säljarna triggas av faktorer som ett fritt arbete utan kontroll, bara jag presterar, att få utveckla sig själv och göra spännande saker. Så hur ser ditt belöningssystem ut? Attraherar det säljare som du vill ha. De säljare som du söker är det de säljare som också presterar, så de blir värda den lön du betalar. Vet du vad som triggar dina säljare att prestera som du har anställda idag? Vill de jha kortsiktiga eller långsiktiga belöningar  t ex.

Mer fakta. Säljare som presterar är ofta tävlingsorienterade sa en chef till mig. Jag har tvivlat över det påståendet i många år.  Dock visar våra studier att det är sant till viss mån. För vissa är det en individuellt dvs jag ska prestera medan för andra är det att prestera för laget. Är säljandet ett individuellt jobb eller ett lagarbete och väljer du då ett belöningssystem som gynnar det du önskar få ut av dina säljare. De säljare som jag kallar Tävlingsorienterade är de säljare som har en säljstil som är mer avslutsorienterad än andra säljare. I vårt säljstilstest med sex olika säljstilar kommer de som är avslutsorienterade extremt mycket högre ut på Motivation och vilja att prestera än säljare med andra Säljstilar. Motivation och viljann att prestera dvs nå sina mål är grunden för att en säljare ska kunna prestera på en hög nivå visar de flesta studier jag sett om högpresterande säljare.

Summerar vi denna del så blir lösningen;  har du rätt belöningssystem för att hitta de säljare du önskar och vill behålla?

Svårt att hitta Säljare som kan vår bransch (den är så unik). Med andra ord erfarenhet är viktigt. I vissa branscher är viss utbildningsbakgrund viktig för att kunna förstå vad jag säljer och för att kunna prata med kund. Om det nu är mer erfarenhet jag söker så hur mycket viktigare är det än talang dvs en person med rätt förutsättningar att bli en framgångsrik säljare.

Fakta visar… Våra studier visar att kortsiktigt (lite olika i olika branscher) presterar den erfarna säljaren bättre. Så fort talangen fått rätt utbildning så kommer hen köra om den erfarna säljare visar våra studier igen. Det innebär att om du har ett bra system för att rekrytera rätt talang för försäljning och ett bra onboarding program som tar hänsyn till olika talangers behov, så tar det bara lite längre tid och du föder din säljorganisation med de säljare du behöver för att sedan komplettera externt där så behövs.

Summerar vi denna del så har du ett system för att finna talanger? Ett urvalssystem som fångar upp dessa talanger samt ett bra säljträningsprogram/onboardingprogram för dessa personer? Det kostar pengar säger en del och jag säger att det är lägre kostnad än att stå utan säljare eller rekrytera låg presterande säljare och missa högpresterande. Våra studier visar att 12% av de säljare vi testade vill inte prata med människor och totalt 20% tyckte det var så arbetsamt att de istället skulle vilja ha ett annat jobb. Felrekryterade – ja högst sannolikt.

Omsättningen av säljare är för hög. Det finns hela branscher som förbrukar unga säljare som aldrig kan tänka sig ett säljjobb igen. Trist och gör mig bedrövad. De företagen läser säkert inte Saleseffect så jag kanske inte behöver bekymra mig om det i denna artikel.

Unga människor byter oftare. Finns ju flera anledningar till att omsättningen av säljare är för hög och ska nämna några vanliga här som relativt enkelt går att åtgärda. Unga människor byter oftare jobb nu för tiden och det är sant bland vissa. Har du tagit reda på varför de byter jobb så du vet vad du behöver ändra på så de stannar längre? För de kommer röra på sig men du kanske kan få tillbaka de du vill ha tillbaka om du lägger upp det rätt. Vet ett större företag som erbjöd de som ville resa arbete hos sina utlandskontor halvtid så de kunde resa och samtidigt försörja sig i det land de var för tillfället. Lite svårt dock för oss mindre företag om vi inte har ett extremt bra nätverk utomlands.

Ett bolag vi arbetar med sa att om en nyanställd säljare klarar de av de första två åren stannar de. Bolaget har erfarna duktiga chefer så får de bara rätt virke så blir det oerhört duktiga säljare av de personer de rekryterar. Varför omsättningen var för hög under de två första åren var att de som slutade, klarade inte av det antal kundbesök som görs varje vecka.

Så fort vi tllförde att också checka av om Säljaren kommer klara av att göra 20 kundbesök i veckan (olika i olika bransher) så sjönk antalet som inte klarade av de första två åren drastiskt.

En annan anledning är bristande ledarskap. Med det menar jag inte uppenbara fall som destruktivt ledarskap, undermåliga oetiska värderingar, en felaktig syn på vad försäljning är och andra dåliga former av ledarskap. Jag utgår från ledare som är kompetenta och ändå har stor omsättning. En kan vara att den ledarstil du har passar inte den säljstil mina säljare har och de behöver därför ett annat ledarskap. En annan anledning du kan inget om Säljhinder eller t.o.m förnekar att sådant finns så miljön mina säljare lever i förvärrar deras problem.

Ett annat är att du som chef inte har tid eller engagemang för att koppla ihop företagets mål med vad som driver varje enskild säljare, så de brinner för att lyckas med sina mål. Med andra ord du har kanske för mycket eget jobb så du har inte tid att coacha och leda dina säljare. Sett så många som försökt leda och stötta sina säljare via Excell scheman, mail och tror att det ska fungera. Du behöver vara närvarande och med på fältet då och då.

Brister i Urvalsprocessen. I urvalsprocessen av säljare kanske ni går på fel faktorer. Det blir ett mer hen gillar vi och vissa gillar vi inte. Återigen som all forskning om sälj visar, det handlar inte om personlighet (som är viktig ur andra aspekter) utan att vara normal som de flesta människor är statistiskt sett och göra jobbet. Så vad vi behöver finna är människor som är motiverade att sälja, gillar att prestera och inte har svårt för att ta initiativet att kontakta människor de inte känner i syfte att representara företaget i rollen som Säljare eller vilken titel de än har som ansvarig för en viss del av företagets intäkter.

Fördomar om Säljare. Sista tanken att ta upp. Hur ser ni på säljare i ert företag. Läste för något år sedan en redaktionschef på en tidning som utgöt ilska och förakt över dessa säljare som kontaktade honom när han kom tillbaka efter semestern och var som ett gäng hungriga vargar. Undrar hur säljarna på hens tidning reagerade på detta budskap.

Vi mäter i vårt test något vi kallar Rollförnekelse dvs det är skämmigt att vara säljare och säljare med detta problem kräver dessutom mer Säljsupport än andra säljare (dvs de kostar mer än andra säljare) dessutom har de en tendens att bli professionella besökare vilket minskar intäkterna. De slutar också fortare än andra säljare så du får en högre rekryteringsfrekvens om du rekryterar säljare med detta hinder. Så hur ser ni på era professionella kvinnor och män som ni anställt för att sköta era intäkter?

Summering. Har du, ni på ert företag den affärskultur och syn på ledarskap som stöttar era säljare, utvecklar dem, belönar dem, stärker dem i sitt jobb kontra avarten förbrukar ni personer.

Ditt renome på marknaden: Hur väl är ditt företag känt av säljare och vad säger säljare om att vara anställd hos dig. Representerar du ett företag som satsar på sina säljare, som ger dem ett bra arbetsklimat, bra träning, ger skälig lön för prestation och anses jag som anställd säljare vara viktig för företaget eller ett nödvändigt ont. Under tiden jag bodde på Malta ville ett bolag publicera en artikel i Maltas tidning att de arbetade med mig. Jag svarade naturligtvis ja och undrade vad syftet med artikeln var. –”Det var för att visa att vi satsar på utbildning för vår personal”. Med andra ord för att attrahera fler att söka arbete hos dem.

Sammanfattningsvis. Det finns mycket att göra i de flesta företag för att se till att Säljare vill arbeta hos dem och vill stanna som säljare och utvecklas som säljare år efter år. Många företag är beroende av personlig försäljning och många varor och tjänster behöver personlig försäljning för att kunna få avsättning på marknaden. Har du den affärskultur som gör att säljare vill arbeta hos dig, stannar länge och presterar utmärkt samtidigt som de utvecklas både som människor som i sitt yrke som Säljare? För i grunden gäller det att säljer vi inte upphör företaget att existera.

Avslutar med min devis. Det är sällan fel på människor – ibland är de bara på fel plats.

Av:  Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Christer B Jansson

När säljaren blir osäker – det nya motståndet i modern försäljning

När moderna försäljningsmiljöer förändras i rasande takt hinner inte alltid människan med. Säljare som förr kände trygghet i sina färdigheter upplever idag en ny sorts motstånd – både inuti sig själva och i sin organisation. I denna månadskrönika synar Christer B Jansson de psykologiska och strukturella bromsar som håller tillbaka även de mest kompetenta säljteamen, och ger sitt perspektiv på hur vi kan övervinna dem.

Christer B Jansson: Frigör säljkårens fulla potential

När säljhinder saboterar kundresan – utan att du märker det

Månadens krönika av Christer B Jansson. I denna insiktsfulla artikel belyser han hur dolda säljhinder tyst saboterar hela kundresan – ofta utan att vi ens märker det.

Den dolda kostnaden av att förbise toppresterare

Den dolda kostnaden av att förbise toppresterare

Att rekrytera fel person kostar – men att förbise rätt person kan bli ännu dyrare. I denna krönika lyfter Christer B Jansson, vd för Confident Approach, en ofta förbisedd sanning: toppresterare inom försäljning syns inte alltid vid första ögonkastet. Med stöd i forskning och lång praktisk erfarenhet förklarar han varför motivation och målnivå är viktigare än karisma – och hur företag enkelt kan sluta missa sina framtida stjärnor.

Gör fler affärer och skapa starkare kundrelationer med ett enkelt och effektivt CRM

Gör fler affärer och skapa starkare kundrelationer med ett enkelt och effektivt CRM

Annons

En marknadsavdelning som genererar mängder av leads  som sedan bearbetas effektivt med riktade budskap. Säljare som stänger affärer på löpande band och slår sina försäljningsmål med råge. Ett kundserviceteam som tar hand om kunderna så bra att de aldrig vill lämna ditt företag. Det är en vanlig dag på jobbet med SuperOffice CRM – den molnbaserade vägen till att bygga och stärka relationer genom varje steg i kundresan. 

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
23 tips för att motivera säljare

23 tips för att motivera säljare

Svårt att veta hur du ska motivera dina säljare? Här har vi samlat 23 tips på hur du motiverar säljteamet.
Mäklarna som lyckades bäst under 2023

Mäklarna som lyckades bäst under 2023

Trots det utmanande marknadsläget med trögare försäljningar var det flera mäklare som lyckades särskilt bra, och den oberoende tjänsten hittamäklare.se har nu sammanställt listan för varje kommun.
Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.
Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com