Saleseffect träffar säljcoachen och före detta fotbollsspelaren Jerry Månsson, på en walk-and-talk med bandspelaren och gympadojorna på en solig dag i oktober.
Jerry har ett förflutet som fotbollsspelare på elitnivå. Som stark och snabb forward krävdes både taktik, offensiv spelteknik och sammanlänkat anfalls- och försvarsspel, viktiga egenskaper som han tagit med sig även utanför fotbollsplanen. I dag har Jerry lagt fotbollsskorna på hyllan, men hans långa erfarenhet från elitfotbollen kommer väl till pass i rollerna som mentor och säljcoach.
Vilka spelare har du i ditt team?
Jerry: Börja med att tydliggöra vilka spelare, det vill säga säljare du har i teamet. Är rollerna tydliga? Har varje säljare rätt kunder eller skulle ni kunna vinna på att flytta över vissa kunder inom teamet?
Kanske har du någon som idag spelar mittfält som skulle kunna flyttas upp till forward? Om du som försäljningschef har en tydlig bild över laget och spelarna vet exakt vilka roller de har är ni helt klart rustade att ta er an utmaningen att sikta på nästa division!
Laguppställningen
Jerry: När du har koll på dina spelare är det dags att bestämma laguppställningen. Vilka kvaliteteter och personligheter har du i teamet och vilka spelar bra ihop? Vid till exempel komplexa affärer, säg en it-affär som kanske kan ta upp till tre år att stänga, har ni allt att vinna på att vara till exempel en KAM, en teknisk utvecklare och en projektledare i teamet som har kontakt med kunden. Men kom ihåg att utse en av dem som kundägare.
Många chefer fastnar i att man vill hitta allt i samma person, men hybriderna finns oftast inte. Försök istället att skapa en grupp av två till tre personer som jobbar ihop och som tillsammans kan skapa magi! Det kostar ofta inte mer i längden.
Mot nästa division
Jerry: Om ni ska förflytta er från Korpen till Premier Leauge måste ni börja med att ha en tydlig organisation med tydliga mål. Man kommer inte runt det. Här är tre tips:
- Se till att alla vet vad de ska göra och varför.
- Alla är olika! Var öppen och erbjud till exempel tre olika löneupplägg. Fråga varje säljare vad som motiverar just honom eller henne. Någon drivs av trygghet, någon av pengar och någon går igång på allt så fort det är en tävling oavsett belöningen i slutänden.
- Visa din uppskattning utöver lönen. Det kan vara alltifrån allmän pepping på mötet på måndag morgon till att belöna de som gör det där lilla extra genom att lägga en handskriven lapp eller några biobiljetter på säljarens skrivbord som tack. Det är en liten insats som betyder mycket.
När det går dåligt
Jerry: Att jobba med försäljning innebär att du hela tiden måste visa resultat och sträva mot nya mål. Det går inte att luta sig tillbaka och säga att vi vann brons i fotboll 1994 …
När vi petas ner en division, förlorar affärer eller det är dåliga tider och kunderna håller i pengarna gäller för dig som försäljningschef att inspirera och sprida energi. Använd måndagsmötet på ett konstruktivt sätt och prata om de hinder som finns på ett positivt sätt. Säg: Låt oss lägga 10 minuter på hur vi kan utveckla de utmaningar vi har nu. Så hjälps ni åt att ta fram en action plan.
Att vara en bra spelare
Jerry: När det går dåligt på jobbet så är det bra att ha koll på vad du faktiskt kan påverka och som gör att du mår bra. För mig finns inga genvägar. Jag vet till exempel att jag måste sova tillräckligt, äta bra och träna. När jag gör det får jag alltid en positiv effekt både för mig själv och jobbmässigt. Det handlar om självledarskap.
Mer om:
Under sin fotbollskarriär spelade Jerry i Råsunda IS, Brommapojkarna, Assyriska FF och norska Viking. Idag är han verksam som Sales Expansion Specialist på Adviser Partner samt vd och grundare av konsultbyrån WLB Consulting AB. Jerrys pepplåt är Mind over Matter med Young the Giant och här kommer du till Jerry Månssons Linkedin-profil.