Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2023-05-08 | Expertråd

Våga vägra det digitala kundmötet!

Många gillar det digitala och med all rätt. Dock kan det aldrig ersätta tillfällen eller situationer som är så specifika att de kanske inte kan eller bör digitaliseras. Saleseffects gästskribent Ulla-Lisa Thordén, jur.kand., säljcoach, föreläsare och författare ger sina insiktsfulla råd om när du som jobbar med försäljning ska våga vägra det digitala kundmötet och istället träffas öga mot öga.

Våga vägra det digitala kundmötet!Våga vägra det digitala kundmötet! Foto: Austin Distel, Unsplash

Under alla mina år som ledare, företagare, säljcoach (och ofta kund själv) har jag förvånats över hur blyga många är att träffas öga-mot-öga. De är rädda att bli bortvalda, bli avsnästa, ignorerade eller ännu värre – uppfattas som okunniga om de stöter på en okänd situation. Ofta säger de: ”Jag vet inte vad jag ska säga…”
Vänd på det hela! Om du träffar andra kan du ju bli vald, beundrad, välkomnad och skapa en förtroendefull relation för framtiden. Våga mer! Och kanske att du söker hjälp att finna just ditt sätt att ”säga rätt saker” oavsett situation och känna tillförsikt.

”Ibland blir jag förvånad över att företag inte har en strategi för vilka tillfällen som
de vill att medarbetarna ska vara extra alerta inför att möta kunder personligen.”
Ulla-Lisa Thordén

Lämna för jesse namn inte över till blyga medarbetare att själva bestämma när de ska möta kunden – i värsta fall kommer inte ens ett vettigt mail iväg.

Att mötas IRL är alltså särskilt bra för:

• Det skapar mellanmänsklig förståelse.
• Det cementerar önskvärda relationer.
• Det förenklar affärsöverenskommelser.
• Det förebygger allehanda eventuella senare problem.

12 säljtillfällen där vi verkligen ska ses öga mot öga

Jag har skrivit boken ”Möt kunden öga mot öga” och här har jag gjort en sammanställning över tillfällen där du som jobbar med försäljning har allt att vinna på att träffa din kund öga mot öga. Varsågod!

1 Lära känna varandra
Oftast behöver du och kunden ses för att känna varandra på pulsen och se hur ni funkar tillsammans. Dels för att prata ihop er på ett bra sätt, dels för att gå igenom förutsättningarna för uppdraget eller beställningen. Detta behövs särskilt när det är ett relativt komplext sammanhang där ni ska samverka mot en lösning.
Gäller det ett större eller längre uppdrag behöver ni desutom båda känna stort förtroende, ni ska ju välja varandra.
Det är inte företag som gör affärer med företag, det är människor som väljer varandra. Du gör helt enkelt inte affärer med den du inte gillar.

Klantiga stolpskott brukar gömma sig bakom allehanda ursäkter för att slippa träffas öga mot öga. Jag utgår från att det inte är du!

2 Sälj- och köpmöten
De flesta affärer behöver stötas och blötas innan man kommer till skott och till själva köpet. Sedan uråldrig tid har därför människor behövt träffas för att lära känna varandra, gå igenom förutsättningar, förhandla och komma överens. Även i den digitala eran är det faktiskt själva mötet som är avgörande för många av oss när vi ska gå vidare till ett köp, särskilt när det innebär någon form av komplex eller individuell lösning eller affären har en rejäl prislapp.
Jag coachar ett antal specialister inom PR och social selling. De blir ofta förvånade när de upptäcker att de också behöver träna på själva mötet öga mot öga – hur skickliga de än må vara i de digitala kanalerna.

3 Förhandling
Visst kan du förhandla via mail eller telefon. Om du är van och vet ditt värde och har en fast prislista vill säga.
När du däremot ska gå igenom någon form av individuell lösning för en kund, behöver ni ses för att gå igenom behoven och uppdragets olika delar.
Du behöver verkligen ha tillgång till hela det kommunikativa signalsystemet för att kunna avancera eller backa under förhandlingens gång. Man kan säga att ni behöver ses för att ”kunna lyssna till samma musik för att sedan dansa samma dans”.
Genom att se och uppfatta och tolka vad som sker under samtalet, har du lättare att ge och ta med rätt nyanser.
Ibland förstår vi inte ens själva fulla värdet av mötet eftersom vi inte tänker medvetet på hur påverkade vi är av de mellanmänskliga signalerna. Och det gäller både dig och din partner, faktiskt.

4 Driva på ett projekt – få saker att hända
”Hälsan tiger still” är ett ordspråk som inte gäller i affärssammanhang.
Så fort båda parter tror att den andre jobbar på i det tysta mot samma mål utan att höra av sig, bör man bli misstänksam. Ofta görs inte det som utlovats, och projektet går då i stå eller tappar i fokus och intresse.
Ett projekt behöver lika mycket omvårdnad som en handelsträdgård om våren. När du är den säljande parten är det ju verkligen i ditt intresse att få projektet i hamn. Håll i rorkulten och styr upp det hela genom att träffas regelbundet, rapportera självmant och involvera alltid kunden i beslut. Så undviker du att projektet går i stå eller surnar.

5 Utveckling – involvera kunden i uppdraget
Ju större och mer komplext affären/ uppdraget är, desto viktigare är det att få kunden med på varje steg mot målet. Genom strategiska möten håller du ångan uppe och kundens intresse på topp. Du får kundens accept på nödvändiga beslut medan ni tillsammans jobbar er framåt. Det är som en dragkedja – ”varje klick sluter kedjan” och ni når målet lättare.
Genom att involvera kunden hela vägen behöver du inte riskera att fatta ett beslut som kanske blir ödesdigert – låt kunden fatta beslut i samråd med dig och gör denne till en värdefull samägare. Gäller det att utbilda kunden i något som hör till uppdragets slutförande görs det bäst öga mot öga. Du får kontroll på vad som är lätt eller svårt för just den kunden att förstå. Kontroll är bra, särskilt när det är du som har den. Och du – genom att lösa problem tillsammans cementerar ni även er relation för framtiden.

6 Utvidga uppdraget – merförsäljning
Kompisen till uppföljning/återkoppling är merförsäljningen. Den sker absolut bäst vid det personliga mötet.
Det är vid återkopplingen, som du som är specialist och nu lärt känna kunden på ett djupare plan, kan berätta om saker du sett, funnit, uppfattat eller fått som idé.
När jag coachar specialister, till exempel olika typer av konsulter – är jag förvånad över att de är så rädda för att ge ytterligare förslag när de väl genomfört ett uppdrag. Det är ju nu som den nöjde kunden är öppen för att få reda på vad mer som denne kan få professionell hjälp med och av någon som redan är insatt. Kunden känner sig sedd, hörd och viktig genom att du aktivt visar att du funderat över dennes framtida möjligheter.

”När man genomför undersökningar i tjänstebranscher visar det sig att
70 till 80 procent
 av kunderna skulle önska att leverantören var mer proaktiv!”
Ulla-Lisa Thordén

Det betyder inte att du behöver känna att du kränger något. Det betyder bara att du vänligt visar på möjligheter som kunden kan ta ställning till. Du sår helt enkelt frö för ett eventuellt framtida beslut. Lätt som en plätt! Och det sker banne mig inte via digitala kanaler där du inte kan känna av din kunds reaktionen direkt.

7 Hantera frågeställningar och lösa problem
De flesta uppdrag som genomförs innehåller moment som kan klassas som rena problem (måste lösas) eller frågeställningar (vägval). Det innebär att man står inför något som behöver lösas eller besvaras.

”Mitt tips är att inte maila fram och tillbaka om detta händer.”
Ulla-Lisa Thordén

De flesta människor är faktiskt riktigt dåliga på att skriva vettigt och logiskt och gillar av det skälet inte heller att kommunicera via skrift. ”Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta” heter det, och kan starta eskalerande problem utan att det var avsikten. Det kan även uppstå onödiga väntetider som i sin tur leder till ytterligare missförstånd eller väcker ännu fler frågor etcetera. Din tid är dyrbar och väntetid tär på både ditt psyke och kassaskrin. Du riskerar dessutom att få en missnöjd kund som trodde att du hade koll. Besvikelse och icke förnyat förtroende kan bli följden. Ta kontakt, se till att mötas för att hantera problemen och frågeställningarna.

8 Reklamationer och strul
Hur bra vi än jobbar, dyker det ibland upp moln vid horisonten. Det behöver inte ens bero på dig. Jag har upplevt att kunden själv ibland är det största problemet! (Kunden har faktiskt inte alltid rätt, de kan ha så in i skogen fel. Däremot har de alltid rätt till en god behandling!)

Reklamationer kan bero på missuppfattningar, felbedömningar, icke infriade förväntningar, uteblivet agerande och lathet (din eller kundens) m m. Det kan också bero på olyckshändelser eller oväntade problem i omvärlden som ingen råder över. Oavsett vilket – se till att boka in ett möte öga mot öga med din partner för att tillsammans lösa problemen eller fatta nya beslut.
Om det mot förmodan är du som är upphov till situationen – lägg dig platt och erkänn att du missat. Föreslå i samma andetag en lösning. Att skylla ifrån sig eller mörka situationen är oprofessionellt och du tappar all cred på en sekund.
Människor kan mycket väl acceptera strul, men inte att du duckar.

Här ett exempel: Erik driver ett entreprenörsföretag i Asien där han tillverkar en teknisk industriprodukt som förenklar transporter av gods. Vid ett tillfälle fick företaget problem i tillverkningsprocessen, vilket i praktiken innebar att produkten blev verkningslös för sitt syfte.
Istället för att mörka och hoppas på att kunderna inte skulle märka detta, slängde Erik sig på närmaste plan och besökte inom en vecka de stora kunderna. Han berättade att man tagit tag i problemet och skulle återkomma med en lösning inom kort, undersökningar genomfördes just nu. Resultatet blev att kunderna tog det med ro och menade att sådant händer. Och inga reklamationer!
Erik räddade verksamheten genom att vara proaktiv och fördjupade förtroendet för både sig och företaget. Vad hade hänt om han struntat i att kontakta kunderna…? Det kan vi bara spekulera i.

9 Avrapportering och uppföljning
När du väl genomfört ett uppdrag är det viktigt att följa upp, särskilt om det gäller individuella lösningar eller högre pris på fakturan.
En kund kan vara hur nöjd som helst med utförandet av uppdraget, men känner sig snopen om det endast resulterar i en faktura utan personlig koppling. Det förvånar mig alltid att många tycks missa detta.

”Jag känner mig alltid som VIP när någon vill träffa mig för att kolla att jag är nöjd.”
Ulla-Lisa Thordén

Då kan jag också ge värdefull återkoppling i min tur som kanske gagnar min leverantör. Jag vill gärna också gynna denne även i fortsättningen eftersom hon eller han tydligen tyckte att jag var en viktig kund… Egot, hallå hallå!
Avrapportering kan ge dig rika tillfällen att ge och få ytterligare råd, kritik, beröm eller vad det vara må som utvecklar er båda. Det kan också täppa till eventuella hål i uppdraget eller reda ut mindre detaljer som kanske annars hade legat kvar som en sten i skon. Du kan även passa på att fråga efter nya kontakter från din nöjda kund. Men framförallt visar du professionalism!

10 När du själv vill avsluta ett samarbete
Vi är inte viljelösa offer för blodtörstiga kunder när vi är specialister med rätt att välja. Ibland kan vi känna att vi nått vägs ände i ett uppdrag eller i en relation. Det behöver inte ens ha gått dåligt, det är bara färdigt. Du vill troligen avsluta snyggt och behålla den goda relationen för framtiden. Att säga upp en kund ska alltid ske öga mot öga. Det visar vänlig respekt och fördjupar det förtroendet som ni kanske byggt upp under längre tid. I min bok går jag djupare in på hur du går till väga enligt det som jag kallar VIVA! attityden.

11 Sponsorskap – CSR
Om du vill få sponsorer till ditt projekt, antingen det gäller sport eller CSR, är det absolut nödvändigt att träffa människor öga mot öga. De kanske är intresserade redan och nästan övertygade, men om du verkligen vill få ett snabbare beslut gäller det att våga mötas och berätta om vad sponsorskapet innebär för nytta för den utvalde. Då behöver ni ju ses, så att du kan matcha ditt erbjudande mot den du träffar. Det är som vilket säljarbete som helst.
Vem skulle satsa stålar på något som man inte vet vad det är, förstår eller gillar? Eller accepterar budbäraren…?
Du personligen är garanten i mötet för själva sponsorskapet, kom ihåg det.

12 Omsorg och kundvård
Det är svårt att vårda någon digitalt, trots alla försäkringar om motsatsen. Den äkta omsorgen, kundvården, bör ske öga mot öga. Genom ditt personliga engagemang visar du att du menar allvar. Men valet är ditt så klart.
För några år sedan pratade man mycket om kundvård, idag nämns det knappt eftersom vi är så besatta av det digitala. Dessvärre funkar kundvård dåligt i digitala system. Dessa ständiga fyrkantigt utformade enkäter med fem frågor får mig att se rött. De passar aldrig min egen erfarenhet av kundupplevelsen! Det innebär dock inte att begreppet kundvård är passé. Du som är specialist och har nära kontakt med din kund, vet värdet av att ses i andra sammanhang än under projektmöten eller avrapporteringar. Det är när man ses i andra sammanhang, gärna lättsamma, som samtalen tar sina egna vägar. Det är där man cementerar de relationer som byggts upp och som leder vidare till nya uppdrag eftersom man förlitar sig på varandra på djupet.

Det äkta intresset och den äkta omsorgen måste ske öga mot öga. Jämför gärna med dina kompisrelationer eller din partnerrelation – skulle de funka enbart via digitala medier? Trodde inte det, nej.

Sitt alltså inte och vänta – våga kommunicera oftare öga mot öga!

Av: Ulla-Lisa Thordén jur.kand., säljcoach, föreläsare och författare

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Kallprat. Det enkla och uppenbara, som att diskutera vädret, är inte bara en övning i artighet, det är den första nyckeln till att skapa kontakt och bygga en grund för djupare och meningsfulla samtal. I den konstanta jakten på meningsfulla samtal och verklig connection, tenderar vi att underskatta kraften hos det som verkar ytligt.

Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

Forskaren och föreläsaren Anders Hedin: ”Ge mig inte ett enda tips till om att våga säga nej!”

Forskaren och föreläsaren Anders Hedin: ”Ge mig inte ett enda tips till om att våga säga nej!”

Han har forskat och arbetat som chef inom läkemedelsindustrin. Han visste precis hur kroppen reagerar, ändå hamnade han på sjukhus på grund av stress. Baserat på hjärnforskning har Anders Hedin tagit fram fyra sprutor mot stress.

Chefen ville ta bort Elins provision helt. 

Chefen ville ta bort Elins provision helt. 

Annons

Avtalskollen är en tjänst där Säljarnas jurister granskar ditt avtal kostnadsfritt, oavsett om du är medlem eller inte. Hanna Magnusson, jurist på Säljarnas berättar om fördelar med avtalskollen och annat som kan vara bra att känna till för att inte hamna i Elins situation.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Expertråd

Kallprat. Det enkla och uppenbara, som att diskutera vädret, är inte bara en övning i artighet, det är den första nyckeln till att skapa kontakt och bygga en grund för djupare och meningsfulla samtal. I den konstanta jakten på meningsfulla samtal och verklig connection, tenderar vi att underskatta kraften hos det som verkar ytligt.

Våga vägra det digitala kundmötet!

Våga vägra det digitala kundmötet!

Expertråd

Många gillar det digitala och med all rätt. Dock kan det aldrig ersätta tillfällen eller situationer som är så specifika att de kanske inte kan eller bör digitaliseras. Saleseffects gästskribent Ulla-Lisa Thordén, jur.kand., säljcoach, föreläsare och författare ger sina insiktsfulla råd om när du som jobbar med försäljning ska våga vägra det digitala kundmötet och istället träffas öga mot öga.

Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Expertråd

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

Forskaren och föreläsaren Anders Hedin: ”Ge mig inte ett enda tips till om att våga säga nej!”

Forskaren och föreläsaren Anders Hedin: ”Ge mig inte ett enda tips till om att våga säga nej!”

Expertråd

Han har forskat och arbetat som chef inom läkemedelsindustrin. Han visste precis hur kroppen reagerar, ändå hamnade han på sjukhus på grund av stress. Baserat på hjärnforskning har Anders Hedin tagit fram fyra sprutor mot stress.

Dags att gå på föräldraledighet? Vad händer med din rörliga del av lönen, kunder och karriär då?

Dags att gå på föräldraledighet? Vad händer med din rörliga del av lönen, kunder och karriär då?

Expertråd

Säljarnas förbundsjurist Sofia Rudhede reder ut vad du bör tänka på och vad du har rätt till när du planerar att gå på föräldraledighet.

Det viktiga lönesamtalet – detta är fallgroparna i löneförhandlingen!

Det viktiga lönesamtalet – detta är fallgroparna i löneförhandlingen!

Expertråd

Känner du oro inför det kommande lönesamtalet? Kanske blev du inte nöjd sist? Saleseffect får ett härligt peppsamtal med Elisabeth Wennström chef för Manpower Matching som har järnkoll på löneförhandlingen!

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Expertråd

Ställa ut på mässor fungerar, men det gäller att planera och utföra sitt deltagande på rätt sätt. Då kan mässmediet ge effekter som få andra medier kan erbjuda. Erik Säfvenberg, marknadschef på Nolia som är Norrlands största mäss- och eventföretag, ger en omfattande guide i mässmediets olika användningsområden, funktioner och en hint om framtiden.

Maxa din lön! Detta är branscherna som betalar bäst. Och lägst …

Maxa din lön! Detta är branscherna som betalar bäst. Och sämst …

Expertråd

Kanske läge att se över om du kan maxa din lön? Kanske är gräset grönare på andra sidan ändå? Färsk statistik från årets Lönebarometer listar branscherna som betalar bäst inom sälj.

Verktyg

Inrikes- och utrikes tågresor – så bokar du dem!

Inrikes- och utrikes tågresor – så bokar du dem!

Verktyg

Tågresor är ibland både enklare och trevligare än flyget. Dessutom klimatsmart! Men det kan vara svårt att boka när det är flera länder och olika tågbolag inblandade. Saleseffect kollar in Trainplanets plattform!

Åtta AI-verktyg som ger dig koll på dina digitala anteckningar!

Åtta AI-verktyg som ger dig koll på dina digitala anteckningar

Verktyg

Att ta effektiva och lättförståeliga digitala anteckningar och sen hitta dem igen kan vara en utmaning. Här listar vi åtta AI-verktyg som hjälper dig effektivisera processen av dina anteckningstaggningar och som förhoppningsvis ger dig mindre huvudvärk och ökad produktivitet!

Hotell ökar servicenivån med smarta klockor

Hotell ökar servicenivån med smarta klockor

Verktyg

Clarion Hotel Sign tar nu hotellupplevelsen till en helt ny nivå genom att vara först i världen med att implementera Turnpikes system med smarta klockor för personalen. Målet är att erbjuda gästerna en bättre service genom att hotellet optimerar sin dagliga drift.

12 AI-verktyg för att öka försäljningsengagemanget

12 AI-verktyg för att öka försäljningsengagemanget

Verktyg

Artificiell Intelligens (AI) har nu blivit en nödvändighet för försäljningsteam för att förbättra effektiviteten och engagemanget. Det finns många AI-baserade verktyg som kan hjälpa till att automatisera och optimera försäljningsprocessen. Här är 12 av de mest användbara AI-verktygen som kan hjälpa dig att öka försäljningsengagemanget och förbättra din kundupplevelse.

Echobot och Leadfeeder blir Dealfront

Echobot och Leadfeeder blir Dealfront

Verktyg

Echobot som är leverantör av europeisk sales intelligence, och Leadfeeder, ett verktyg för IP-tracking, kommer att arbeta under ett nytt gemensamt varumärke och ny plattform – Dealfront. Efter sammanslagningen 2022 har företagen integrerat sina team samt produkter och nu lanserar det nya företaget sin EU-baserade och AI-drivna go-to-market-plattform (GTM). Dealfront gör det möjligt för sälj- och marknadsföringsteam att vinna leads och göra affärer i hela Europa. 

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Banner Nice To Be Alive

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Nola rekryterar Anders Fredborg som försäljningschef

Nola rekryterar Anders Fredborg som försäljningschef

Karriär

Nola växlar upp och anställer Anders Fredborg som försäljningschef. Han utgår från Malmökontoret och har fokus på tillväxt i den nordiska marknaden.

Han blir ny försäljningschef på Beckhoff Automation

Han blir ny försäljningschef på Beckhoff Automation

Karriär

Den 3 april tillträdde Jonas Ewerlöf, 52 år, tjänsten som Sales Manager Sweden på Beckhoff Automation AB. Företaget fortsätter därmed sin tillväxtresa på marknaden ytterligare.

Scott Chancellor ny säljchef för NTEX UK

Scott Chancellor ny säljchef för NTEX UK

Karriär

Scott Chancellor började arbeta på transport- och logistikföretaget NTEX i Bristol redan 2010 inom Operations. Efter att ha befordrats till roller som Operations manager, Filialchef och Regional manager tar Scott nu nästa steg inom företaget i sin nya roll som säljchef för hela NTEX UK från den 1 april.

Louise Bjurenvall ny försäljnings- och marknadschef på 7A

Louise Bjurenvall ny försäljnings- och marknadschef på 7A

Karriär

Louise Bjurenvall har en omfattande erfarenhet från hotell-, mötes och coworkingbranschen, närmast kommer hon från rollen som Commercial Manager på Unity.

Charlotte Nobel blir ny Sälj och Marknadschef på Avantime

Charlotte Nobel blir ny sälj- och marknadschef på Avantime

Karriär

Charlotte Nobel är det senaste tillskott till bolaget och kommer leda sälj- och marknadsavdelningen.

Patriam stärker upp organisationen med ny Customer success manager

Patriam stärker upp organisationen med ny Customer success manager

Karriär

Bostadsutvecklingsbolaget Patriam rekryterar Jessica Sone som ny Customer success manager. Jessica kommer senast från Franka Bostad och ansluter till Patriam i ett bra läge där bolaget har flera projekt på väg in.

Marcus Eklund ny Sales Manager hos Dachser Sweden

Marcus Eklund ny Sales Manager hos Dachser Sweden

Karriär

Marcus Eklund tillträdde i början av året som ny Sales Manager vid Dachser Swedens platskontor i Göteborg. Med starkt driv och ett bra team är den nya säljchefen ytterligare en pusselbit i Dachsers tillväxtresa på den svenska marknaden.

Frends välkomnar Robert Jakobsson som Senior Sales Manager

Frends välkomnar Robert Jakobsson som Senior Sales Manager

Karriär

Robert Jakobsson utses till Senior Sales Manager på Frends, ledande inom molnbaserade integrationslösningar. Robert kommer senast från TEIS (Tietoevry Integration Server) där han arbetade som försäljningsansvarig i över 15 år med inriktning på offentlig sektor.

Plexian rekryterar Sarah-Louise Fristedt till att arbeta med bolagets sälj- och affärsutveckling

Plexian rekryterar Sarah-Louise Fristedt till att arbeta med bolagets sälj- och affärsutveckling

Karriär

Sarah-Louise kommer senast från Twilio där hon arbetade med försäljning på den internationella marknaden samt ansvarade för företagets A2P-partnerrelationer.

Erik Blau IT Total

Han tog klivet vidare till komplex lösningsförsäljning

Karriär

IT-Total förstärker sitt team med Erik Blau som blir ny Key Account Manager.

Mest läst

Ny säljchef till Selfpoint

Ny säljchef till Selfpoint

Han kommer närmast från Sokigo där han arbetade med deras e-tjänsteplattform Abou. Nu ska han axla rollen som försäljningschef på Selfpoint.
Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
Efter regn kommer solenergi

Efter regn kommer solenergi

Cellsolar Nordic AB rekryterar Joackim Dyhre med över 30 års erfarenhet i säljbranschen till rollen som distriktsansvarig säljare i västra Sverige.
Exalt förstärker personalstyrkan med ny försäljningschef

Exalt förstärker personalstyrkan med ny försäljningschef

Exalt förstärker personalstyrkan med Jerry Månsson som ny försäljningschef, Jerry tillträder 17 augusti. Jerry kommer från flera ledande befattningar så som CEO och försäljningschef inom IT, infrastruktur och säkerhetslösningar.
Fredrik Bojå ny försäljningschef på Stordåhd Kommunikation

Fredrik Bojå ny försäljningschef på Stordåhd Kommunikation

Stordåhd Kommunikation (print) med kontor i Stockholm och Hudiksvall förstärker säljorganisationen med en försäljningschef. Fredrik Bojå kommer närmast från tidningen Vi i Villa där han haft storkundsansvar mot rikskunder både i print och digitalt. Han har tidigare bland annat jobbat för TV4, IDG och Tradedoubler.
7 saker att tänka på när du coachar säljare

7 saker att tänka på när du coachar säljare

Här har vi på redaktionen sammanställt sju punkter utifrån egen erfarenhet och expertråd. Vi varnar också för det vanligaste misstaget många säljledare gör när man börjar coachar säljare.
9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.OK