En av de största utmaningarna men också möjligheterna för försäljningschefer under 2025 kommer att vara att skapa nya vanor kring hanteringen av AI och de digitala verktygen som finns, och som kommer att finnas. Samtidigt ska de ha ett närvarande ledarskap för att få till ett effektivt säljarbete.
Att AI kommer att spela en avgörande roll i framtidens försäljning, det vet vi. Vi skulle vilja lägga till, att det kommer innebära att vi behöver nya vanor, både kring hur vi förhåller oss till den nya tekniken och hur vi hanterar den. Och skapa nya vanor är inte lätt.
Många känner en okunskap och ibland rädsla för att ta till sig den nya kunskapen. Det handlar inte bara om att förstå tekniken, utan också om att praktiskt kunna använda den. Att gå från tanke och vilja att använda tekniken, till att faktiskt förstå på vilket sätt och applicera den nya vanan kräver många gånger mod och ett tydligt mål och förståelse för varför.
Hjälp hjärnan
Vår hjärna skapades för över 40 000 år sedan och har inte förändrats mycket sedan dess, dessutom tar hjärnan oerhört mycket energi från vår kropp och ett sätt att spara energi för hjärnan är just att skapa vanor. Att göra en förändring – bryta en vana – är att göra något energikrävande, dvs att aktivt gå emot hjärnan. Att göra något nytt kräver reflektion, planering och en ny lösning. Det tar energi i början innan det nya vi gör har blivit en ny vana. Då går det av sig själv. Hur kan vi då hjälpa oss själva att hålla i till dess att den nya vanan är etablerad?
Det krävs att vi ser över vilka vanor som den nya tekniken har skapat hos oss som inte hjälper oss i vårt liv. Så hur tar vi oss an dem och bryter de vanorna? Här krävs reflektion och personligt ledarskap men också ofta stöttning i processen. Först skapar du vanan sen skapar vanan dig.
Se människan
En annan utmaning blir att se individen och människan bakom tekniken. Det gäller både våra säljare och våra kunder. Här gäller det att vara medveten om sina styrkor, kunna arbeta med sina utmaningar och kan agera som trygga personer i relationer och möten med andra människor.
Det har alltid varit en utmaning för försäljningschefer att kunna prioritera att vara närvarande i sitt ledarskap, att hinna se sin personal när man har fullt upp med rapporteringar, kunddialoger, internt arbete, affärs- och prestationsuppföljningar etc.
Och det blir inte lättare med fler nya digitala verktyg, mycket distansarbete, en omvärld som ständigt förändras och där förändringen går allt fortare. Hur säkerställer vi att personer blir sedda, tagna på allvar och får hjälp med att hitta en väg framåt? Detta är, och kommer att vara, försäljningschefens stora utmaning. Så, hur ser du till att skapa tid till strategiska samtal som visar att du bryr dig om dina kunder och din personal?
Personlig närvaro
Försäljningschefer kommer att behöva balansera teknisk innovation med mänsklig närvaro och ledarskap för att säkerställa att deras team känner sig sedda och stöttade. Det positiva är att ju mer personligt anpassade våra nya hjälpmedel blir, desto mer tid kommer ni kunna satsa på relationer och på den mänskliga kontakten.
Att vara närvarande och personlig i dessa tider kommer bli alltmer uppskattat och kommer att vara en viktig framgångsfaktor.
Lösningen ligger i en kombination av ständig personlig utveckling och ett tydligt självledarskap. Det är då du kan utvecklas och bygga en stabilitet för att kunna vara just närvarande och personlig i ditt ledarskap. Vi på Nya Ledarskapet hjälper personer och företag att utveckla sina ledarkompetenser såsom:
- Målorientering
- Vanor och attityder (tankevanor)
- Tidsorientering
- Personliga ledaregenskaper
Personlig utveckling och personligt ledarskap är nyckelfaktorer för att bygga stabilitet och mänsklighet i en tid av förändring. Det ser vi fram emot att hjälpa fler med under 2025.
Gott Nytt År!
Pia Thedéen & teamet på
Nya Ledarskapet