På lördag den 4/9 bar det av mot färjan från Nynäshamn till Visby. I Visby möttes vi av soldränkta gator, behagliga 18 plusgrader och den fantastiska miljö som staden bjuder på. Efter en lång och utdragen pandemi, var det dags för konferens där vi äntligen fick träffas på riktigt igen.
Syftet med konferensen var att stärka relationerna i bolaget, kommunikationen och samarbetet. Temat för konferensen var Bäst i test. Att som i SVT-programmet Bäst i test alltid leta efter den klokaste och bästa lösningen utmana oss själva i våra lösningar.
Till vår hjälp hade vi två externa talare. Peter Alterling från Ledarstudion hade en föreläsning om kommunikation och perception. Med hjälp av ett personlighetstest sorterades vi utefter våra olika profiler för att sätta ljus på hur olika människor fungerar i olika situationer. Ett mycket uppskattat och lärorikt sätt att förstå varandra lite bättre.
Den andra var innovationsexperten Fredrik Heghammar från Hives.co. Under 60 minuter fick vi lära oss mer om hur man på bästa sätt kan jobba med olika människors perspektiv inom organisationen såväl som att ta hjälp utifrån. Genom att ha mer mångfald i arbetsgrupperna leder det till mer innovation eller ”progress” i lösningar som man tar fram.
Detta kom till nytta när det var dags för en innovationstävling i grupp. Ambitionen var att varje grupp skulle presentera ett förslag på ett problem i en egen vald bransch enligt Design Thinking modellen. Ett perfekt sätt att använda det vi lärt oss med lite praktisk tillämpning.
De fem tvärfunktionella teamen bidrog med följande idéer i tävlingen:
Första laget tog fram ett koncept kring hur Airbnb kunde utvidga sin affärsidé med att erbjuda mobilitet på destinationen. Kommande två lag bidrog med två separata koncept för effektivare trafikplanering där Easypark och Parkify fick en rejäl uppgradering i sina appar. Matvinn för Coop var ytterligare ett spännande koncept som skall bidra till ett mer hållbart samhälle genom att produkter med kort slutdatum tillgängliggörs via e-handel. Slutligen vinnarlaget för tävlingen med sitt koncept Airport Assistant med Swedavia som tänkbar målgrupp. Otroligt inspirerande morgon med många skratt där resterande del av bolaget agerade i opposition.
Nu när de flesta har jobbat hemma det senaste året var frågan hur en arbetsplats ser ut post-covid. Därför hade vi även en workshop där vi fokuserade på att förbättra vår gemensamma arbetsmiljö på temat bäst i test; hur skapar vi världens bästa arbetsplats? Resultatet från workshopen skapade en tydlig to-do list för oss alla att uppfylla.
Det fanns även tid för lekar. På temat “bäst i test” tävlade vi i lag med olika utmaningar hämtade från TV-programmet med samma namn.
Och så fanns det tid för att äta gott, umgås och lära känna varandra. Det visade sig finnas dolda talanger i bolaget med kollegor som kan breakdance, allsång och spela piano!
Det var ett trött men inspirerat gäng som slutligen landade hemma i respektive ort. Det blev en mycket lyckad och härlig konferens där vi äntligen fick träffas på riktigt igen. Nu är vi ordentligt laddade och kan ta oss an höstens utmaningar med nya perspektiv och verktyg!
Av: Thomas Lindvall, Jonas Touqan och Claes Börtemark alla på Avantime