En stor del av dagens möten sköts numer på distans. Oavsett om ni har fysiska möten eller digitala så kan det vara bra att se till att ni checkar in i mötet på rätt sätt. Här listar vi några olika sätt att checka in i mötet på – en hel del funkar lika bra på interna möten som när du träffar kunder.
Att checka in på mötet fyller några olika funktioner. Dels kan ni få en närmare social koppling till varandra, dels kan ni se till att era förväntningar på mötet överensstämmer.
Personlig kontakt – ”det sociala”
Genom att skapa en närmare personlig kontakt ökar ni sannolikheten för ett bra samarbete inom mötet. Är stämningen god är det mer troligt att ni lyckas vara kreativa och effektiva under mötets gång.
Frågor att ställa:
- Vad tänker du på just nu?
- Vilka känslor tar du med dig in i mötet?
- Vad gör dig nyfiken med dagens möte?
Ämnet – vad ska ni prata om under mötet?
Här kan deltagarna få möjlighet att inventera sina kunskaper kring ämnet innan ni sätter igång. Kanske är det en vidareutveckling av ett tidigare möte eller en utbildande workshop? Detta är ett bra sätt att ”värma upp” och skaka liv i tidigare kunskap.
Frågorna i detta avsnitt fungerar också utmärkt för ett kundmöte.
Frågor att ställa:
- Vad har du för erfarenhet av X sedan tidigare?
- Vilket företag tycker du jobbar bra med X?
- Vad med X inspirerar dig?
Mål och resultat – vad ska ni uppnå?
Har ni lätt att fastna i diskussioner? Genom att ha målet och önskat resultat med mötet tydligt för er redan i början kan ni lätt återgå till det.
Frågor att ställa:
- Vad vill vi uppnå idag?
- Vilka punkter hade gjort mig nöjd om vi åstadkom idag?
- Vad vill vi vara stolta över när vi avslutar mötet?
Läs mer: 7 tips för ett digitalt möte