I rapporten Säljlandskapet 2023 har 334 säljare från mer än 15 olika branscher fått svara på frågor om deras anställningsform, lön, prestation, onboarding, rekrytering, ledarskap och andra områden som är viktiga för att lyckas i arbetet. Jobbar du som försäljningschef ger rapporten viktiga insikter om vad som kan hjälpa dig att behålla och attrahera rätt säljkompetens.
”Vi vill skapa möjligheter för fler säljare att lyckas i sina yrkesroller. För att uppnå den visionen ville vi bidra till en ökad förståelse för kandidatmarknaden och förbättrade förutsättningar för säljare i Sverige. Genom den visionen föddes vår tanke att skapa undersökningen Säljlandskapet 2023. När vi rekryterar, tränar och onboardar säljare på uppdrag av våra kunder behöver vi förstå varje enskild person och också kandidatmarknaden i stort. Resultatet av undersökningen hjälper oss göra det.”
Simon Blanche, Digital Marketing Manager, Salesonomics
Några insikter från undersökningen är att:
– 83 procent tycker att kontinuerlig säljträning är viktigt men endast 31 procent anser att de får det.
– 64 procent är öppna för att byta jobb om de skulle få frågan men bara 22 procent söker aktivt nytt jobb.
– 75 procent funderar redan nu på att byta jobb eller har satt en tidsgräns för hur länge de planerar att stanna på jobbet de har idag.
På frågan om de är beredda att lämna en tillsvidareanställning för en provanställning är svaret nej för mer än hälften av de tillfrågade.
Därför byter säljare jobb
Den vanligaste anledningen till att man byter jobb är kopplat till ledarskapet. Lönen kommer först på fjärde plats.
- Dåligt ledarskap 20 procent
- Brist på utvecklingsmöjligheter 18 procent
- Brist på nya utmaningar 17 procent
- Lönen 11 procent
En gång säljare alltid säljare
Hela 92,8 procent av de tillfrågade ser sin framtida karriär inom sälj och på frågan om de anser sig vara lyckliga på sitt nuvarande jobb svarar 75 procent ja!
Mer om rapporten Säljlandskapet 2023:
Totalt deltog 334 säljare från mer än 15 olika branscher. Av de tillfrågade var 25 procent kvinnor och 75 procent män.
De tillfrågade hade följande titlar:
36,3 procent – Account Manager/säljare
20,7 procent – Key Account Manager/specialist
18,0 procent – Sales Director/försälningschef
6,0 procent – CXO/VD
19,2 procent – övriga säljtitlar
De tillfrågade tillhörde följande generationer:
6,6 procent – Baby Boom Generation (1946- 1964)
42,2 procent – Generation X (1965 – 1980)
44,0 procent – Millennials (1981 – 1996)
7,2 procent – Generation Z (1997 – 2012)
Rapporten presenteras av Salesonomics som jobbar med strategier för ökad försäljning, ledarskapsträning, säljträning samt rekrytering och onboarding av säljare. Till Salesonomics hemsida här.