Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-04-17 | Krönika

Gunnar Söderberg: Hur ser du ut när du ringer på?

Ett besök för många år sedan fick mig att reflektera över vad jag gjorde. Jag och en kollega var ute tillsamman mitt i vintern, innan vi ringer på tar jag av mig kepsen och knäpper upp rocken. Kollegan med mössan nedklämd över huvudet undrar vad jag håller på med. Svaret, jag tänker på vad det första kunder kommer se är. Kollegan tycker att jag är fånig, men jag undrar om det inte finns något smart i det jag gjorde.

Gunnar Söderberg: Varför hatar folk rollspel?Gunnar Söderberg

Har sett många siffror på hur snabbt vi gör oss en första bedömning av någon och jag är likadan. På bråkdelar av en sekund har jag anpassat min dialog efter kunden, till den grad att jag gör det nu även innan jag möter kunden. För vad jag än har gjort senare under mötet, kan hela affären vara förlorad om jag gjorde fel första intryck.

Min stil har justerats över åren och lite efter målgrupp, kostym och slips har blivit skjorta, blå jeans och kavaj och nu är inte skjortan ens given. Men det som är givet är att jag kommer göra allt jag kan för att mitt första intryck ska vara så bra som möjligt.

Alltid i god tid, lite överdrivet för att kompensera om något skulle gå snett. Och går saker ändå snett ringer jag och ber om ursäkt. Det tror jag är givet för nästan alla säljare, men jag har haft många möten med någon som är tio minuter sen och haft kollegor som genast har bestämt att det är en leverantör som de inte kommer jobba med.

Innan jag möter receptionen har jag försökt bli av med det mest vintriga eller blöta. Jag bor i Göteborg så det händer lätt att jag är regnblöt oavsett tid på året, men ingen möter mig i regnjacka för det. Dessutom åker en minttablett in i munnen innan mötet. Handskar av, men handen är förhoppningsvis varm nog för ett handslag. Telefonen på stör ej, hörlurarna ned i en ficka eller väskan.

Även om den första jag möter sällan är den som sedan kommer att fatta beslutet, vet jag att på många arbetsplatser hörs vad receptionen säger till alla andra vid fikat. Om de gillade mig, är chansen på affär lite bättre.

Sedan tänker jag att kundmötet börjar som många anställningsintervjuer, med frågan “vill du ha en kopp kaffe?”. Svarar alltid ja på den, men skulle jag inte druckit kaffe hade jag bett om te, eller vatten, för chansen att kunden skulle fika med mig. I bakhuvudet finns en gammal studie jag läste om att vi upplever folk som trevligare om vi har en varm dryck i handen.

Det jag har med har jag valt och packat med omsorg. Väskor som blir slitna blir utbytta. Datorns har ingen billig logga, utan ett märke jag valt för vad det kan kommunicera. Även om det bara varit en gång som någon noterade att jag har en surface-laptop och kommenterade, var den kunden glad nog för att göra det värt att valt microsofts egna märke.

Är jag överdrivet petig? Kanske det, men forskningen pratar om omedvetna intryck effekt. Och om det är omedvetet, hur vet jag vilken affär som jag tappade på en ful toppluva? Tycker du att allt det här är självklart, grattis! Tycker fortfarande att de flesta säljare jag stöter på missar det mesta av det här och vi mår bra att att då och då fundera på vårt första intryck vid ett möte.

Av: Gunnar Söderberg

Gunnar Söderberg föreläser och utbildar inom ledarskap och organisationer ur ett arbetsrättsligt perspektiv. Med fokus på att hitta arbetsglädje och bygga trygghet i en grupp använder Gunnar Söderberg gamification, pedagogiska övningar och – inte minst – humor för att fånga sin publik och bidra till deras fortsatta utveckling.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Christer B Jansson

När säljaren blir osäker – det nya motståndet i modern försäljning

När moderna försäljningsmiljöer förändras i rasande takt hinner inte alltid människan med. Säljare som förr kände trygghet i sina färdigheter upplever idag en ny sorts motstånd – både inuti sig själva och i sin organisation. I denna månadskrönika synar Christer B Jansson de psykologiska och strukturella bromsar som håller tillbaka även de mest kompetenta säljteamen, och ger sitt perspektiv på hur vi kan övervinna dem.

Christer B Jansson: Frigör säljkårens fulla potential

När säljhinder saboterar kundresan – utan att du märker det

Månadens krönika av Christer B Jansson. I denna insiktsfulla artikel belyser han hur dolda säljhinder tyst saboterar hela kundresan – ofta utan att vi ens märker det.

Den dolda kostnaden av att förbise toppresterare

Den dolda kostnaden av att förbise toppresterare

Att rekrytera fel person kostar – men att förbise rätt person kan bli ännu dyrare. I denna krönika lyfter Christer B Jansson, vd för Confident Approach, en ofta förbisedd sanning: toppresterare inom försäljning syns inte alltid vid första ögonkastet. Med stöd i forskning och lång praktisk erfarenhet förklarar han varför motivation och målnivå är viktigare än karisma – och hur företag enkelt kan sluta missa sina framtida stjärnor.

15 tips för din kickoff som andas innovation och kreativitet

15 tips för din kickoff som andas innovation och kreativitet

Annons

Här presenterar vi exempel på aktiviteter som andas innovation och kreativitet med syfte att underlätta för att du ska lyckas med din nästa kickoff eller företagskonferens.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

Expertråd

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Expertråd

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Expertråd

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

Expertråd

Hur bra är egentligen dina nyhetsbrev? Små, smarta förbättringar kan göra stor skillnad för öppningar, klick och försäljning.
Här är de vanligaste misstagen – och de bästa tipsen på hur du fixar dem!

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Expertråd

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Verktyg

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Här får du konkreta råd och en uppdaterad struktur för hur du lyckas – plus en lista med 30 rekryteringsföretag som kan sälj, så att du snabbare hittar rätt kompetens utan dyra felrekryteringar.

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 30 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs — Vecka 38, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butik. Ledarroller dominerar – från regionala säljchefer och BDM till butiksnära säljledare – med sista ansökningsdagar från tisdag 23 september och framåt.

Effektify rekryterar ny CRO

Effektify rekryterar ny CRO

Karriär

Effektify har gjort klart med Jimi Guldstrand som ny Chief Revenue Officer (CRO). Han kommer närmast från rollen som VP Revenue hos Funnel i USA och tar nu plats i ledningen hos det svenska martech-bolaget.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 37, 2025

Karriär

Här är en genomgång av nya tjänster inom försäljning, marknadsföring och närliggande områden. Urvalet bygger på senaste veckans jobb, med roller från butik och hotell till industri, tech och offentlig sektor.

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Karriär

Invent Medic rekryterar en erfaren fysioterapeut som deltidsresurs för att förstärka försäljningen av Efemia i Region Stockholm och angränsande områden. Rekryteringen ska öka närvaron hos vårdpersonal och förskrivare – och säkra att lösningen når fler kvinnor.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj, butik och kommersiella ledare — Vecka 36, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna inom försäljning, marknad och ledarskap från senaste veckan. Urvalet spänner från butikschefsnära roller och retailledning till kommersiella toppjobb i tech, industri och life science.

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Karriär

Kafferosteriet Löfbergs tar ett strategiskt grepp om sin internationella expansion och rekryterar Kieran Youngman som ny Chief Commercial Officer. Med bred erfarenhet från globala FMCG‑företag och en stark drivkraft för hållbarhet får han i uppdrag att ytterligare stärka Löfbergs position i särskilt Storbritannien och Danmark.

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Karriär

Lindab stärker sin satsning i östra Sverige med rekryteringen av Magnus Trummens som ny försäljningschef för plåtslageri i Region Öst. Med gedigen erfarenhet från takbranschen och tydligt entreprenörsdriv ska han bygga team, driva kundvärde och utveckla lokal närvaro från Stockholm till Karlstad.

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Mest läst

Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.
”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

Återbruk, flexibilitet och kundlojalitet har blivit ledord för Sture Exhibitions & Events. Företaget vill visa att hållbara lösningar inte bara är bra för miljön, utan också skapar långsiktigt värde.
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.
23 tips för att motivera säljare

23 tips för att motivera säljare

Hur motiverar man egentligen ett säljteam till att alltid prestera på topp – utan att skapa stress eller tappa engagemang på vägen?
Optimera dina försäljningsinsatser med SPIN-metoden

Optimera dina försäljningsinsatser med SPIN-metoden

Att lyckas med försäljning idag handlar inte längre om att enbart presentera produktens funktioner. Kunder är välinformerade, har ofta gjort sin research i förväg och förväntar sig rådgivning snarare än en traditionell säljpitch. Här kommer SPIN-metoden in som ett av de mest kraftfulla och beprövade verktygen inom modern försäljning.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com