Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2025-04-03 | Gästskribent

Har du en Linn – eller säljare som inte ens reser sig?

Ett av de viktigaste skälen till att din kund byter leverantör är inte priset. Det är inte heller produktkvaliteten. Istället är det känslan av att du som leverantör inte bryr dig.

Har du en Linn – eller säljare som inte ens reser sig?Antoni-Lacinai. Foto: Kristian Pohl

Jag är hyperkänslig för bra och dåligt bemötande. En av mina hjältar är Linn. Hon stod i receptionen på Grand hotell i Helsingborg när jag kom in i lobbyn en vårkväll för flera år sedan. ”Välkommen” sa hon och strålade sådär härligt med ett leende som nådde ögonen. ”Tack” sa jag och tittade på namnbrickan. ”Linn, jag har ett problem. Mitt bagage är kvar i Helsingfors där jag föreläste tidigare idag. Och i morgon bitti är det dags igen. Jag känner mig inte helt fräsch. Jag undrar; kan man köpa en skjorta av dig?”

Frågan är inte konstig. Vissa hotell har kläder att köpa. Dock inte detta. ”Jag är ledsen…” sa Linn medan hon fiskade fram en tandborste och tandkräm ”…men vi säljer inga kläder.”

Så här långt hade Linn gjort allt rätt. Men det är nu som den femstjärniga servicen kom fram. Hon tittade på mig och sa ”Du har samma storlek som min kollega. Vänta lite”. Linn försvann och fem minuter senare var hon tillbaka med en vit, nystruken skjorta. ”Du kan ha den här i morgon. Lycka till med föreläsningen.”

Var tror du att jag bor när jag är i Helsingborg? 

Jämför det med den enorma svårigheten att köpa en bil. Bilförsäljare överlag är världs-sämst på att bry sig. Jag leasar idag en bil där jag satt på ett klistermärke där det står ”Förlåt. Jag visste inte”. Så jag funderar på att bryta kontraktet och skaffa ett annat märke. Jag ringde en bilhandlare men ingen svarade. Jag skickade in intresseformulär till dem och ingen svarade. Jag åkte fysiskt ut till butiken, gick fram till säljaren i glasburen och frågade om en bilmodell. Han viftade med handen och sa ”Det är den vita där borta”. Jag gick dit och satte mig i bilen, tryckte på knappar osv – och han satt kvar. Efter en kvart lämnade jag butiken och de gick miste om en affär på runt 700,000 kronor. (Detta är inte min första rodeo. Det är typ samma visa varje gång)

Jag försöker själv att vara löjligt lätt att jobba med som leverantör. Jag svarar alltid på tilltal. Jag är snabb med besked om kunden vill ha det. Jag ger mer än de förväntat sig. Ibland säger jag rakt ut till ett prospekt ”Jag VILL ha dina affärer.” De brukar le, och sedan köper de. De vet att jag bryr mig om affären, kundupplevelsen och leveransen. 

Har man inte ett urstarkt varumärke som Apple eller Harley Davidsson så måste man åtminstone ha en Linn. Har man ingen Linn så måste man sälja med lockvaror, rabatter, låsa in kunder i abonnemang de inte kan ta sig ur osv. Kunderna är antingen deal-letare eller bittra skitsnackare. Men har man en Linn får man istället ambassadörer – som mig. Jag har säkert delat detta minne från 100 scener till i snitt 100 personer vid det här laget. Jag har alltså sålt in Grand hotell till 10,000 människor.  Minst.

Se till att dina säljare är Linn och inte bilförsäljare som inte bryr sig. Det gör skillnad på sista raden. 

Tack för att du läser mina tankar

Av: Antoni Lacinai, Kommunikationsexpert, föreläsare och coach

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från ”banken” eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.

Lucas Fernström: Sluta slösa säljares tid

Lucas Fernström: Sluta slösa säljares tid

Det är onsdagsmorgon och säljteamet har möte. Ni går igenom en noggrant sammanställd rapport med statistik över affärer filtrerad på region och bransch. Alla är nöjda. Ni lyfter fram leads och diskuterar affärer. Allt är i sin ordning.

Gunnar Söderberg: Varför hatar folk rollspel?

Varför ska du säga vad jag vill beställa?

En kund frågade mig en gång varför alla som pitchade började med att återberätta briefen. Jag vände frågan till min kontakt, som förklarade att deras erfarenhet var att det ofta blev fel annars. Fel därför att kunden trodde att de beställt ett typ av event och fick något helt annat. Så var det tydligen i hela eventbranschen — och jag började fundera på hur många andra områden jag stött på där detta var lika uttalat. Varför skulle just event säljas med ett förmodande om att kunden inte vet vad den bokar?

Business Event Network – Tillsammans skapar vi kraft!

Business Event Network – Tillsammans skapar vi kraft!

Annons

Ibland händer saker som verkligen etsar sig fast; dofter, smaker eller kanske musik som man tydligt kan koppla till ett minne eller en händelse.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

Nu lanserades STHLM MÖTEN, en kostnadsfri digital tjänst som gör det enklare än någonsin att boka konferenser och affärsmöten. För försäljningschefer innebär detta ett effektivt verktyg för att planera kickoffer och sammankomster.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden

AIDA-metoden är en marknadsföringsmodell som du som säljare kan använda dig av för att öka dina försäljningsframgångar. Modellen hjälper dig att strukturera dina säljargument och påverka potentiella kunder på ett effektivt sätt.
Den dolda kostnaden av att förbise toppresterare

Den dolda kostnaden av att förbise toppresterare

Att rekrytera fel person kostar – men att förbise rätt person kan bli ännu dyrare. I denna krönika lyfter Christer B Jansson, vd för Confident Approach, en ofta förbisedd sanning: toppresterare inom försäljning syns inte alltid vid första ögonkastet. Med stöd i forskning och lång praktisk erfarenhet förklarar han varför motivation och målnivå är viktigare än karisma – och hur ...
”De som kommer hit vill inte åka hem”

”De som kommer hit vill inte åka hem”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Här möter vi Peppe Ekmark, som på sin kursgård i Toscana tar emot säljteam och ledningsgrupper. Här får de lära sig att sälja på ett nytt sätt och garanteras en minst 25-procentig försäljningsökning efter kursen! Om de följer Peppes råd ...
Mercedes-Benz största SUV uppdaterad

Mercedes-Benz största SUV uppdaterad

Se första bilderna på uppdaterade versionen av Mercedes-Benz fullvuxna suv GLS. Den 7-sitsiga bilen får ännu mer teknik och alla versioner kommer att vara mildhybrider med 48-voltsteknik.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com