Sedan Lexus NX introducerades 2014 har den blivit märkets bästsäljande modell i Europa med fler än 175 000 sålda exemplar. I dag står NX för ungefär en tredjedel av Lexus försäljning i Europa. Totalt har det sålts drygt en miljon NX i världen.
Ledorden vid utvecklingen av nya NX har varit ”Vital x Tech”, där ”Vital” uttrycker dynamiska köregenskaper och ”Tech” representerar innovation med avancerad teknik.
Chefsingenjören Takeaki Kato utvecklar tankarna bakom bilen:
”Nya NX är konstruerad för att passa skiftande livsstilar runt världen med en total förnyelse av modellens välkända styrkor, inklusive elektrifiering, design, köregenskaper och avancerad teknik.”
De nya NX-generationen har inneburit en stor förändring i sättet som Lexus utvecklar bilar, där ingenjörskonsten leder till ännu högre kvalitet tack vare bland annat digital modellering. Samtidigt är Lexus världsberömda konsthantverkare, ”Takumi”, absolut nödvändiga för att säkerställa den högsta tänkbara kvaliteten för det som handen, örat och ögat upplever i samvaro med bilen.
Den paroll som kännetecknar nya NX är ”Feel More in Every Moment”, vilket avspeglas i såväl teknik som design och körupplevelse.
Lexus NX 450h+ är märkets första laddhybrid och ett nytt riktmärke i klassen vad gäller kombinationen av effekt och räckvidd på ren eldrift.
Laddhybriden NX 450h+ har en systemeffekt (bensin plus el) på 309 hästkrafter, samtidigt som CO2-utsläppen vid blandad körning är endast 20–26 gram per kilometer. Räckvidden på eldrift vid blandad körning är 69–76 kilometer, och hela 89–98 kilometer vid stadskörning (WLTP).
Den självladdande elhybriden NX 350h bygger på fjärde generationen av Lexus hybridteknik. Systemeffekten är 244 hästkrafter, vilket är en ökning med 24 procent jämfört med förra generationen NX. Samtidigt har CO2-utsläppen sänkts med 20 procent.
Laddhybrid – NX 450h+
Lexus har mer än 15 års erfarenhet och samlad kunskap inom hybridteknik. NX 450h+ har en 2,5-liters bensinmotor som arbetar enligt Atkinsonprincipen, samt en elmotor för framaxeln på 134 kW och en för bakaxeln på 40 kW. I systemet ingår även en hybridtransaxel och ett batteri på 18,1 kilowattimmar (kWh).
Hybridsystemet med elmotorer och batteri producerar 309 hästkrafter (227 kilowatt) vilket ger en acceleration 0–100 km/h på 6,3 sekunder. Detta i kombination med en bränsleförbrukning på endast 0,9–1,1 liter bensin per 100 km vid blandad körning.
Tack vare det kraftfulla batteriet och systemets överlägsna effektivitet ger NX 450h+ även en mycket lång räckvidd på eldrift. Mellan 69 och 76 kilometer vid blandad körningenligt WLTP-mätnormen och hela 89–98 kilometer vid stadskörning. Det är mer än dubbelt upp jämfört med räckvidden hos merparten av konkurrenterna i samma segment. Det nya batteriets prestanda möjliggör även en toppfart vid eldrift på 135 km/h.
NX 450h+ är standardutrustad med Lexus intelligenta fyrhjulsdrift E-Four och har en tillåten släpvagnsvikt på 1,5 ton.
EFFEKTIV I ALLA LÄGEN
Tekniken i Lexus laddhybridsystem har en stor fördel i att det bibehåller hög effektivitet även när energin i batteriet är förbrukad. Hos många konkurrenter övergår systemet i den situationen till att enbart använda förbränningsmotorn, men NX 450h+ fungerar då istället som en effektiv, självladdande elhybrid med en stor del av körningen utan utsläpp. Lexus tester visar att konkurrenternas bränsleförbrukning i genomsnitt är 30 procent högre när batteriet är urladdat.
Batteriet kan laddas fullt på cirka 2,5 timme med en 230-voltsanslutning (32 ampere) och ombordladdaren på 6,6 kW.
Med en så kallad boost converter i hybridsystemets kontrollenhet (Power Control Unit, PCU) ökas spänningen från litiumjon-batteriet (96 celler, 355 volt), vilket medger högre effektuttag ur batteriet.
Tack vare högre energidensitet har det kompakta batteriet kunnat placeras som en del i bilens plattform, utan att inkräkta på vare sig passagerar- eller bagageutrymmet.
Lastvolymen är densamma som i den självladdande elhybriden NX 350h och bränsletanken rymmer hela 55 liter. Den låga placeringen av batteriet bidrar även till låg tyngdpunkt.
Föraren kan välja mellan fyra körlägen för hybridsystemet i NX 450h+.
- Eldrift, EV, är det förvalda läget då NX 450h+ drivs enbart av el, oavsett hur långt gaspedalen trycks ned. När batteriet är tomt övergår bilen automatiskt till det effektiva körläget HV (Hybrid Vehicle).
- Körläget Auto EV/HV kopplar automatiskt in bensinmotorn när det behövs extra kraft, och återgår sedan omedelbart till eldrift (EV). Föraren kan även välja HV-läge för att automatiskt bibehålla batteriets laddningsnivå.
- Körläget Battery Charging Mode använder bensinmotorn för att fylla på batteriets laddningsnivå, så att det finns ström för körning i EV-läget längre fram, exempelvis i en nollutsläppszon.
Därutöver kan föraren även påverka bilens körkänsla och prestanda med olika lägen i Drive Mode Select. Normalläget ger en god balans mellan prestanda och bränsleekonomi, medan Eco-läget anpassar gasresponsen och klimatanläggningen för att minimera energiförbrukningen. Sportläget påverkar styrkänslan och gasresponsen anpassat för en mer aktiv körstil.
F SPORT
På NX i utförandet F SPORT utrustad med adaptiv stötdämpning (Adaptive Suspension, AVS) är Sportläget ersatt av Sport S och Sport S+. Det sistnämnda läget påverkar AVS och den elektriska servostyrningen för extra fokuserade och alerta köregenskaper. Dessutom finns ett Custom-läge, som ger föraren möjlighet att komponera sina egna favoritinställningar för drivlinan, stötdämparna, styrningen och klimatanläggningen.
Föraren kan använda paddlar på ratten för att manövrera Shiftmaticväxellådan genom att välja ”S” med växelspaken. Det påverkar motorbromsningen i sex steg med en växlingskänsla som påminner om en manuell växellåda. Exempelvis högre varvtal för vassare respons vid acceleration.