Marknadsföring och Facebookannonsering, är det verkligen ämnen som organisationer ska lägga tid på samtidigt som världen går mot en kraftig lågkonjunktur? Detta är en fråga som bara den egna organisationen kan svara på. En sak är dock säker och det är vikten av kunskap, inom olika områden, för att ha en möjlighet att hantera nuläget. Kunskap är även otroligt viktigt för att ha möjlighet att sätta en plan som möjliggör en återgång till något sorts normalläge.
Vårt nuvarande nuläge skiljer sig markant från det som vi upplevde runt mitten av januari och det krävs onekligen en anpassning för att hantera vårt nuläge. Digital marknadsföring och digital kommunikation i allmänhet har hastighet förvandlats till en nödvändig del för alla verksamheter som behöver kommunicera med sina kunder och användare.
Plötsligt vet alla vad Zoom är för något, gruppvideochattappen Houseparty fick 50 miljoner nya användare under mars och användandet av Facebook Messengers olika tjänster ökar i rekordfart. I princip hela världen har under bara några veckor tvingats till en digital transformation. Vissa verksamheter har lyckats bättre än andra, oftast beroende på till vilken grad organisationen redan påbörjat arbetet med att utveckla digitala tjänster och arbetssätt.
Det ökade användandet av digitala tjänster är ingen nyhet för dig som läser detta men frågan som många ställer sig är hur detta kommer påverka vår framtida marknadsföring och användande av digitala tjänster såsom Facebook. Det ärligaste svaret är givetvis att ingen vet hur framtiden ser ut men det finns antal scenario som är ganska troliga.
- Vårt digitala användande kommer sannolikt öka som ett resultat av att användare vant sig vid fördelarna av de digitala tjänsterna.
- Verksamheter som ställt om till mer digital kommunikation och försäljning kommer med stor sannolikhet fortsätter dessa satsningar för att anpassa sig till nya användarbeteenden.
- Traditionella e-handlare kommer behöva satsa sig tillbaka från krisen och investera ytterligare I konverteringsdrivande annonsering.
- Annonsörer kommer sannolikt söka sig till de digitala kanaler som erbjuder tjänster och funktioner som driver försäljning.
- Med stor sannolikhet kommer annonsörer söka sig till de kanaler som har ett robust och omfattande användande. Även detta talar för de stora amerikanska tjänsterna.
- Facebook och Instagram tillsammans med Google AdWords kommer sannolikt behålla sitt starka oligopol.
Företag och dess marknadsavdelningar I Västeuropa befinner sig nu I slutet av den mest akuta chockfasen. Nästa steg för många organisationer bör vara att ta fram en plan för att komma tillbaka, I den mån detta är möjligt. Marknadsföring behöver omvärderas för att anpassas till vårt nya normalläge som innebär ett ökat digitalt användande från kunder och användare. Den optimala mixen kommer skilja sig mellan olika verksamheter beroende på målgrupper och bransch men den marknadsmix som kommer ta din verksamhet ut ur denna krisen kommer sannolikt skilja sig från den marknadsföring som ansågs relevant för några månader sedan.
De stora digital företagen som Facebook, Google, Netflix med flera kommer överleva den här krisen. Dels för att deras likviditet är väldigt god men även eftersom vårt uppdaterade beteende talar för ett ökat användande. Den påtvingade digitala transformationen som manga verksamheter genomgår innebär en möjlighet att utforska nya säljkanaler och öka kunskapen kring dessa.
Det finns inga indikationer på att kunder och användare kommer minska sitt användande av digitala tjänster och detta ä ren trend företag behöver anpassa sig till. De tjänster som erbjuder möjlighet att driva digital konvertering kommer få än större betydelse för företags intäkter. Därför är min rekommendation att ta tillfället I akt och uppdatera dina kunskaper om Facebook / Instagram / Google AdWords eftersom konkurrensen över tid kommer bli väldigt hård på dessa plattformar. I slutet av april när jag skriver detta är CPM nivåerna på Facebook fortsatt relativt låga I visa segment men I takt med att fler och fler företag börjar kämpa med att komma tillbaka kommer vi se högre priser och hårdare konkurrens om att synas I flödet.
Kundernas beteende har utvecklats extremt snabbt under de senaste veckorna och företag behöver agera för att behålla sin relevans mot marknaden. Majoriteten av alla branscher kommer behöva anpassa sin kommunikation och val av kanaler för att ha en ärlig chans att ta del av den konsumtion som över tid kommer ta fart när förtroende bland konsumenter har återvänt. Varken jag eller någon annan kan exakt säga hur framtiden kommer te sig men jag kan lova att framtiden kommer skilja sig från det vi tidigare upplevt. Det har alltid varit så och kommer alltid att vara på det sättet. De som anpassar sig bäst till våra nya förutsättningar är också de som kommer klara sig bäst på sikt.