Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2023-03-27 | Expertråd

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Ställa ut på mässor fungerar, men det gäller att planera och utföra sitt deltagande på rätt sätt. Då kan mässmediet ge effekter som få andra medier kan erbjuda. Erik Säfvenberg, marknadschef på Nolia som är Norrlands största mäss- och eventföretag, ger en omfattande guide i mässmediets olika användningsområden, funktioner och en hint om framtiden.

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tipsErik Säfvenber

Mässbranschen är inne i ett stort omställningsarbete där vi jobbar med att möta framtidens utmaningar och utveckla erbjudandet. Samtidigt finns det många möjligheter som mässmediet erbjuder redan idag som har stor utvecklingspotential, särskilt när det sker i samarbete med framsynta kunder. Här kommer jag att ge lista några av de möjligheter mässmediet erbjuder, men det finns säkert fler. Kontakta gärna mig eller redaktionen för fler idéer.

Mässmediets olika användningsområden

  • Träffa kunder, samarbetspartners, kollegor och andra viktiga personer.
  • Bygga och utveckla community/Kanalisera kännedom kring varumärket.
  • Använda mässan som testbädd för utveckling av tjänster och produkter.
  • Bygga kännedom och engagemang kring sitt varumärke.
  • Samla in leads.
  • Sälja produkter och tjänster.
  • Utbilda/Förändra beteenden.
  • Underhålla.

Träffa kunder och andra viktiga personer

Vi tar det steg för steg. Träffas och umgås låter enkelt men är kanske en av de svåraste punkterna att genomföra. Anledningen till detta är att inte alla verksamheter har vana att umgås med kunder och branschkollegor. Det gör att de personer som väljs ut för att representera verksamheten kanske mer eller mindre motvilligt tar sig an uppgiften, alternativt inte har rätt förutsättningar.

Vem har då rätt förutsättningar? Ja, det är inte alltid den som är expert eller mest kunnig som är den rätta personen att stå i en mässmonter. Det kan i stället vara den hos er som alltid möter dig med ett leende eller bara säger hej.  Energi och glädje i bemötandet är ovärderliga egenskaper på ett mässgolv där du har sekunder på dig att fånga uppmärksamhet. Det är viktigt att tycka om att träffa människor.

Finns ingen hos er som naturligt har dessa egenskaper? Hyr in personal. I alla fall om det personliga relationsbyggandet inte är det främsta skälet till att delta på en mässa. Flera stora företag tar in personer som jobbar åt dem på mässor och det kan även spara mycket pengar att hyra in lokala förmågor i stället för att betala resa och traktamente för er egen personal.

Sedan blir alla trötta under en mässa. Se till att alla tar regelbundna pauser för att orka hålla uppe energin.

Kanske ska de av era medarbetare som deltar på mässan hellre göra det som besökare än som utställare? Det kan finnas stora fördelar med att delta som utställare på en mässa som öppnar dörrar till nätverksträffar, mingel och inte minst tiden före mässan öppnar som kan innebära att du få träffa exakt den person som möjliggör den där affären du drömt om. Återigen – välj rätt monterpersonal och låt dina medarbetare göra det de är bäst på. Kanske är det att gå runt på mässan ni ställer ut på i stället för att stå i en monter.

Vill du träffa någon särskild på mässan? Ge dem hälften av något de vill ha. Ena handsken i ett par, en halv biljett eller något annat som de bara kan göra komplett genom att besöka dig i montern.

Bygga och utveckla community

Har du många nöjda kunder? Kanske rent av en mängd ambassadörer? Finns det ett kund- eller användarengagemang? Mässor är ett användbart forum för att bygga ett community utifrån detta engagemang. Finns det redan ett digitalt community? Bjud in dem till den mässa du ska delta på. Varför är då detta så användbart? Det är bara att se sig om i världen och betrakta vad som händer på konvent och intressebaserade mötesplatser. Där skapas gränssnitt mellan innehålls-, produkt- och tjänsteproducenter som är kända i det sammanhang där de medverkar. Har er verksamhet en ”kändis” i form av person, produkt eller tjänst? Varför inte använda er av detta på en mässa? Släpp blygsamheten och låt de som gillar er och det du har att erbjuda visa det. Återgälda värmen ni får genom att visa uppskattning tillbaka. Ni kanske ska ha ett meet and greet med en produkt eller person? Eller varför inte ett VIP-event i anslutning till mässdeltagandet där utvalda personer bjuds på en upplevelse av något slag?

Mässa som testbädd

Sällan utnyttjad möjlighet är att använda ett mässdeltagande för att testa eller utveckla produkter eller tjänster? Med potentiellt tusentals besökare på en mässa där ni antingen har er huvudmålgrupp eller, i detta fall ännu hellre, har fler målgrupper ni kan möta ­– finns oanade möjligheter att låta en produkt eller tjänst möta en fysisk publik. Fördelen med att möta dem på en mässa är att ni kan göra så mycket samtidigt: testa, utveckla, samla in intryck, skapa relation med testarna, öppna för framtida försäljning och bygga varumärke. Dessutom öppnar det fysiska mötet med publiken för avtryck på sociala medier, särskilt om ni varit i kontakt med influensers i anslutning till testningen och bjudit in dem. Det går också att ”provtrycka” en produkt eller tjänst tillsammans med andra utställare. De erfarenheter ni tar med er från en mässa kan komma att vara ovärderliga.

Bygga varumärke

Att använda mässor för att bygga varumärke är kanske en självklarhet, men använda mässmediet för att bygga effektivt. Vad kan det då handla om? Som tidigare nämnts går det att bygga ett community på mässan. Det går att göra till ett event i mässan som också går att kommunicera för att bygga mer engagemang. Tänk också på hur ni ska skapa möten med mässbesökaren, hur öppnar ni ”dörren” in till er monter. Är den utformad för att bjuda in besökare och få den att stanna ett tag? Är de som kommer att arbeta i montern förberedda, har tillräckliga resurser och är särskilt lämpade för den uppgiften? Är de trygga med ert varumärkes värden och värderingar? Hur beter sig i montern? Det är jobbigt men viktigt att stå i montern. Att sitta, särskilt bakom ett bord, ger inget välkomnande intryck även om det kan vara praktiskt och bekvämt för stunden. De som finns i montern kommer att spegla ert varumärke. Mässor är fenomenala på att bygga relationer som bygger varumärken.

Sedan är det viktigt att använda den inbokade mässan i flera steg. Börja långt innan mässan med att skapa engagemang och kännedom kring ert deltagande. Missa inte att bjuda in de ni verkligen vill ska komma och träffa er. Berätta gärna om er resa fram till genomförandet av mässan som planeringen och resan dit. Berätta också om vad ni tänkt göra och kanske ta in idéer och synpunkter från era kunder eller samarbetspartners.

Det är även viktigt att göra efterarbetet ordentligt. Se till att kommunicera vad ni gjort, hur det gått och var det går att träffa er nästa gång. Kanske på samma mässa nästa år?

Samla in leads

Att samla in leads är en annan mässklassiker. Det är också, tillsammans med att sälja och bygga varumärke, de mest effektiva delar ett mässdeltagande har erbjudit så länge mässor funnits. Genom att ni kan använda ert mässdeltagande i flera steg – före, under och efter ­– går det att nyttja olika kanaler för att samla in leads. Före: genom aktiviteter och erbjudanden som är kopplade till ert deltagande och som helst bara kan användas av de som kommer till er monter. Under: aktiv insamling via aktiviteter i er monter. Efter: via uppföljning i sociala medier till exempel.

Vad går då att göra för aktiviteter under mässan som driver in leads? Det har blivit modernt att ta in olika former av tävlingar i spel som dart, corn hole/bean bag toss, minibowling, arkadspel eller liknande. Målet är att få besökare att stanna upp och delta i hopp om att vinna något. Fördelen med olika former av spel är att deltagaren inte sällan deltar även utan chans att vinna, bara för att aktiviteten verkar rolig – särskilt om de som passerar er monter gör det i grupp. Alla som deltar måste såklart lämna ifrån sig någon kontaktuppgift.

Det går såklart att även anordna andra typer av tävlingar, men försök då att hitta kopplingen till er produkt eller tjänst. Varför inte anordna ett quiz? Det går idag enkelt att göra digitalt och samlar smidigt in kontaktinformation.

Sälja produkter och tjänster

Ännu en mässklassiker som fortfarande fungerar. Jag minns en mässa där en utställare enbart hade en handskriven skylt ”Skitfula plastskor 50 kr”. Det här var på den tiden plasttofflorna fortfarande varit dyra och enkla kopior ännu inte slagit igenom. Rätt produkt vid rätt tid fick lagret att ta slut långt innan mässan var över. Det här är också utmaningen för alla som vill sälja på en mässa: att erbjuda rätt produkt eller tjänst vid rätt tid. Dessutom är uppmärksamhetsfönstret litet (i alla fall innan besökaren kommit in i montern). Så vad går att göra för att öka fönstret? Vad skulle en butik göra? Mässerbjudanden är alltid gångbara och effektiva för att besökarna förväntar sig dem och aktivt söker efter erbjudanden. På många mässor är dessutom besökarna där i akt och mening att göra affär. Även de som är där för att skanna av utbud eller besöka specifika utställare är ofta extra öppna för affärer, även med andra än de tänkt prata med innan de kommit till mässan.

Tänk gärna på att göra erbjudandet så lätt att förstå och enkelt att ta del av som möjligt. Målet kanske inte är att göra avslut på mässan. Då är kontakten och en identifierad köpsignal viktigast. Fokusera i så fall på det.

Utbilda/Förändra beteenden

Alla som deltar på en mässa har inte som mål att sälja. Det kan handla om att minska kostnader för felanvändning eller support, minska retur- och garantiärenden eller helt enkelt öka effektiviteten av det ni har att erbjuda. Det kan också handla om att facilitera en viktig beteendeförändring av helt andra anledningar, till exempel som ett led i ett CSR-arbete.

Här är utbildning användbart. Men till skillnad mot att möta de som ska få del av ny kunskap digitalt går det att visa handgripligen hur saker ska gå till. På en mässa går det ibland också att tillämpa denna, nya kunskap direkt under mässan. Tänk er en säljutbildning som går att tillämpa direkt på mässgolvet, eller ett system som kan testas direkt på plats.

Det går också att följa upp utbildningen eller beteendeförändringen direkt på mässan, en av många fördelar med att möta människor öga mot öga.

Underhålla

Till sist: varför inte bara ha kul? Det är aldrig fel att underhålla (uppmärksamma den medvetna ordvitsen) sina kundrelationer. Skapa och sprid glädje. Tänk inte på bara på vad kunderna kan tycka vara roligt utan vad ni själva skulle uppskatta. Ha roligt!

Framtiden

Det pratas mycket om digitala möten och hybridmässor. Fördelen med att träffas fysiskt går nästan inte att överskatta, men det går samtidigt inte att blunda för att hybrida lösningar kommer att vara en del av framtiden. Framför allt är det svårt att ta del scenprogram och seminarier samtidigt som besökare, men också utställare, ska hinna ta del av ett ofta digert utbud. Att kunna ta del av innehållet även digitalt är praktiskt, hållbart och ger ökad tillgänglighet. Dessutom finns många digitala stödsystem och lösningar som kommer att användas på mässor till exempel för att samla in leads och i attraktiva aktiviteter.

Mässor kommer också att behöva arbeta på att hantera de fysiska begränsningar som mässhallar och transporter kan sätta. Här börjar flera lösningar inom VR, AR och MR att vara mogna att möta mässbesökarna. Det digitala kommer att finnas i flera former för att stötta mässupplevelsen för besökarna.

Slutligen kommer unika upplevelser att bli allt viktiga. Vad går att uppleva på en mässa som inte går att överföra digitalt? Vad gör nöjesparker för att skapa unika upplevelser som går att överföra till en mässa? Hur kan framtidens montrar kombinera teknik med ”känna-och-kläm”? Tänk en monter där det går att gå in i på insidan av en produkt där det går att beskriva den i montern från ”insidan”. Eller kanske en monter där besökaren nästan förflyttas till en annan plats eller miljö som matchar er produkt eller tjänst.

Innovationstakten är hög inom mässindustrin med många duktiga mässhus och professionella monterbyggare som tillsammans med övrig upplevelseindustri kommer att, tillsammans med framsynta kunder, skapa upplevelser med hög attraktivitet.

Av: Erik Säfvenber, Marknadchef Nolia

 

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Kallprat. Det enkla och uppenbara, som att diskutera vädret, är inte bara en övning i artighet, det är den första nyckeln till att skapa kontakt och bygga en grund för djupare och meningsfulla samtal. I den konstanta jakten på meningsfulla samtal och verklig connection, tenderar vi att underskatta kraften hos det som verkar ytligt.

Våga vägra det digitala kundmötet!

Våga vägra det digitala kundmötet!

Många gillar det digitala och med all rätt. Dock kan det aldrig ersätta tillfällen eller situationer som är så specifika att de kanske inte kan eller bör digitaliseras. Saleseffects gästskribent Ulla-Lisa Thordén, jur.kand., säljcoach, föreläsare och författare ger sina insiktsfulla råd om när du som jobbar med försäljning ska våga vägra det digitala kundmötet och istället träffas öga mot öga.

Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

Gör fler affärer och skapa starkare kundrelationer med ett enkelt och effektivt CRM

Gör fler affärer och skapa starkare kundrelationer med ett enkelt och effektivt CRM

Annons

En marknadsavdelning som genererar mängder av leads  som sedan bearbetas effektivt med riktade budskap. Säljare som stänger affärer på löpande band och slår sina försäljningsmål med råge. Ett kundserviceteam som tar hand om kunderna så bra att de aldrig vill lämna ditt företag. Det är en vanlig dag på jobbet med SuperOffice CRM – den molnbaserade vägen till att bygga och stärka relationer genom varje steg i kundresan. 

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Expertråd

Kallprat. Det enkla och uppenbara, som att diskutera vädret, är inte bara en övning i artighet, det är den första nyckeln till att skapa kontakt och bygga en grund för djupare och meningsfulla samtal. I den konstanta jakten på meningsfulla samtal och verklig connection, tenderar vi att underskatta kraften hos det som verkar ytligt.

Våga vägra det digitala kundmötet!

Våga vägra det digitala kundmötet!

Expertråd

Många gillar det digitala och med all rätt. Dock kan det aldrig ersätta tillfällen eller situationer som är så specifika att de kanske inte kan eller bör digitaliseras. Saleseffects gästskribent Ulla-Lisa Thordén, jur.kand., säljcoach, föreläsare och författare ger sina insiktsfulla råd om när du som jobbar med försäljning ska våga vägra det digitala kundmötet och istället träffas öga mot öga.

Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Expertråd

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

Forskaren och föreläsaren Anders Hedin: ”Ge mig inte ett enda tips till om att våga säga nej!”

Forskaren och föreläsaren Anders Hedin: ”Ge mig inte ett enda tips till om att våga säga nej!”

Expertråd

Han har forskat och arbetat som chef inom läkemedelsindustrin. Han visste precis hur kroppen reagerar, ändå hamnade han på sjukhus på grund av stress. Baserat på hjärnforskning har Anders Hedin tagit fram fyra sprutor mot stress.

Dags att gå på föräldraledighet? Vad händer med din rörliga del av lönen, kunder och karriär då?

Dags att gå på föräldraledighet? Vad händer med din rörliga del av lönen, kunder och karriär då?

Expertråd

Säljarnas förbundsjurist Sofia Rudhede reder ut vad du bör tänka på och vad du har rätt till när du planerar att gå på föräldraledighet.

Det viktiga lönesamtalet – detta är fallgroparna i löneförhandlingen!

Det viktiga lönesamtalet – detta är fallgroparna i löneförhandlingen!

Expertråd

Känner du oro inför det kommande lönesamtalet? Kanske blev du inte nöjd sist? Saleseffect får ett härligt peppsamtal med Elisabeth Wennström chef för Manpower Matching som har järnkoll på löneförhandlingen!

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Expertråd

Ställa ut på mässor fungerar, men det gäller att planera och utföra sitt deltagande på rätt sätt. Då kan mässmediet ge effekter som få andra medier kan erbjuda. Erik Säfvenberg, marknadschef på Nolia som är Norrlands största mäss- och eventföretag, ger en omfattande guide i mässmediets olika användningsområden, funktioner och en hint om framtiden.

Maxa din lön! Detta är branscherna som betalar bäst. Och lägst …

Maxa din lön! Detta är branscherna som betalar bäst. Och sämst …

Expertråd

Kanske läge att se över om du kan maxa din lön? Kanske är gräset grönare på andra sidan ändå? Färsk statistik från årets Lönebarometer listar branscherna som betalar bäst inom sälj.

Verktyg

Inrikes- och utrikes tågresor – så bokar du dem!

Inrikes- och utrikes tågresor – så bokar du dem!

Verktyg

Tågresor är ibland både enklare och trevligare än flyget. Dessutom klimatsmart! Men det kan vara svårt att boka när det är flera länder och olika tågbolag inblandade. Saleseffect kollar in Trainplanets plattform!

Åtta AI-verktyg som ger dig koll på dina digitala anteckningar!

Åtta AI-verktyg som ger dig koll på dina digitala anteckningar

Verktyg

Att ta effektiva och lättförståeliga digitala anteckningar och sen hitta dem igen kan vara en utmaning. Här listar vi åtta AI-verktyg som hjälper dig effektivisera processen av dina anteckningstaggningar och som förhoppningsvis ger dig mindre huvudvärk och ökad produktivitet!

Hotell ökar servicenivån med smarta klockor

Hotell ökar servicenivån med smarta klockor

Verktyg

Clarion Hotel Sign tar nu hotellupplevelsen till en helt ny nivå genom att vara först i världen med att implementera Turnpikes system med smarta klockor för personalen. Målet är att erbjuda gästerna en bättre service genom att hotellet optimerar sin dagliga drift.

12 AI-verktyg för att öka försäljningsengagemanget

12 AI-verktyg för att öka försäljningsengagemanget

Verktyg

Artificiell Intelligens (AI) har nu blivit en nödvändighet för försäljningsteam för att förbättra effektiviteten och engagemanget. Det finns många AI-baserade verktyg som kan hjälpa till att automatisera och optimera försäljningsprocessen. Här är 12 av de mest användbara AI-verktygen som kan hjälpa dig att öka försäljningsengagemanget och förbättra din kundupplevelse.

Echobot och Leadfeeder blir Dealfront

Echobot och Leadfeeder blir Dealfront

Verktyg

Echobot som är leverantör av europeisk sales intelligence, och Leadfeeder, ett verktyg för IP-tracking, kommer att arbeta under ett nytt gemensamt varumärke och ny plattform – Dealfront. Efter sammanslagningen 2022 har företagen integrerat sina team samt produkter och nu lanserar det nya företaget sin EU-baserade och AI-drivna go-to-market-plattform (GTM). Dealfront gör det möjligt för sälj- och marknadsföringsteam att vinna leads och göra affärer i hela Europa. 

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Banner Nice To Be Alive

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Nola rekryterar Anders Fredborg som försäljningschef

Nola rekryterar Anders Fredborg som försäljningschef

Karriär

Nola växlar upp och anställer Anders Fredborg som försäljningschef. Han utgår från Malmökontoret och har fokus på tillväxt i den nordiska marknaden.

Han blir ny försäljningschef på Beckhoff Automation

Han blir ny försäljningschef på Beckhoff Automation

Karriär

Den 3 april tillträdde Jonas Ewerlöf, 52 år, tjänsten som Sales Manager Sweden på Beckhoff Automation AB. Företaget fortsätter därmed sin tillväxtresa på marknaden ytterligare.

Scott Chancellor ny säljchef för NTEX UK

Scott Chancellor ny säljchef för NTEX UK

Karriär

Scott Chancellor började arbeta på transport- och logistikföretaget NTEX i Bristol redan 2010 inom Operations. Efter att ha befordrats till roller som Operations manager, Filialchef och Regional manager tar Scott nu nästa steg inom företaget i sin nya roll som säljchef för hela NTEX UK från den 1 april.

Louise Bjurenvall ny försäljnings- och marknadschef på 7A

Louise Bjurenvall ny försäljnings- och marknadschef på 7A

Karriär

Louise Bjurenvall har en omfattande erfarenhet från hotell-, mötes och coworkingbranschen, närmast kommer hon från rollen som Commercial Manager på Unity.

Charlotte Nobel blir ny Sälj och Marknadschef på Avantime

Charlotte Nobel blir ny sälj- och marknadschef på Avantime

Karriär

Charlotte Nobel är det senaste tillskott till bolaget och kommer leda sälj- och marknadsavdelningen.

Patriam stärker upp organisationen med ny Customer success manager

Patriam stärker upp organisationen med ny Customer success manager

Karriär

Bostadsutvecklingsbolaget Patriam rekryterar Jessica Sone som ny Customer success manager. Jessica kommer senast från Franka Bostad och ansluter till Patriam i ett bra läge där bolaget har flera projekt på väg in.

Marcus Eklund ny Sales Manager hos Dachser Sweden

Marcus Eklund ny Sales Manager hos Dachser Sweden

Karriär

Marcus Eklund tillträdde i början av året som ny Sales Manager vid Dachser Swedens platskontor i Göteborg. Med starkt driv och ett bra team är den nya säljchefen ytterligare en pusselbit i Dachsers tillväxtresa på den svenska marknaden.

Frends välkomnar Robert Jakobsson som Senior Sales Manager

Frends välkomnar Robert Jakobsson som Senior Sales Manager

Karriär

Robert Jakobsson utses till Senior Sales Manager på Frends, ledande inom molnbaserade integrationslösningar. Robert kommer senast från TEIS (Tietoevry Integration Server) där han arbetade som försäljningsansvarig i över 15 år med inriktning på offentlig sektor.

Plexian rekryterar Sarah-Louise Fristedt till att arbeta med bolagets sälj- och affärsutveckling

Plexian rekryterar Sarah-Louise Fristedt till att arbeta med bolagets sälj- och affärsutveckling

Karriär

Sarah-Louise kommer senast från Twilio där hon arbetade med försäljning på den internationella marknaden samt ansvarade för företagets A2P-partnerrelationer.

Erik Blau IT Total

Han tog klivet vidare till komplex lösningsförsäljning

Karriär

IT-Total förstärker sitt team med Erik Blau som blir ny Key Account Manager.

Mest läst

Ny säljchef till Selfpoint

Ny säljchef till Selfpoint

Han kommer närmast från Sokigo där han arbetade med deras e-tjänsteplattform Abou. Nu ska han axla rollen som försäljningschef på Selfpoint.
Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
Efter regn kommer solenergi

Efter regn kommer solenergi

Cellsolar Nordic AB rekryterar Joackim Dyhre med över 30 års erfarenhet i säljbranschen till rollen som distriktsansvarig säljare i västra Sverige.
Exalt förstärker personalstyrkan med ny försäljningschef

Exalt förstärker personalstyrkan med ny försäljningschef

Exalt förstärker personalstyrkan med Jerry Månsson som ny försäljningschef, Jerry tillträder 17 augusti. Jerry kommer från flera ledande befattningar så som CEO och försäljningschef inom IT, infrastruktur och säkerhetslösningar.
Fredrik Bojå ny försäljningschef på Stordåhd Kommunikation

Fredrik Bojå ny försäljningschef på Stordåhd Kommunikation

Stordåhd Kommunikation (print) med kontor i Stockholm och Hudiksvall förstärker säljorganisationen med en försäljningschef. Fredrik Bojå kommer närmast från tidningen Vi i Villa där han haft storkundsansvar mot rikskunder både i print och digitalt. Han har tidigare bland annat jobbat för TV4, IDG och Tradedoubler.
7 saker att tänka på när du coachar säljare

7 saker att tänka på när du coachar säljare

Här har vi på redaktionen sammanställt sju punkter utifrån egen erfarenhet och expertråd. Vi varnar också för det vanligaste misstaget många säljledare gör när man börjar coachar säljare.
9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.OK