Antalet martech-system ökar ständigt och det finns många olika, och nischade, system att välja på för den som är villig att läsa på. Genom att exempelvis ge möjligheter till mer specificerade kunderbjudande vid rätt tidpunkt finns stora möjligheter med martech – se bara till att göra en ordentlig behovsinventering innan ni väljer system.
Martech är teknologi, i form av mjukvara och andra verktyg, som används för att marknadsföra en produkt eller tjänst (martech = en sammandragning av orden marketing och technology). Syftet med martech är att hjälpa till att uppnå marknadsföringsmålen. Då den digitala kommunikationen och marknadsföringen har ökat och i viss mån ersatt andra, mer analoga, former, är det naturligt att även antalet verktyg för att administrera och följa upp den digitala kommunikationen ökar.
Några av de användningsområdena som martech används till är att skapa och kommunicera olika erbjudanden gentemot kunderna. Det finns också möjlighet att använda martech för att se till så att rätt kunder ser rätt urval av erbjudande, antingen baserat på profil eller tidigare beteende. Några exempel på olika typer av martech är CRM, CMS och e-postsystem.
Fördelarna med martech är bland annat möjligheten att ta fram bättre kampanjer utifrån den data som ni faktiskt redan hanterar på ett eller annat sätt (som exempelvis antal inköp, affärer eller visat intresse).
Martech bidrar till säljarbetet och driver affären framåt genom mer specifika erbjudanden
Oavsett om ni har skarpa gränser eller ej mellan när ett lead tillhör marknads- eller säljavdelningen, så är det viktigt att känna till vilka möjligheter som martech kan bidra med när det gäller att bearbeta nya och befintliga kunder.
För att era martech-system ska bli den tillgång de har potential att bli är det viktigt att ni kan exportera och strukturera den data ni får in, så att den kan bidra med en meningsfull analys. Detta kan också låta som en självklarhet, men att välja rätt system är också en avgörande del för att lyckas. Det finns många nischade lösningar som kan vara motiverade att välja, dock är det viktigt att se till att ni även har möjlighet att överblicka och få en helhetssyn.
Ett vanligt exempel på hur martech kan driva affärer är genom ett integrerat CRM och e-postsystem. Genom att sortera ut kunder ur er databas som har handlat en viss produkt eller till ett visst värde kan ni rikta specifika erbjudanden till dem med ett e-post. Genom att ni redan har information om tidigare inköp kan ni göra erbjudandet mer specifikt, vilket förmodligen ger ännu bättre genomslag och konvertering.
Så väljer ni rätt martech-system
Det är lätt att gå vilse bland den mängd martech-system som finns. På sajten chiefmartech.com kartläggs antalet lösningar inom martech-kategorin och inför 2022 finns nära 10 000 lösningar registrerade (här kan du läsa mer om kartläggningen). För att inte riskera att välja fel lösning finns därför en del frågor att fråga sig när ni utvärderar ett martech-system.
- Inventera och utvärdera era behov. Vad vill ni att ert martechsystem ska kunna göra och vilka funktioner är viktiga? Finns det funktioner som ni gärna vill ha men som inte är ett måste? I detta steg är det viktigt att göra en kravspecifikation för att kunna utvärdera och jämföra olika system på ett rättvisande sätt.
- Hur mycket är ni beredda att investering i det nya systemet? Att implementera ett nytt system kräver resurser. Utöver pengar för verktyget och eventuella licenser krävs i vissa fall även utbildning och att ni köper vissa kringtjänster. Det kan därför vara bra att fundera över hur länge ni ser att ni har nytta av och använder systemet.
- Ska systemet kunna integreras med andra lösningar? Se över vilka befintliga system ni har och hur de eventuellt är kopplade till varandra, samt om det finns möjlighet att koppla till ytterligare ett system. Att integrera system kan vara komplicerat och det är bland annat av den anledningen som man ska tänka igenom sitt beslut noggrant när man överväger nischade verktyg.
- Hur lagras personuppgifterna? De flesta martech-system hanterar personuppgifter på något sätt: mejladresser, bilder eller ip-adresser. Därför är det bra att även se över hur det tilltänkta systemet hanterar både information som samlas in inom ramen för detta system, men även om systemet hanterar information som samlats in via andra system.
Att man vill använda sig av en martech-lösning är inte svårt att förstå eftersom det finns potential att spara pengar och tid genom automatiserade lösningar, samt även att nå högre träffsäkerhet med sina erbjudanden när de blir mer specifika. Samtidigt är det system som bidrar till högst värde det som används – se till att ni har koll på behovet innan ni börjar integrera en massa olika system med funktioner ni aldrig kommer att titta åt.