Alldeles för få kvinnor tar steget till att bli försäljningschefer, och därifrån vidare till högre försäljningschefstjänster eller vd-poster. Det vill vi på Saleseffect ändra på så för att hjälpa er kvinnliga försäljningschefer i karriären har vi, tillsammans med ledarskapskonsulterna Jennie Brobeck och Gunnar Ekman på River Jump tagit fram utbildningen ”Strategisk försäljningsledning för kvinnliga chefer”. Den äger rum 19 november i Stockholm.
En av de anmälda är Tess Björkman. Hon är Chief Sales Officer på på den digitala marknadsföringsbyrån Ingager, som finns representerade i hela Norden och i Tyskland, har 65 anställda och vars tjänster förra året omsatte runt 100 miljoner kronor.
Vi ringer upp Tess för att höra hur hennes tankar går kring utbildningen och vad hon hoppas få ut av utbildningsdagen! 💫
Berätta lite kort om dig och din yrkesroll!
– Jag leder Ingagers säljavdelning där jag övervakar säljstrategi, prissättning och produkt- och tjänsteutveckling. Mitt team ansvarar för att driva tillväxt och skapa starkare kundrelationer. Siktet är inställt på att nå en försäljningsbudget som framförallt fokuserar på att etablera starka nya samarbeten, men även genom att stärka de kundrelationer vi redan har. Vår målsättning är att optimera vår marknadsandel och öka försäljningsresultaten för hela gruppen och för samtliga produkter.
Vad lockade dig att anmäla dig till ledarskapsutbildningen för kvinnliga försäljningschefer?
– Att förbättra mina ledarskapsfärdigheter och ta del av likasinnade försäljningsledares insikter lockade mig, både för att gagna min personliga utveckling men även vår organisations framgång.
Vad hoppas du få med dig från dagen?
– Jag siktar på att ta med mig konkreta strategiska insikter och ledarskapsverktyg som jag tillämpa direkt. Jag vill även fördjupa min förståelse för hur potentiella kunder arbetar för att ytterligare förbättra vår kundnärhet.
Du kommer ju utöka ditt nätverk under utbildningsdagen. Vilka branscher skulle du för egen del gärna vilja se representerade och varför just dessa?
– Vi arbetar brett så många branscher är intressanta att lära sig mer om, men under utbildningen skulle jag gärna lära känna deltagare från branscher som bank -och försäkring, FMCG, finansiella tjänster och handel/e-handel. De är nyckelaktörer med starka drivkrafter i den digitala ekonomin och speglar även vårt typiska kundsegment. Att knyta ytterligare kontakter inom dessa branscher ökar vår förståelse för branschernas arbetssätt vilket alltid är positivt för att kontinuerligt stärka våra befintliga kundrelationer.
Mer om:
Ledarskapsutbildningen för kvinnliga försäljningschefer 19 november – program och anmälan
Ingager – marknadsföringsbyrån som tar fram datadriven annonsering med skräddarsytt innehåll till sina kunder.
Till Tess Björkman på LinkedIn.