- Nya Puma Gen-E elektrifierar Fords mest sålda bil i Europa och ger fansen både el- och hybridalternativ.
- Elektriska Puma Gen-E erbjuder upp till 376 km räckvidd och kan laddas från 10 till 80 procent på cirka 23 minuter med en 100 kW DC-snabbladdare.
- Puma-fans älskar bilens unika look – Puma Gen-E vässar stilen med sportiga designelement. Den nya kupén är sömlöst uppkopplad och erbjuder mer utrymme tack vare GigaBox.
Den elektriska drivlinan tillför extra spänning till Pumas körupplevelse och imponerar med sin exceptionella effektivitet på 13,1 kWh/100 km. Puma Gen-E levererar upp till 376 km på en full laddning vilket gör långa resor möjliga, medan en räckvidd på upp till 523 km vid stadskörning gör att du kan köra flera dagar utan laddstopp.
Med en snabbladdare laddas Puma från 10 till 80 procent på cirka 23 minuter, och dess sömlösa acceleration från 0 till 100 km/h på 8,0 sekunder kombinerat med snabbare styrrespons ger en Puma ST-känsla i elektrisk tappning.
För den aktiva stadsbon eller den unga familjen erbjuder Puma Gen-E ännu mer utrymme tack vare den kompakta drivlinan. Pumas smarta MegaBox har blivit till en GigaBox, och bagageutrymmet rymmer nu hela 574 liter med uppfällda baksäten – mer än många större SUV:ar. Dessutom finns en 43-liters frunk som utnyttjar det utrymme som bensinmotorn lämnar, perfekt för laddkabeln eller de saker du vill kunna hämta även när bagageutrymmet är fullt.
”Puma är en framgångssaga som är älskad för sin sportiga design och sina köregenskaper i kombination med unika praktiska egenskaper och klassledande bagageutrymme”, säger Jon Williams, General Manager, Ford Blue and Model e i Europa. ”Puma Gen-E är vår bästa Puma någonsin, med den roligaste körupplevelsen hittills, i kombination med en otroligt effektiv elektrisk drivlina. Och den nya, ännu större GigaBoxen erbjuder oöverträffad bagagekapacitet.”
Den exteriöra designen fångar stilen hos den senaste generationen Puma med uppdateringar som gör den mer distinkt och aerodynamisk. En djärv ”sköld”-design ersätter den konventionella grillen, och ger en dynamisk front som hämtar inspiration från den elektriska SUV:en Ford Mustang Mach-E. En sportig bakspoiler och unika lättmetallfälgar bidrar till det spännande uttrycket och hjälper elektriska Puma att effektivt skära genom luften för ännu bättre prestanda.
Digital upplevelse för dig som alltid är uppkopplad
Invändigt fortsätter den fräscha designen med två högupplösta skärmar inom räckhåll för föraren så att de alltid känner att de har full kontroll. Fords senaste generation av infotainmentsystemet SYNC 4 har molnansluten navigering som ger Puma Gen-E ett försprång i stadstrafiken, med trådlös Apple CarPlay och Android Auto , innebär att appar och information synkas mellan smartphones och bilen utan kablar.
Den nya, upphöjda mittkonsolen ger praktiskt förvaringsutrymme för plats för prylar som annars skulle fara runt. Armstödet är skjutbart för att hitta den bekvämaste positionen på en lång körning, och den trådlösa mobilladdningen gör så att telefonerna är redo i slutet av resan.
Puma Gen-E gör körning runt i staden enkel. Den elektroniska växelspaken bakom ratten gör det lika smidigt att växla mellan kör-, neutral- och backläge som att sträcka sig efter blinkersen. Den valbara enpedalskörningen gör det bekvämt att glida genom stadstrafiken, oavsett vilket av de fyra valbara körlägena du använder.
Som tillval finns en intelligent adaptiv farthållare med Stop & Go och Lane Centrering , som accelererar och bromsar mjukt med en naturlig känsla, och kan användas tillsammans med Predictive Speed Assist för att justera hastigheten innan kurvor på vägen, i rondeller och vid på- och avfarter på motorvägar. I staden finns ett tillgängligt 360-graders surround-view-kamerasystem som ger ett fågelperspektiv för att ta sig in och ut ur de besvärliga parkeringsplatserna.
Dynamic Matrix LED-strålkastarteknik använder Predictive Dynamic Bending Light för att övervaka vägen framför dig och sprider mer ljus där det behövs mest, oavsett om du kör i staden eller på en obelyst motorväg.
Puma Gen-E byggs i Ford Otosans toppmoderna monteringsanläggning i Craiova, Rumänien, med hjälp av elektriska drivenheter från Fords anläggning i Halewood, Storbritannien.