Den första modellen i Taycan Sport Turismo-familjen, som lanseras i slutet av februari 2022, blir GTS. Fler modeller kommer bara tre veckor senare i mitten av mars. Från och med i vår finns det fem modeller att välja mellan:
- Taycan Sport Turismo med 240 kW (326 hk) och bakhjulsdrift, och som tillval Performance Battery Plus och 280 kW (380 hk), från 1 000 000 kronor
- Taycan 4S Sport Turismo med 320 kW (435 hk) och fyrhjulsdrift, och som tillval Performance Battery Plus och 360 kW (490 hk), från 1 200 000 kronor
- Taycan GTS Sport Turismo med 380 kW (517 hk) och fyrhjulsdrift,
från 1 480 000 kronor - Taycan Turbo Sport Turismo med 460 kW (625 hk) och fyrhjulsdrift,
från 1 730 000 kronor, och - Taycan Turbo S Sport Turismo med 460 kW (625 hk) och fyrhjulsdrift,
från 2 110 000 kronor
– Introduktionen av Sport Turismo som en tredje karossvariant är ett viktigt tillskott till vår helelektriska modellserie, som en atletisk och praktisk allrounder, säger Kevin Giek, chef för Taycan-serien.
– Jag är övertygad om att den nya varianten kommer att bidra till att framgångssagan Taycan fortsätter. Det jag tycker är särskilt tilltalande är balansen och variationen mellan de fem Sport Turismo-modellerna: serien innehåller allt från en otroligt kvick och smidig bakhjulsdriven bil till den extremt kraftfulla Turbo S.
Från stillastående accelererar Taycan Turbo S Sport Turismo från noll till 100 km/tim på bara 2,8 sekunder och toppfarten är 260 km/tim. Den modell som har den längsta räckvidden är Taycan 4S Sport Turismo, som kan nå 498 km enligt WLTP-siffrorna. De fyrhjulsdrivna Sport Turismo-modellerna är en del av den tredje generationen Taycan och har en särskilt effektiv driftstrategi. Värmeledning och laddningsfunktioner har också förbättrats.
Båda batteristorlekarna kan laddas från fem till 80 procent på 22 minuter och 30 sekunder. Det betyder också att det bara tar fem minuter för att öka räckvidden med 100 km.
Till Taycan Sport Turismo och Taycan 4S Sport Turismo erbjuds, liksom till motsvarande sedanversioner, paketet Taycan Nordic, som tagits fram med de nordiska förhållandena i åtanke och där det större batteriet Performance Battery Plus ingår. Taycan Nordic till Sport Turismo-versionerna av Taycan och Taycan 4S kostar 39 000 kronor.
Funktionell design med praktiska detaljer
Taycan Sport Turismo har samma sportiga silhuett, med en sluttande taklinje och funktionell design, som Taycan Cross Turismo. Till skillnad från systermodellen har Taycan Sport Turismo inga off-road-detaljer. Den finns också med bakhjulsdrift.
Huvudutrymmet i baksätet är hela 45 mm bättre än i sedanversionen av Taycan. Utrymmet ovanför förarplatsen är också 9 mm bättre. Den stora bagagerumsluckan innebär att det är lätt att nå bagaget. Öppningen är mycket längre, 801 mm, och mycket högre, 543 mm, än i sedanmodellen (434 mm respektive 330 mm).
Det exakta måttet för bagageutrymmet beror på vilken utrustning som ingår. I kombination med Sound Package Plus, rymmer bagageutrymmet upp till 446 liter (Taycan sedan: 407 liter). Med BOSE® Surround Sound System, (standard i Taycan Turbo Sport Turismo) rymmer det 405 liter. Med nedfällt baksäte (som kan delas 60:40) kan utrymmet ökas till 1 212 respektive 1 171 liter. Och dessutom rymmer den främre ”frunken” 85 liter.
Fjärrkontroll av parkeringsassistenten
Taycan Sport Turismo ligger i framkant även när det gäller komfort, säkerhetsdetaljer och infotainment. Med tillvalet Remote Park Assist kan föraren på avstånd, utan att själv behöva sitta i bilen, parkera och lämna parkeringen. Den automatiska kontrollen kan användas för både parallellparkering och tvärställd parkering, och även i garage. Systemet upptäcker automatiskt en parkeringsplats och mäter storleken med ultraljudssensorer och en kamera.
Utöver Apple Car Play har Android Auto också integrerats i Porsche Communication Management (PCM)-systemet sedan förra årets årsmodellsuppdatering. Vid sidan av iPhone stöds nu även smartphones som använder Googles operativsystem, Android.
Dessutom är röstassistenten, Voice Pilot, nu ännu bättre på att förstå röstkommandon vid vanligt tal. Navigationssystemet kalkylerar snabbare och använder främst sökning online för att hitta points of interest (POI), och visar informationen tydligare. Laddningsplaneraren har förbättrats och är bättre på att planera för snabbladdningsstationer och undvika korta laddstopp. Dessutom kan laddstationerna nu filtreras efter vilken effekt de ger.