Nästa generations Ranger Raptor har utvecklats av Ford Performance och har omkonstruerats för riktiga terrängentusiaster. Med smartare teknik som styr ny, mer slittålig hårdvara, blandar Ranger Raptor rå kraft med mekanisk och teknisk precision för att skapa den mest avancerade Rangern någonsin.
Europeiska Ranger-entusiaster har speciell anledning att fira eftersom den helt nya Ranger Raptor är den första modellen från den nya Ranger-serien som lanseras i Europa, med första leveranser under det sista kvartalet 2022.
Raptors förestående lansering i Europa utannonseras med en ny stuntvideo, som visar bilen som hoppar från ett flygplan för att komma fram i tid till sin mediadebut. Se videon längst ner.
Ännu mer kraft
Den största nyheten för prestanda-fans är introduktionen av en helt ny 3,0-liters EcoBoost V6-bensinmotor med dubbelturbo, trimmad av Ford Performance för att producera upp till 288 hk och 491 Nm i vridmoment. Den nya motorn ger en enorm kraftökning jämfört med den nuvarande 2,0-liters bi-turbodieselmotorn, som kommer att fortsätta att vara tillgänglig i nya Ranger Raptor från 2023 med marknadsspecifika detaljer tillgängliga närmare lanseringen.
Den nya EcoBoost-motorn har ett komprimerat cylinderblock av grafitjärn, som är ungefär 75 procent starkare och upp till 75 procent stelare jämfört med vanligt järn. Ford Performance har säkerställt att motorn ger omedelbar respons vid gaspådrag, och ett racing-inspirerat antilagsystem som möjliggör snabbt gaspådrag utan fördröjning. Tekniken är densamma som använts hos Ford GT och Ford Focus ST.
Ranger Raptors nya drivlina ger bekymmerslös acceleration på grus, smuts, lera och sand. För att matcha denna prestanda, förstärker ett aktivt avgassystem motorljudet i fyra valbara lägen för att kunna anpassa Ranger Raptors ljudkaraktär.
Förare kan välja önskat motorljud genom att trycka på en knapp på ratten eller genom att välja ett körläge som använder en av följande inställningar:
- Quiet – prioriterar tystnad framför prestanda och ljud för att bevara lugnet i grannskapet på tidiga morgnar
- Normal – avsedd för dagligt bruk, den här profilen erbjuder ett motorljud med närvaro samtidigt som den inte är för högljudd för gatuanvändning. Den här profilen tillämpas som standard på körlägena Normal, Slippery, Mud/Ruts och Rock Crawl
- Sport – ger ett starkare och mer dynamiskt ljud
- Baja – den mest aggressiva ljudprofilen. Endast avsedd för terrängbruk.
Konstruerad för tuffa förhållanden
Nya generationens Ranger Raptor har ett unikt chassi jämfört med nya Ranger. En serie Raptor-specifika fästen och förstärkningar inklusive C-stolpen, lastlådan och reservhjulet, samt unika ramar för stötfångaren, stötdämparen och det bakre stötdämparfästet för att säkerställa att nästa generationens Ranger Raptor kan hantera tuffa terrängförhållanden.
I nya Ranger Raptor har fjädringen gjorts om helt. Nya övre och nedre kontrollarmar av aluminium, längre fjädring fram och bak samt en Wattlänk bak har designats för att ge mer kontroll över ojämn terräng i hög hastighet.
Nästa generations FOX® 2,5-tums Live Valve bypass-stötdämpare har banbrytande kontrollteknik som erbjuder positionskänslig dämpningsförmåga. Dessa stötdämpare är de mest sofistikerade som någonsin monterats på Ranger Raptor och är fyllda med Teflon™- olja som minskar friktionen med cirka 50 procent jämfört med dem på den utgående modellen.
Kopplat till Ranger Raptors valbara körlägen har Live Valve bypass-system utvecklats för att ge bättre komfort på vägen och terrängkörningskvalitet både vid hög och låg hastighet.
Förutom att arbeta med körlägen jobbar systemet i bakgrunden för att förbereda Ranger Raptor för olika förhållanden. När stötdämparna komprimeras, ger olika zoner inom bypass-systemet exakt det stöd som behövs för aktuell färd, och fungerar i omvänd riktning när stötdämparna återgår till full höjd.
För extra skydd ger den racing-beprövade FOX® Bottom-Out Control maximal dämpningskraft under de sista 25 procenten av stötrörelsen. På samma sätt kan systemet förstyva de bakre dämparna för att förhindra att Ranger Raptor kommer ner för lågt under hård acceleration, vilket förbättrar fordonets stabilitet.
Ranger Raptors förmåga att klara tuff terräng förbättras ytterligare med ett rejält underredsskydd. Den främre skyddsplattan är nästan dubbelt så stor som hos övriga Rangers i den nya generationen och är gjord av 2,3 mm tjockt höghållfast stål. Denna platta, i kombination med motorns undersköld och växellådans sköld, är designad för att skydda nyckelkomponenter som kylare, styrsystem, främre tvärbalk, oljetråg och främre differential.
Total terrängkontroll
För första gången får Ranger Raptor ett avancerat fyrhjulsdriftssystem som inkluderar en elektroniskt styrd differentialspärr med låsningsbara främre och bakre differentialer – en efterlängtad funktion för terräng-entusiaster.
Nya Ranger Raptor har sju valbara körlägen för att hantera allt från jämna vägar till lera och hjulspår, inklusive det terrängorienterade Baja-läget, som konfigurerar fordonets elektroniska system för ultimat prestanda under terrängkörning i hög hastighet.
Varje körläge justerar motor och växellåda, ABS-känslighet och kalibrering, drag- och stabilitetskontroller, avgasventilmanövrering, styrning och gasrespons. Dessutom ändras mätare, fordonsinformation och färgteman på instrumentpanelen och pekskärmen.
På vanlig väg
• Normal – designad för komfort och bränsleeffektivitet
• Sport – mer lyhörd för aktiv körning på väg
• Slippery – för säkrare körning på hala eller ojämna underlag
I terräng
• Rock crawl – för optimal kontroll vid körning i mycket låg hastighet över extremt stenig och ojämn terräng
• Sand – optimerar växlingar och kraftleverans i sand och djup snö
• Mud/Ruts – för maximalt grepp vid acceleration och bibehåller fart på mjuka ojämna ytor
• Baja – ställer in alla system på max för bästa möjliga prestanda för höghastighetskörning i terräng.
Nya Ranger Raptor har också Trail Control™, som är som farthållare för terrängkörning. Föraren väljer helt enkelt en inställd hastighet under 32 km/h och fordonet hanterar sin acceleration och inbromsning medan föraren koncentrerar sig på att styra i svår terräng.
Atletisk design
För att matcha den förbättrade förmågan hos nya Ranger Raptor har bilens begåvats med ett helt nytt utseende som bygger på nya generationen Rangers djärva, starka framtoning. Utsvängda hjulhus och ny strålkastardesign framhäver pickupens bredd, medan djärva F-O-R-D bokstäver på grillen och den separata stötfångaren ger mer visuella muskler.
LED-matrixstrålkastarna med LED-varselljus lyfter Ranger Raptors belysningsprestanda till nya nivåer, med aktiva kurvljus, bländfritt helljus och automatisk anpassning för att ge bättre sikt för Ranger Raptor-förare och andra trafikanter.
De utsvängda stänkskärmarna täcker muskulösa 17-tums hjul, utrustade med Raptor-exklusiva däck för all terräng. Funktionella ventiler och greppvänliga sidosteg i gjutet aluminium hjälper till att förbättra utseendet och funktionaliteten hos bilen. Baktill ger LED-bakljus en karaktäristisk länk till fronten, medan den bakre stötfångaren har en integrerad stegplatta och dragkrok.
Interiört fortsätter temat att betona Ranger Raptors terrängprestanda. Kupén har helt nydesignade sportstolar fram och bak för att öka komforten och erbjuda mer stöd under snabb kurvtagning.
Interörbelysningen ger de orange detaljerna på instrumentpanelen och klädseln ett bärnstensfärgat sken. Den eluppvärmda ratten i premiumläder med tumgrepp, markering i mitten och paddlar i gjutet magnesium kompletterar den sportiga känslan.
Passagerare kommer också att dra nytta av den senaste digitala tekniken; kupén har ett 12,4-tums helt digitalt instrumentkluster och 12-tums pekskärm i mitten med Fords nya SYNC 4A®-infotainmentsystem som levererar trådlös Apple Carplay och Android Auto™. Ett B&O®-ljudsystem med tio högtalare ger en kraftfull ljudupplevelse.