Starkare och smartare design
Den nya T‑Roc har byggts från grunden och sticker ut visuellt med en bredare, renare och mer dynamisk design, samtidigt som den behåller sitt karaktäristiska coupéliknande bakparti. Modellen har vuxit – bland annat har total längd ökat med 12 cm och hjulbasen med 28 mm – vilket bidrar till ett mer imponerande och välbalanserat helhetsintryck.
Belysningen har fått ett rejält uppsving, med standard LED-strålkastare i Life‑versionen och uppgraderade IQ.LIGHT LED Performance‑strålkastare i R‑Line. Baktill finns en genomgående LED‑ljusramp och en belyst Volkswagen‑logotyp, vilket ger bilen en tydlig och modern signatur.
Komfort och teknik i toppklass
Interiören har höjts flera nivåer, med mjuka ytor och nya materialval. Instrumentpanelen är klädd i ett nytt tyg och tillsammans med ambient belysning ger det en loungelik känsla. Tekniken kommer delvis från större syskonmodeller som Tiguan och Tayron och inkluderar bland annat den senaste versionen av körprofilsväljaren och en tillvalbar head‑up‑display, som projicerar relevant körinformation direkt på vindrutan.
Infotainment är också uppdaterat med en central display upp till 33 cm och mer generösa utrymmen för både passagerare och bagage. Bagagevolymen har vuxit med cirka 30 liter till 475 liter, vilket förbättrar bilens praktiska användbarhet.
Ny teknik och smarta assistanssystem
Under skalet vilar Volkswagens senaste plattform MQB evo, vilket ger tillgång till modern mjuk- och hårdvara och nya körhjälpssystem. Ett exempel är uppdaterad Travel Assist, som nu kan hantera automatisk filbyte och reagera mer proaktivt på hastighetsbegränsningar.
För första gången erbjuds även Park Assist Pro som tillval i T‑Roc. Systemet har minnesfunktion och kan hantera automatisk in- och utfyrning ur parkeringsplatser på upp till 50 meter – och kan styras via smartphone. Tillvalet urstigningsvarning varnar passagerare innan de öppnar dörrar om det finns cyklister eller bilar i närheten.
Elektrifierade motoralternativ och lansering i Sverige
Nya T‑Roc kommer i Sverige från och med mitten av september med förförsäljning, och de första bilarna beräknas anlända i början av 2026.
Till att börja med erbjuds en framhjulsdriven 1,5 liters eTSI mildhybrid (48 V-system) med 150 hästkrafter i både Life‑ och R‑Line‑utförande. Senare tillkommer en ny HEV‑hybrid och möjligheten till fyrhjulsdrift (4MOTION) i kombination med en 2,0‑liters TSI mildhybrid och sjuväxlad DSG‑växellåda.