Möt Markus Samuelsson chef på 3Retail och Robert Bloom vd på Regium International. De har tagit fram ett säljkonceptet där du säljer som din kund köper.
Säljbranschen länge kämpat mot dåligt rykte och många ser sälj som något negativt.
Endast 3 procent av köparna anser att de kan lita på en säljare. 87 procent av dagens säljare är inte tillräckligt förberedda inför säljmöten. Dessutom känner sig hela 66 procent av kunderna sig negativt inställda efter en säljpresentation.
Anpassa budskapet
Sälj som din kund köper, i kombination med modern säljträning, är ett nytt säljkoncept. Robert Bloom, vd på Regium International och Markus Samuelsson, Manager på 3 Retail ger dig konkreta exempel på hur man inom 90 sekunder identifierar potentiella köpare samt anpassar budskapet utifrån varje individs värderingar.
Robert är säljtränare med över två decenniers erfarenhet av entreprenörskap och Markus har arbetat på mobiloperatören 3 med försäljning och ledarskap i över 10 år.
– Intressant att en hel bransch under flera årtionden återkommande hållit fast vid och utbildat oss på alla möjliga och omöjliga sätt inom att ”Hur sälja till kunden”, men aldrig agerat systematiskt i att förstå ”Varför kunden köper”. Inte konstigt att sälj har fått ett dåligt rykte och att få vill ses som säljare, säger Robert Bloom.
Förstå varför kunden köper
Enligt en rapport från San Francisco State University år 2016 kan säljare nå ett extraordinärt resultat om de bara anpassar sin kommunikation beroende på vilken personlig sekvens av värderingar som kunden tar sitt köpbeslut på. Att lära sig förstå varför kunden köper är en viktig nyckel för entreprenörer då det ligger till grund för deras överlevnad och tillväxt.
– I de flesta fall när man talar om sälj är det hur man säljer som lyfts upp. Detta tror vi självklart är en viktig del. Men för att prata sälj till 100 procent tror vi även att man behöver addera varför kunden köper. Med dessa två delar är vi övertygade om att du kommer leverera mycket bättre som säljare, säger Markus Samuelsson.