Igår gick Nordens största event inom referensförsäljning av stapeln och över 600 personer som jobbar med försäljning var på plats på på Oscarsteatern i Stockholm när Alexander Slotte och Jonas Olofsson intog scenen inför årets upplaga av Referral Sales Summit. Men vad handlar referensförsäljning om? Saleseffect var naturligtvis på plats, så häng med!
Ditt eget ego är din största fiende
Ja, det menade Jonas Olofsson, som inledde med att berätta om hur hans egen karriär en gång i tiden började som försäljare av dammsugare hemma till privatpersoner. Att på kort tid göra ett gott intryck och få komma in i personers privata hem, var en nyttig skola.
– Att få in en fot och komma in genom dörren där det redan stod en person, kunde vara svårt, sa Jonas. Men efter ett tag bestämde jag mig för att tänka: Flytta på dig! Det här är min arbetsplats! Det funkade jättebra för mig.
Referensförsäljning handlar om att göra ett bra jobb, få nöjda kunder och sen våga be dem rekommendera dig vidare. Svårare än så är det egentligen inte! Men ändå är det väldigt få som jobbar med försäljning som har för vana att jobba så.
– Ditt eget ego är din största fiende, sa Jonas. Ofta är vi rädda för att bli sågade av vår kund, men titta på ditt ego tills det försvinner. Då är det lättare att våga fråga sina kunder om de vill rekommendera dig vidare. Och kom ihåg: rädsla och mod går hand i hand!
Referensförsäljning handlar om att hitta nya kunder
Att kontakta en ny kund och kunna säga: ”Nisse på Företag X tipsade mig om att jag skulle ringa dig.” är tusen gånger lättare än att ringa ett helt kallt samtal utan att kunna referera till någon. Och om din kund berättar vidare till sina kontakter hur bra du är kanske din nya kund till och med ringer upp dig!
Referensförsäljning bygger på förtroende. Och som säljare måste du alltid fokusera på att ha din kunds bästa för ögonen. Se till att skapa dig själv ett gott renommé hos dina kunder och var påläst, ha koll på kunden och branschen, var kreativ och leverera gärna lite mer än förväntan.
– Om din kund beställt 100 stycken produkter av dig och du levererar 100 stycken produkter, så har kunden visserligen fått det de har har beställt men inget mer. Om du på något sätt kan leverera lite mer så kommer kunden garanterat vilja rekommendera dig vidare, sa Alexander. Det kan vara att du levererar lite snabbare än du sagt eller att kunden får något annat mervärde.
Så här kan du själv jobba med referensförsäljning redan idag:
- Ha som vana att fråga kunden – är du nöjd med mig?
- Fråga vad som utmärker dig och som kunden är nöjd med. Använd det i framtida samtal med nya prospects.
- Be kunden om hjälp med fler kunder.
Hitta dina ambassadörer!
- Speca och identifiera dina kunder som ger dig högsta betyg, 9-10 av 10.
- Definiera dem. Vilka är dina ambassadörer?
- Selektera ut dem och samla dem på en lista.
- Planera. Se till att träffa dina ambassadörer kontinuerligt, våga bli personlig, men var professionell. Lär dig när det är läge att fråga efter att bli rekommenderad. Du kan fråga efter en referens när som om du är skicklig.
Se sen till att det ingår i säljet. Referensförsäljning fungerar om du bara använder dig av metoderna! Så se till att fånga dina ambassadörer och få in det i standarden!
Vad tar ni med er från dagen?


