Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2019-07-17 | Ledarskap

Så får du ditt distansledarskap att fungera

Trenden med distribuerade säljorganisationer fortsätter och med det kommer utmaningar som vi måste våga prata om. Först när vi lyfter problematiken kan vi möta utmaningen och hitta nycklar till framgång. Häng med när Henrik Troselius från Goalplan redogör för utmaningarna och kommer med konkreta tips.

Så får du ditt distansledarskap att fungeraHenrik Troselius

Digitaliseringen har gjort vår arbetsplats global. Det blir allt vanligare med fasta medarbetare runtom i världen och det ställer givetvis nya krav på dig som ledare. En distansledare måste vara lite bättre på allt.

Om vi börjar med krisen inom retail så beror den främst på ändrade kundvanor samt en ökad konkurrens från e-handeln. Digitaliseringen får ofta bära skulden för allt ifrån sjunkande lönsamhet till rekonstruktioner och konkurser. Men vi glömmer en viktig aspekt här – vikten av ledarskapet i stora organisationer med medarbetare i världens alla hörn.

Under de senaste 20 åren har företag blivit mer och mer globala. Det har även lett till att distansledarskapet blivit vanligare och den resan ser ut att fortsätta. Frågan är då hur vi överbryggar utmaningarna med att leda medarbetare på distans? Alla ledare behöver kunna:

  • säkerställa att alla medarbetare känner sig sedda och hörda och att de får det stöd de behöver.
  • sätta och distribuera mål på sina medarbetare samt säkerställa att alla är ”med på tåget”.
  • säkerställa att processen de tagit fram efterlevs och att hela organisationen arbetar enhetligt.
  • skapa förutsättningar för proaktivitet istället för att ligga steget efter.

Ovanstående utmaningar är som sagt inte unika för distansledarskap, men att ha medarbetare spridda på olika orter gör det ännu mer komplext och ställer därmed högre krav på ledaren, lösningarna och organisationen. Nyckeln ligger i att hitta attraktiva lösningar som hjälper distansledare och deras medarbetare att lyckas, var de än befinner sig.

Så får du ditt distansledarskap att fungera
Utmaningar med distansledarskap

Första steget: definiera ditt ledarskap och bli medveten om utmaningarna
Alla ledare som har medarbetare utspridda på olika orter arbetar per definition med distansledarskap. Det första steget är att inse detta och därmed se hur utmaningar och möjligheter skiljer sig för dig som distansledare.

Kravet på tillhörighet och stöd ökar till exempel när du har medarbetare utspridda på olika orter. Penna, papper, Excel och e-post räcker inte som verktyg i dessa organisationer. Så definiera ledarskapet och anpassa verktygen därefter. Gör du denna analys och implementering rätt så skapar du bästa möjliga förutsättningar för dina medarbetare att veta vad som förväntas av dem. Det i sin tur bäddar för ökad prestation. Det underlättar även din uppföljning och coaching av teamet samt säkerställer er kommunikation. Oerhört viktiga delar i distansledarskapet.

Andra steget: hitta rätt verktyg och hjälp din organisation att lyckas
Kundernas beteenden har förändrats och kommer fortsätta att förändras i takt med digitaliseringen. Denna förändringsresa leder till att målstyrning och ledarskap blir allt viktigare. Vi är beroende av att våra medarbetare vet vad de ska göra och arbetar på rätt sätt, även när vi inte är på plats med dem. Det är inte möjligt, eller åtminstone väldigt svårt, om du har fel verktyg. Underlätta för din organisation genom att använda verktyg som gör utmaningarna lite lättare att hantera.

För att lyckas behöver du som distansledare ha kontinuerlig överblick på organisationsnivå såväl som på individuell nivå. Överblick är extremt viktigt och denna överblick bör även kombineras med möjligheten att skaffa sig insikter kring beteenden, resultat och välmående i din grupp. Först när du har överblick såväl som insikter kan du som ledare agera proaktivt för att stötta ditt team, helst innan utmaningar uppstår.

Alla ledare behöver denna överblick och dessa insikter, men behovet blir om möjligt ännu tydligare när dina medarbetare är utspridda och du inte träffar dem dagligen. Rätt verktyg är därför en grundförutsättning för att lyckas med ett distansledarskap.

”Papper och penna i all ära, men det funkar tyvärr inte på distans”.

Så får du ditt distansledarskap att fungera
Minsta motståndets lag

Tredje steget: Minsta motståndets lag påverkar din organisation mer än du tror
Är människor lata av naturen? Nej, men alla levande varelser är designade för att ta den enklaste vägen. Vi vill leva utan att uppleva smärta eller motstånd. Vi vill undvika onödiga risker och spara kraft och energi till rätt tillfälle. Denna inställning har hjälpt oss att överleva under hela evolutionen. Om du tänker efter så är det inte så långt ifrån hur vi fungerar än idag.

I dagens samhälle behöver vi dock inte kämpa för livet eller för att skaffa föda på samma sätt. Och så länge vi inte riskerar livet så är vår kropp inställd på att inte kämpa mer än nödvändigt, alltså inte nyttja våra krafter i onödan. Vi kommer därmed att göra det som krävs av oss, men inte så mycket mer.

Träningsvärlden är ett exempel. I januari är gymmen överfulla och motivationen på topp, men med tiden (och det går ganska fort) droppar folk av. Det beror inte på att det är mindre viktigt att träna i april. Det beror på att vi inte vill göra av med onödig energi som inte bär frukt här och nu. Vi behöver inte träna för att överleva, det är vårt undermedvetna programmerad till att känna efter. Det finns många fler exempel på tillfällen då vi tar den enkla vägen och gemensamt är att om vi inte måste göra något för att överleva så är vi programmerade till att låta bli.

Principen bakom detta beteende kallas ”Minsta motståndets lag” eller ”Principal Of Least Effort (PLE)”. Denna princip föreslogs av Harvard lingvisten George Kingsley Zipf 1949 i ”Human Behavior and the Principle of Least Effort”. https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.90211/page/n7

Vad innebär denna princip för våra säljorganisationer till exempel? Jo, säljare är som alla andra människor programmerade till att göra det som krävs och inte mer såvida det inte handlar om att överleva. Det innebär inte det lilla extra som organisationen eller du som ledare gärna vill tro. Det innebär just minsta möjliga ansträngning. Har du funderat på hur det påverkar din försäljning och era intäkter? För det påverkar! Ni kan gå miste om en enorm potential. Att göra minsta möjliga insats är ofta inget medvetet beteende utan det är sättet vi människor är designade. Därför behöver du som ledare reflektera, lyfta frågan och ha en tydlig plan för hur du ska agera och stötta dina medarbetare.

Vi kan inte ändra principen om minsta motståndets lag – den bär vi alla med oss. Men som ledare kan vi se till att alla vet vad som krävs och kan prestera sitt bästa – var de än befinner sig. Vi kan säkerställa att vi har koll på ledarskapet, verktyg, målsättning och kommunikation. Gör det nu – se till att få ditt distansledarskap att fungera. För det går absolut med rätt attityd, inställning och verktyg.

Av: Henrik Troselius , Vd Goalplan

Läs mer: Nio misstag du bör undvika som försäljningschef

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Svåra samtal i rollen som chef – en guide för försäljningschefer

Svåra samtal i rollen som chef – en guide för försäljningschefer

Att leda ett försäljningsteam innebär inte bara att sätta mål och fira segrar. Ibland krävs också modet att ta itu med de svåra samtalen – de som berör prestationer, beteenden, konflikter eller personliga kriser. Den här guiden hjälper dig som försäljningschef att hantera dessa situationer professionellt, empatiskt och med bibehållen respekt.

Välkommen till Mötesbaren på sommarverandan hos Fotografiska

Välkommen till Mötesbaren på sommarverandan hos Fotografiska

Den 16 juni bjuder Saleseffect med systersajter in till ledarskapsföreläsning och mingel på Fotografiska i Stockholm. Anmäl dig här!

Automatisering i försäljningen: Balansgången mellan effektivitet och personlig kontakt

Automatisering i försäljningen: Balansgången mellan effektivitet och personlig kontakt

Automatisering har blivit ett allt mer populärt inom försäljning, lovande ökad effektivitet och bättre kundinsikter. Men hur påverkar det den personliga kontakten med kunderna? Vi har funderat över fördelarna och nackdelarna med att automatisera och kommer med några tankar om hur du som försäljningschef kan navigera i denna nya verklighet.

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Annons

Med nya Waterfront Studio, framtagen för videokonferens och streaming kan vi erbjuda dig och ditt företag möjligheten till trygga möten. Tillsammans hjälper vi dig att trots rådande läge nå dina deltagare var de än befinner sig.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com