Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2019-07-17 | Ledarskap

Så får du ditt distansledarskap att fungera

Trenden med distribuerade säljorganisationer fortsätter och med det kommer utmaningar som vi måste våga prata om. Först när vi lyfter problematiken kan vi möta utmaningen och hitta nycklar till framgång. Häng med när Henrik Troselius från Goalplan redogör för utmaningarna och kommer med konkreta tips.

henrik troselius
Henrik Troselius

Digitaliseringen har gjort vår arbetsplats global. Det blir allt vanligare med fasta medarbetare runtom i världen och det ställer givetvis nya krav på dig som ledare. En distansledare måste vara lite bättre på allt.

Om vi börjar med krisen inom retail så beror den främst på ändrade kundvanor samt en ökad konkurrens från e-handeln. Digitaliseringen får ofta bära skulden för allt ifrån sjunkande lönsamhet till rekonstruktioner och konkurser. Men vi glömmer en viktig aspekt här – vikten av ledarskapet i stora organisationer med medarbetare i världens alla hörn.

Under de senaste 20 åren har företag blivit mer och mer globala. Det har även lett till att distansledarskapet blivit vanligare och den resan ser ut att fortsätta. Frågan är då hur vi överbryggar utmaningarna med att leda medarbetare på distans? Alla ledare behöver kunna:

  • säkerställa att alla medarbetare känner sig sedda och hörda och att de får det stöd de behöver.
  • sätta och distribuera mål på sina medarbetare samt säkerställa att alla är ”med på tåget”.
  • säkerställa att processen de tagit fram efterlevs och att hela organisationen arbetar enhetligt.
  • skapa förutsättningar för proaktivitet istället för att ligga steget efter.

Ovanstående utmaningar är som sagt inte unika för distansledarskap, men att ha medarbetare spridda på olika orter gör det ännu mer komplext och ställer därmed högre krav på ledaren, lösningarna och organisationen. Nyckeln ligger i att hitta attraktiva lösningar som hjälper distansledare och deras medarbetare att lyckas, var de än befinner sig.

distansledarskap
Utmaningar med distansledarskap

Första steget: definiera ditt ledarskap och bli medveten om utmaningarna
Alla ledare som har medarbetare utspridda på olika orter arbetar per definition med distansledarskap. Det första steget är att inse detta och därmed se hur utmaningar och möjligheter skiljer sig för dig som distansledare.

Kravet på tillhörighet och stöd ökar till exempel när du har medarbetare utspridda på olika orter. Penna, papper, Excel och e-post räcker inte som verktyg i dessa organisationer. Så definiera ledarskapet och anpassa verktygen därefter. Gör du denna analys och implementering rätt så skapar du bästa möjliga förutsättningar för dina medarbetare att veta vad som förväntas av dem. Det i sin tur bäddar för ökad prestation. Det underlättar även din uppföljning och coaching av teamet samt säkerställer er kommunikation. Oerhört viktiga delar i distansledarskapet.

Andra steget: hitta rätt verktyg och hjälp din organisation att lyckas
Kundernas beteenden har förändrats och kommer fortsätta att förändras i takt med digitaliseringen. Denna förändringsresa leder till att målstyrning och ledarskap blir allt viktigare. Vi är beroende av att våra medarbetare vet vad de ska göra och arbetar på rätt sätt, även när vi inte är på plats med dem. Det är inte möjligt, eller åtminstone väldigt svårt, om du har fel verktyg. Underlätta för din organisation genom att använda verktyg som gör utmaningarna lite lättare att hantera.

För att lyckas behöver du som distansledare ha kontinuerlig överblick på organisationsnivå såväl som på individuell nivå. Överblick är extremt viktigt och denna överblick bör även kombineras med möjligheten att skaffa sig insikter kring beteenden, resultat och välmående i din grupp. Först när du har överblick såväl som insikter kan du som ledare agera proaktivt för att stötta ditt team, helst innan utmaningar uppstår.

Alla ledare behöver denna överblick och dessa insikter, men behovet blir om möjligt ännu tydligare när dina medarbetare är utspridda och du inte träffar dem dagligen. Rätt verktyg är därför en grundförutsättning för att lyckas med ett distansledarskap.

”Papper och penna i all ära, men det funkar tyvärr inte på distans”.

distansledarskap
Minsta motståndets lag

Tredje steget: Minsta motståndets lag påverkar din organisation mer än du tror
Är människor lata av naturen? Nej, men alla levande varelser är designade för att ta den enklaste vägen. Vi vill leva utan att uppleva smärta eller motstånd. Vi vill undvika onödiga risker och spara kraft och energi till rätt tillfälle. Denna inställning har hjälpt oss att överleva under hela evolutionen. Om du tänker efter så är det inte så långt ifrån hur vi fungerar än idag.

I dagens samhälle behöver vi dock inte kämpa för livet eller för att skaffa föda på samma sätt. Och så länge vi inte riskerar livet så är vår kropp inställd på att inte kämpa mer än nödvändigt, alltså inte nyttja våra krafter i onödan. Vi kommer därmed att göra det som krävs av oss, men inte så mycket mer.

Träningsvärlden är ett exempel. I januari är gymmen överfulla och motivationen på topp, men med tiden (och det går ganska fort) droppar folk av. Det beror inte på att det är mindre viktigt att träna i april. Det beror på att vi inte vill göra av med onödig energi som inte bär frukt här och nu. Vi behöver inte träna för att överleva, det är vårt undermedvetna programmerad till att känna efter. Det finns många fler exempel på tillfällen då vi tar den enkla vägen och gemensamt är att om vi inte måste göra något för att överleva så är vi programmerade till att låta bli.

Principen bakom detta beteende kallas ”Minsta motståndets lag” eller ”Principal Of Least Effort (PLE)”. Denna princip föreslogs av Harvard lingvisten George Kingsley Zipf 1949 i ”Human Behavior and the Principle of Least Effort”. https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.90211/page/n7

Vad innebär denna princip för våra säljorganisationer till exempel? Jo, säljare är som alla andra människor programmerade till att göra det som krävs och inte mer såvida det inte handlar om att överleva. Det innebär inte det lilla extra som organisationen eller du som ledare gärna vill tro. Det innebär just minsta möjliga ansträngning. Har du funderat på hur det påverkar din försäljning och era intäkter? För det påverkar! Ni kan gå miste om en enorm potential. Att göra minsta möjliga insats är ofta inget medvetet beteende utan det är sättet vi människor är designade. Därför behöver du som ledare reflektera, lyfta frågan och ha en tydlig plan för hur du ska agera och stötta dina medarbetare.

Vi kan inte ändra principen om minsta motståndets lag – den bär vi alla med oss. Men som ledare kan vi se till att alla vet vad som krävs och kan prestera sitt bästa – var de än befinner sig. Vi kan säkerställa att vi har koll på ledarskapet, verktyg, målsättning och kommunikation. Gör det nu – se till att få ditt distansledarskap att fungera. För det går absolut med rätt attityd, inställning och verktyg.

Av: Henrik Troselius , Vd Goalplan

Läs mer: Nio misstag du bör undvika som försäljningschef

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Proffsiga digitala säljmöten

9 tips för proffsiga digitala säljmöten

För all oss som är vana vid personliga möten hos kunderna är det nu en ganska stor omställning att träffas digitalt. Mycket är sig likt, men inte allt, vi lyfter här fram några viktiga saker du bör tänka på för att göra proffsiga digitala säljmöten.

ny bok

Ny bok: Leda andra – konkreta verktyg för att förändra arbetsbeteenden av Leif Lund och Christina Molnar

LEDA ANDRA beskriver ett praktiskt arbetssätt att som chef och ledare påverka arbetsbeteenden. Den grundar sig i inlärningspsykologin, tydliggör både orsaker och verkan av vanliga insatser och kommer definitivt att förändra metoderna i ditt ledarskap.

coachar säljare

7 saker att tänka på när du coachar säljare

Här har vi på redaktionen sammanställt sju punkter utifrån egen erfarenhet och expertråd. Vi varnar också för det vanligaste misstaget många säljledare gör när man börjar coachar säljare.

smarta möten informationsteknik

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Annons

Med nya Waterfront Studio, framtagen för videokonferens och streaming kan vi erbjuda dig och ditt företag möjligheten till trygga möten. Tillsammans hjälper vi dig att trots rådande läge nå dina deltagare var de än befinner sig.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Anbud

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Expertråd

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Expertråd

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

MiRidell 8 3

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Digitala möten

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo om vikten att våga fråga.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

Retorikexperten: Så gör du smarta presentationer

Expertråd

DEN EVIGA SPOILERN – SAMSPELET MELLAN TAL OCH BILD. Att stötta sitt budskap med bilder är sedan länge det förhärskande sättet att göra presentationer. Tyvärr innebär det att vi ofta utan att reflektera utgår ifrån att ett anförande är samma sak som en PP.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Expertråd

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Verktyg

Pa teknikhandelsforetaget Hugo Tillquist hors alla perfekt 1024x695 2

På teknikhandelsföretaget Hugo Tillquist hörs alla perfekt

Verktyg

SMART Board är en ­digital whiteboard med flervägskommunikation, interaktiv skärm, webbläsare, skärmspegling och videokonferenshub. Alla deltagare kan bidra med innehåll på den gemensamma ytan oavsett var i världen de sitter.

Salesbox

Salesbox CRM lanseras på Fortnox app market

Verktyg

Salesbox tar nästa steg i arbetet med att göra CRM system mer tillgängliga för småföretag genom att lansera Salesbox på Fortnox app market.

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Sales executive till Datscha
  • Sales Manager till Tele2 Large Enterprise South
  • Regional Sales Manager region Europa
  • Försäljningschef till RSCUED
  • Regional Sales Manager, B2B

PÅ NYTT JOBB

Comintelli AB har anstallt Kari Syrja som Vice President Sales inom Europa.

Comintelli AB förstärker sin europeiska försäljningsorganisation

Karriär

Comintelli AB har anställt Kari Syrjä som Vice President, Sales inom Europa.

bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Karriär

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.

Fredrik Uhrbom

Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige

Karriär

Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB. Fredrik har en bakgrund från flera kommersiella roller inom detaljhandeln, senast hos hemelektronikbolaget Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson.

Håkan Svärd – ny försäljningschef på växande Enequi

Ny försäljningschef på växande Enequi

Karriär

Enequi tillsätter Håkan Svärd som ny försäljningschef. Med lång branscherfarenhet och stark tilltro till företagets tillväxt ser han fram emot kommande Europalansering.

Claes Eriksson och Magnus Linder

Ny försäljningschef till Gärsnäs

Karriär

Tillsammans har de mer än 50 års erfarenhet av att bygga relationer och varumärken. Det är främst det som det handlar om: att träffa människor och få deras förtroende för produkterna.

Anna-Karin Halvardsson, ny försäljningschef Project/Retail på Pelly Group

Ny försäljningschef på Pelly Group

Karriär

Sara Berglund, VD på Pelly Group, har utsett Anna-Karin Halvardsson till ny försäljningschef för Segmenten Retail och Project på Pelly Group.

Christina Bäck

Christina Bäck utses till försäljnings- och marknadschef för Climeon

Karriär

Christina Bäck, tidigare Head of Corporate Development and Globalization på Climeon, har utsetts till ny försäljnings- och marknadschef. Christina Bäck har lång erfarenhet av försäljning, affärsutveckling och marknadsföring från bolag med komplexa ekosystem.

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

claes meldgaard 1

Claes Meldgaard blir KappAhls nya försäljningsdirektör

Karriär

Claes Meldgaard har utsetts till ny försäljningsdirektör på KappAhl. Claes Meldgaard, som har en gedigen ledarskaps- och branscherfarenhet, kommer från en tjänst som tf vd på Stayhard och han tillträder sin nya tjänst på KappAhl i början av mars 2021.

Mest läst

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.
bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.
Almedalsveckan 2021 700x320 2

Årets säljmingel blir ett digitalt fyradagars evenemang 4 juli – 7 juli

Almedalsveckan är en av världens största demokratiska mötesplatser. Den har sedan starten 1968 varit kostnadsfri och öppen för alla. För att anpassa Almedalsveckan till pågående pandemi så blir det ett fyradagars huvudsakligt digital arrangemang med start den 4 juli.
Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
flyttad text delegia lunch sessions

Omställning i mötesbranschen – vad säger experterna?

Webbinarium: 2020 var året då det digitala mötet slog igenom på bred front. Av nödtvång kanske, men när vi åter kan träffas fysiskt igen har mycket förändrats. Vad hände egentligen med det mänskliga mötet och vad kan man se i kristallkulan? Om detta samtalar Delegia med ledande branschföreträdare den 19 mars kl 12-13. Du kan vara med!

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.