Vad är intresseväckare?
En intresseväckare är precis vad det låter – en eller ett par meningar om varför du är värd lyssnarens eller läsarens tid. Idealt är att placera den tidigt i mejlet eller ta upp den tidigt i samtalet.
Varför behövs en intresseväckare?
Det är ingen nyhet att gemene man har ont om tid. Lyckas du inte skapa intresse tidigt i en dialog blir du lätt avfärdad som ointressant och motparten börjar leta sätt att avsluta dialogen. Därför behöver du kvalificera dig för fortsatt lyssnande eller läsande redan i början av ett samtal eller mejl – och det är syftet med intresseväckaren.
Vem är motparten?
Ta en stund och fundera över vem du för en dialog med. Hur ser deras arbetsvardag ut? Vilka är deras kunder och vad drivs de av?
Vilken nytta bidrar du med?
När du ska ta fram din intresseväckare är det avgörande att du vet vilka resultat din målgrupp vill se i sin verksamhet. Gör din produkt att de sparar tid eller pengar? Får de lättare att nå sina kunder eller blir de mer effektiva?
Se till att du verkligen vet vilka effekter din produkt kan ge kunderna och att du har formulerat dem på ett attraktivt sätt. Försök att vara så konkret som möjligt.
Variera dig och prova nytt
Se till att du varierar din intresseväckare och provar olika vinklar. Bryt ner ditt samtal eller mejl i flera olika delar och se till att varje avsnitt bygger upp intresse. Därför ska intresseväckaren enbart ge din motpart anledning att fortsätta lyssna.
Om du skickar mejl: se till att du även har funderat på ämnesraden så att den bygger intresse.
Exempel på hur du kan bygga upp din intresseväckare:
- Utgå från resultatet som din produkt eller tjänst skapar: ”Vi har hjälpt företag att öka sin leadsgenerering med 10 % de tre första månaderna”
- Hänvisa till hur ni har hjälpt organisationer i samma/liknande bransch: ”Organisationer i din bransch brukar spara i snitt 2 timmar per vecka”
- Bygg upp en intresseväckare utifrån din research om företaget ni ringer. Till exempel: ”Jag läste ert pressmeddelande om att ni ska utveckla ert lagersystem. Vi har tidigare hjälpt företag i den processen med det här resultatet…”