BMW-entusiaster minns Neue Klasse från 60- och 70-talen, där en rad nya modeller tog företaget till nya höjder och etablerade BMW som ett premiummärke. Under 2025 kommer den ikoniska Neue Klasse att nylanseras, denna gång som beteckning för en helt ny serie av elektriska modeller med en omdefinierad IT- och mjukvaruarkitektur samt en helt ny generation högpresterande elektriska drivlinor och batterier.
Vägen till Neue Klasse har tidigare visats med två visionsbilar: BMW i Vision Circular och BMW i Vision Dee. Den förstnämnda presenterades hösten 2021 och representerade en vision av hur företaget i framtiden kan tänka sig att en kompakt, elektrisk BMW kan konstrueras genom användning av återvunnet och förnybart material. BMW i Vision Dee, som visades i början av 2023, representerade den digitala aspekten av framtidsvisionen. Nu är det dags att ge ytterligare ett smakprov på delar av BMW:s nya era, genom en tredje visionsbil; BMW Vision Neue Klasse.
Premiär på IAA Mobility 2023
Om bara ett par dagar har visionsbilen premiär på IAA Mobility i München. Bilen har ett nytt och tydligt formspråk, med vidsträckta ytor och endast ett fåtal karaktäristiska linjer. Den klassiska njurgrillen och Hofmeister-knäck på c-stolpen fångar varumärkets typiska BMW-signalement. De kraftfulla hjulhusen och den branta nosen förstärker de karakteristiska dragen samtidigt som helheten får en helt ny designinriktning med stora fönsterrutor och en nästintill monolitisk kaross.
Neue Klasse-modellerna representerar stora tekniska framsteg. Detsamma gäller den futuristiska designen som ser ut som den hoppat över en hel modellgeneration. Exteriören visar ändå designelement som kommer att definiera de olika Neue Klasse-modellerna under de kommande åren.
Nya linjer och idéer finns också i inredningsdesignen, som är helt fri från läder och dekorativ krom. Neue Klasse-modellerna erbjuder också mer interiörutrymme, medan en ny generation infotainmentsystem kommer att ge en helt ny digital användarupplevelse.
Nästa generation BMW iDrive med BMW Panoramic Vision
Analoga manöverkontroller har reducerats till ett minimum i BMW Vision Neue Klasse. Samspelet mellan människa och maskin sker genom multifunktionsknapparna på ratten, centralskärmen på instrumentbrädan och BMW Panoramic Vision.
Precis som med den tidiga introduktionen av BMW iDrive-kontrollern i mittkonsolen och BMW Head-Up Display, leder BMW återigen den tekniska utvecklingen framåt inom fordonsindustrin med BMW Panoramic Vision, som gör sin premiär i de kommande Neue Klasse-modellerna.
BMW Panoramic Vision projicerar relevant information med hög ljusintensitet och konstrast på ett mörkt område i den nedre delen av vindrutans hela bredd. Detta skapar en extremt skarp bild samtidigt som relevant information för körsituationen alltid finns tillgänglig på rätt plats och vid rätt tidpunkt.
Med ögonen på vägen och händerna på ratten manövreras det nya infotainmentsystemet bekvämt och via rattknapparna. Displayen på instrumentbrädan har hög upplösning, livliga färger och stark kontrast, oavsett ljusförhållanden – för enkla och intuitiva touchfunktioner.
I nästa generation av BMW iDrive kan både föraren och framsätespassageraren också interagera med information som visas på BMW Panoramic Vision. Du kan till exempel enkelt flytta innehåll som visas på displayen på instrumentbrädan till BMW Panoramic Vision med en enkel handgest.
En stor investering – med minimalt fotavtryck och maximalt resultat
Neue Klasse är början på den största investeringen i BMW-koncernens historia och representerar också en ny kurs. Ökad användning av sekundära material, resurseffektiv produktion och ett separat demonteringskoncept kommer att bidra till att optimera återvinningen av Neue Klasse-modellerna och minska utsläppen under bilens livscykel.
Lika centralt är en helt ny elektrisk drivlina med den sjätte generationens BMW eDrive-teknik med en helt ny batteriarkitektur, där cellformatet och cellkemin har förfinats i grunden.
De nya cellerna är runda och finns i två olika höjder (de celler som nu används, i femte generationen, är prismatiska.) De nya cellerna är speciellt anpassade till en ny arkitektur och kommer att spela en nyckelroll i chassistrukturen i Neue Klasse. Beroende på modell kan batterisystemet flexibelt integreras i bilens konstruktion, så kallad ”pack to open body”.
Med den nya cellarkitekturen kommer BMW att öka energitätheten i litiumjonbatterierna med mer än 20 procent, förbättra laddningshastigheten med upp till 30 procent och öka bilarnas räckvidd med upp till 30 procent. Samtidigt minskas CO2-utsläppen från battericellsproduktion med upp till 60 procent.
Global produktion för en ny generation av körglädje
De första Neue Klasse-modellerna kommer att tillverkas i den nya fabriken i Debrecen, Ungern, som endast kommer att tillverka Neue Klasse. Fabriken drivs helt utan fossila bränslen. Från 2026 kommer även Neue Klasse-modeller att tillverkas på fabriken i München, Tyskland. Från 2027 kommer produktionen av de nya distinkta modellerna även att starta i San Luis Potosi, Mexiko.
BMW har sedan tidigare annonserat att de första modellerna som lanseras i Neue Klasse kommer att vara en sedan i 3-seriesegmentet och en sportig SUV. Minst sex modeller kommer att lanseras under de första 24 månaderna efter att den första modellen kommer ut på vägen 2025. År 2030 förväntas Neue Klasse stå för mer än hälften av BMW:s försäljningsvolym. Ett tydligt mål är att både utbud och produktionskostnader ska matcha företagets välkända och traditionella modeller av förbränningsmotorer.
Visionsbilen BMW Vision Neue Klasse signalerar starten på en ny era av individuell mobilitet som är rik på digitala upplevelser, reducerar utsläppen och garanterar BMW:s typiska körglädje i generationer framöver.