Andelen som använder AI dagligen på jobbet har mer än dubblerats på sex månader, från 9 till 21 procent. Det visar Slacks senaste Workforce Index, som bygger på en enkät med 5 000 kontorsarbetare i sex länder.
Det är ett tydligt trendbrott från förra mätningen som gjordes i november. Då uppgav mer än varannan respondent att de dolde sin AI-användning för kollegor och chefer, av rädsla att verka lata eller okunniga.
Användningen har ökat mest bland chefer, fyra av tio företagsledare uppger att de använder AI dagligen, jämfört med 35 procent av seniora chefer och 23 procent av mellanchefer.
Både acceptansen och förståelsen för AI ökar även i Sverige. Det märker Per Fredriksson, teknikchef på Salesforce, som dagligen möter svenska företag. Enligt honom påverkar chefernas och kollegornas inställning hur bekvämt det känns att använda tekniken på jobbet.
– Man sneglar på andra för att förstå vad som är okej. När chefen visar tillit, kollegor pratar öppet om AI-teknik och agenter som en del av arbetsflödet, och det finns tydliga riktlinjer, då blir det lättare att ta steget och använda tekniken fullt ut, säger han.
Millennials (födda mellan 1981–1996) använder AI mest, 68 procent använder tekniken för strategiska uppgifter som skrivande, sammanfattningar och idéarbete. Tre av tio säger att de förstår AI-agenter på djupet. Det är högst av alla generationer i studien.
De som använder AI dagligen trivs också bättre på jobbet. Två av tre uppger att de jobbar mer effektivt, 58 procent har lättare att fokusera – och 81 procent känner mer arbetsglädje.
Den ökade AI-användningen märks också i vad som hinns med. Enligt studien är de tre största produktivitetsvinsterna minskad tidsåtgång för research, hjälp med att skriva texter, och stöd i idéstadiet.
Studien visar också att majoriteten (96 procent) av respondenterna använder AI för uppgifter de tidigare inte hade kompetens för.
– AI frigör tid, absolut. Men det intressanta är vad som händer sen. När tekniken hjälper oss att ta oss an uppgifter vi tidigare inte behärskade, blir den ett verktyg för lärande och personlig utveckling, säger Per Fredriksson.
Studien visar också att:
- Fyra av tio har arbetat med en AI-agent, och en av fyra har låtit agenten slutföra uppgifter åt dem.
- De som använder AI dagligen har mer än dubbelt så stort förtroende för tekniken – särskilt när det gäller dataskydd, noggrannhet och beslut.
- 72 procent vill använda AI för idéarbete, 80 procent för research och 82 procent för att ta fram presentationer.
- Dagliga användare känner sig 2,5 gånger mer socialt delaktiga och rapporterar 62 procent starkare känsla av tillhörighet.
- En av tre Gen Z-anställda säger att AI fått dem att känna sig mer delaktiga på jobbet.
- Hälften av Gen Z menar att AI inte påverkat hur de ställer frågor eller samarbetar, tre av tio säger att engagemanget till och med ökat.
Om undersökningen:
Slacks Workforce Index bygger på en enkät med 5 156 heltidsanställda kontorsarbetare i Australien, Frankrike, Tyskland, Japan, Storbritannien och USA. Undersökningen gjordes mellan 9 april och 1 maj 2025 av analysföretaget Qualtrics. De svarande jobbar minst 30 timmar i veckan och har antingen en chefsroll, eller arbetade med data, analys eller kreativa uppgifter som till exempel research eller grafisk design. Anställda hos Slack och Salesforce deltog inte i studien.