Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2021-12-09 | Inspiration

Dan Persson Knistad Herrgård: ”Steffo är mitt bollplank”

Hallå där... Dan Persson, vd och ägare till Knistad Herrgård i Skövde. Vi tog en pratstund med Dan om hur han tagit verksamheten genom pandemitiden och hur hans samarbete ser ut med delägaren Steffo Törnquist.

Dan Persson Knistad Herrgård: ”Steffo är mitt bollplank”

Hallå där… Dan Persson, vd och ägare till Knistad Herrgård i Skövde.

Hur har ni klarat av utmaningarna som varit och under pandemitiden?

Vi har klarat oss relativt bra men såklart har vi behövt minska personalstyrkan under tiden vilket har krävts mer av de som jobbar. Men på det hela taget har vi klarat oss bra och varit kreativa för att hitta lösningar.

Många i branschen upplever att det är svårt att rekrytera folk till sina lediga tjänster. Hur upplever du det är hos er?

Det är både en utmaning och möjlighet. Vi har haft mycket behovsanställningar och såklart att de personerna säkert ifrågasätter hur de har blivit behandlade i branschen under pandemin. Samtidigt får vi in många nya människor som kanske inte har så mycket erfarenhet. Vi har fått flera som är unga och nya medarbetare och som är roliga att ha att göra med. Det kräver såklart både tid och tålamod av våra rutinerade medarbetare att utbilda nya, men vi är ett bra gäng så det är aldrig några problem. Det gäller att alla i branschen tittar i backspegeln när vi rekryterar nya medarbetare för att dra lärdom och utveckla oss till att bli en ännu bättre och attraktivare arbetsgivare. Vi jobbar mycket med våra personal för att de ska trivas, det jobbar vi stenhårt med. Personalen är ju bland det viktigaste vi har!

Ni har ju ett spännande utbud av olika paketeringar av era tjänster. Vilka är er främsta målgrupp?

Jag skulle säga att vi har flera målgrupper och de främsta är grupper om 30-50 pers. Eftersom vi ligger längs E20 mellan Stockholm och Göteborg blir vi en attraktiv aktör för mellanstora och större konferenser som kanske har fler kontor i ex. Stockholm och Göteborg och som då kan mötas halvvägs. Vilket naturligt också en del av vårt affärstänk. Sen har vi ca 1,5 timme från Örebro och Jönköping och vi har många olika aktiviteter att erbjuda och då är det många grupper mellan 30-50 pers som gärna bokar sin konferens här och ser oss som ett spännande val. Givetvis arbetar vi aktivt även med privatmarknaden som också ökar och där vi till exempel har golfgänget som kommer och vill spela på vår egen bana och där vi också har olika återkommande tävlingar och golfevent. Sen har vi också våra jaktevent där vi har en egen skjutbana där vi kan erbjuda jägarexamen, vilka i dagsläget är ca 250 personer om året som bokar.

Som liten, privatägd anläggning behöver vi extra mycket se över vår plats på marknaden och vi försöker att hålla oss uppdaterade och nyfikna på nya grejer. Vi åkte bl. a till England och tittat på en hotellkedja som heter The Pig. En fantastisk hotellanläggning med 8 st hotell runt om i England och där de utgår i från lantligheten, att njuta och mysa på landet. Knistad är ju en gammalt självförsörjande gård på landet så det blir ganska enkelt och hitta en bra position för oss ramen för det vi själva kallar ”Country side pleasure”, lantlig njutning. Ett koncept som är sprunget ur idén med The Pig i England.

När vi då tar fram aktiviteter som ska passa in i konceptet lantlig njutning, anpassar vi alla våra aktiviteter och miljö därefter. Till exempel när man spelar golf hos oss så ”bråkar” man inte så mycket om det var ett perfekt slag eller om man brutit emot några regler utan man njuter av golfrundan, drinken efteråt och en god middag! Det handlar om njutning och lantlighet, och allt som vi anser passar in där får plats.

På tal om jakt så kommer jag ju osökt in att tänka på att Steffo Törnquist är involverad i Knistad också. På vilket sätt är han aktiv i Herrgårdens event?

Eftersom jag och Steffo äger Knistads Herrgård gemensamt och dessutom har intresset för jakt tillsammans så anordnar vi trevliga jaktevent där vi äter korv i skogen och dricker kaffe och allt som hör jakten till. Och med Steffo som delägare och som själv kallar sig ”njutningsapostel” passar det ju bra in i vårt koncept för lantlig njutning.

Steffo och jag träffades 2015 då jag frågade Steffo om han var intresserad av att göra ett julbord här på Herrgården eftersom jag tyckte att han passade bra in i miljön. Steffo gillade idén och då skapade vi ”Steffos Julbord” som snabbt blev en slutsåld succé.  Därefter tog Steffo sin jägarexamen här och var på Herrgården mer och mer så var det naturligt för mig att fråga honom om han var intresserad av att bli styrelseordförande 2016, vilket han tackade ja till. Året därpå blev han också delägare i Knistad Herrgård. Vi har en tydlig rollfördelning där jag driver verksamheten och Steffo är mitt bollplank och ”klok gubbe” med massor av idéer.

Kommer jag som gäst att träffa Steffo när jag kommer och besöker Knistad Herrgård?

 Han är ofta här och är ibland med och genomför event. Tex i somras så körde Steffo och Nicklas Strömstedt en golftävling här med massor av musik och trevligheter. Så man vet aldrig, kanske han dyker upp just när du är på Knistad Herrgård!

Vad händer på Herrgården den närmaste tiden?

Vi har en helt fantastisk julshow tillsammans med Lasse Holm för 260 personer per show. Lasse kör alla sina gamla hits han haft under sin 30-åriga karriär. Tänk Lasse är 78 år och så cool! Showen är så bra att jag nästan skulle vilja ha den som en Las Vegas-show och ha den jämnt, han är så grym. Den är helt slutsåld i år och jag ser verkligen fram emot att få dra igång här om några dagar.

Av: Michelle Dandenell

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Glasslista: Bjud rätt kund på rätt glass!

Glasslista: Bjud rätt kund på rätt glass!

Vi bjuder våra kunder på kaffe under hela året men nu är sommaren här och dags att satsa på glass istället! Men vilken smak passar din kund bäst? Vi har spanat in listan över Sveriges godaste glassar och här är smakerna som säljer in både dig och sommaren!

8 takbarer i Göteborg där affären lyfter

8 takbarer i Göteborg där affären lyfter

Läge att att lyfta kundmötet till nya höjder och ge affärssamtalet en ny dimension? Här tipsar vi om takbarerna som är våra favoriter i Göteborg. Här har du goda chanser att stänga de utestående affärerna före semestern med hjälp av fantastisk utsikt och avslappnad atmosfär! 😎

Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som inte har något tak! Här listar vi sju takterrasser i Stockholm.

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Annons

Med nya Waterfront Studio, framtagen för videokonferens och streaming kan vi erbjuda dig och ditt företag möjligheten till trygga möten. Tillsammans hjälper vi dig att trots rådande läge nå dina deltagare var de än befinner sig.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

Expertråd

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Expertråd

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Expertråd

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

Expertråd

Hur bra är egentligen dina nyhetsbrev? Små, smarta förbättringar kan göra stor skillnad för öppningar, klick och försäljning.
Här är de vanligaste misstagen – och de bästa tipsen på hur du fixar dem!

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Expertråd

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Verktyg

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Här får du konkreta råd och en uppdaterad struktur för hur du lyckas – plus en lista med 30 rekryteringsföretag som kan sälj, så att du snabbare hittar rätt kompetens utan dyra felrekryteringar.

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 30 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs — Vecka 38, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butik. Ledarroller dominerar – från regionala säljchefer och BDM till butiksnära säljledare – med sista ansökningsdagar från tisdag 23 september och framåt.

Effektify rekryterar ny CRO

Effektify rekryterar ny CRO

Karriär

Effektify har gjort klart med Jimi Guldstrand som ny Chief Revenue Officer (CRO). Han kommer närmast från rollen som VP Revenue hos Funnel i USA och tar nu plats i ledningen hos det svenska martech-bolaget.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 37, 2025

Karriär

Här är en genomgång av nya tjänster inom försäljning, marknadsföring och närliggande områden. Urvalet bygger på senaste veckans jobb, med roller från butik och hotell till industri, tech och offentlig sektor.

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Karriär

Invent Medic rekryterar en erfaren fysioterapeut som deltidsresurs för att förstärka försäljningen av Efemia i Region Stockholm och angränsande områden. Rekryteringen ska öka närvaron hos vårdpersonal och förskrivare – och säkra att lösningen når fler kvinnor.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj, butik och kommersiella ledare — Vecka 36, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna inom försäljning, marknad och ledarskap från senaste veckan. Urvalet spänner från butikschefsnära roller och retailledning till kommersiella toppjobb i tech, industri och life science.

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Karriär

Kafferosteriet Löfbergs tar ett strategiskt grepp om sin internationella expansion och rekryterar Kieran Youngman som ny Chief Commercial Officer. Med bred erfarenhet från globala FMCG‑företag och en stark drivkraft för hållbarhet får han i uppdrag att ytterligare stärka Löfbergs position i särskilt Storbritannien och Danmark.

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Karriär

Lindab stärker sin satsning i östra Sverige med rekryteringen av Magnus Trummens som ny försäljningschef för plåtslageri i Region Öst. Med gedigen erfarenhet från takbranschen och tydligt entreprenörsdriv ska han bygga team, driva kundvärde och utveckla lokal närvaro från Stockholm till Karlstad.

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Mest läst

Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.
”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

Återbruk, flexibilitet och kundlojalitet har blivit ledord för Sture Exhibitions & Events. Företaget vill visa att hållbara lösningar inte bara är bra för miljön, utan också skapar långsiktigt värde.
23 tips för att motivera säljare

23 tips för att motivera säljare

Hur motiverar man egentligen ett säljteam till att alltid prestera på topp – utan att skapa stress eller tappa engagemang på vägen?
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com