Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2023-03-13 | Tjänstebilen

Elbil som tjänstebil? Snart säljstart för nya Volkswagen ID.3

Dags för ny tjänstebil? Kanske funderar du på en elbil? Säljstart för Volkswagens uppgraderade ID.3 kommer ske under andra kvartalet 2023. Den kompakta elbilen har förfinad design, material av högre kvalitet och den senaste generationens assistanssystem.

Elbil som tjänstebil? Snart säljstart för nya Volkswagen ID.3.Elbil som tjänstebil? Snart säljstart för nya Volkswagen ID.3.

Med den andra generationen av ID.3 fortsätter Volkswagen sin framgångssaga med ID.-familjen. Som en del av implementeringen av ACCELERATE-strategin på vägen till att bli en utsläppsfri, mjukvarubaserad mobilitetsleverantör har Volkswagen nått ytterligare en milstolpe ett år tidigare än planerat. Mer än 600 000 ID.-bilar baserade på elbilsplattformen MEB har redan levererats till kunder över hela världen. ID.-familjen består nu av sex olika modeller på den globala marknaden.

ID.3 var den första elbilen baserad på MEB-plattformen 2019. Två och ett halvt år efter lanseringen av den första generationen kommer nu denna storsäljare med en omfattande uppgradering. Vid sidan av den senaste mjukvaran med alla bekvämlighets- och assistanssystem, har bilen framför allt fått en ny, vassare exteriör design och en förfinad interiör och erbjuds i nya färger som bland annat Dark Olivine Green.

– Nya ID.3 visar vårt engagemang för värde, design och hållbarhet. Designen har mognat och vi har uppgraderat kvaliteten på de material som används i interiören, säger Imelda Labbé, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad.

Tillverkning i Europa

Från och med 2033 planerar Volkswagen att endast tillverka elbilar i Europa. Redan år 2030 är det planerat att minst 70 procent av Volkswagens försäljning i Europa ska komma från helt eldrivna bilar. I USA och Kina är målet att nå en andel för elbilar på mer än 50 procent under samma period.

Volkswagen fortsätter sin omställning till elektrisk mobilitet i snabb takt. Med cirka 330 000 enheter ökade märket försäljningen av helt eldrivna bilar över hela världen med 23,6 procent 2022 jämfört med föregående år.

Nya ID.3 kommer att tillverkas i Zwickau, Dresden och från hösten 2023 även i huvudfabriken i Wolfsburg, och kommer precis som sin föregångare att lämnas över till kunder i Europa med en koldioxidneutral balans. De åtgärder som vidtagits vid fabriken i Zwickau och hos battericellstillverkaren minskar CO2-utsläppen i produktionen radikalt. Den återstående utsläppsandelen kompenseras av klimatskyddsåtgärder med certifierade koldioxidkrediter.

Mognare utseende, vassare exteriör, förbättrad aerodynamik

Särskilda modifierade detaljer ger ID.3 ett ännu mer slående utseende. Med den uppdaterade exteriördesignen visar den andra generationen av ID.3 upp ett mer moget utseende.

Optimerade luftkylningsöppningar och stora lackade ytor gör att ID.3 får ett uttryck som framstår som oberoende, självsäkert och vänligt från alla vinklar. En anledning till detta är den nya designen av stötfångaren. Motorhuven ser nu längre ut eftersom den svarta listen under vindrutan har tagits bort. Försänkta partier på sidorna skapar ett ytterligare visuellt intryck av en förlängning.

Aerodynamiken har optimerats genom förbättrat luftflöde runt framhjulen. Bak lyser även de tvådelade baklyktorna i bakluckan för första gången.

Högre mervärde: hållbara förbättringar av interiören

Interiören i ID.3 har också förfinats för att ge högre mervärde. Många förslag från kunder har antagits och implementerats för att förbättra produktvärdet och standardutrustningen. Detta har resulterat i en optimerad upplevelse – tack vare förbättrad materialkvalitet. Ett exempel är mjuka, skumbelagda ytor i kupén. Dörrarna har också byggts om för att få mjukare och större ytor. Dessutom är armstöden i dörrarna nu mer generösa och har en tydligare design.

För nya ID.3 har Volkswagen lagt stor vikt vid hållbarhet. Utrustningen i interiören är som standard tillverkad utan animaliska inslag. Dessutom har en stor andel återvunnet material använts. Mikrofibermaterialet Artvelours Eco används för dörrdekorer och klädsel på sätena. Detta tyg är till 71 procent återvunnet – en sekundär råvara som erhålls genom återvinning av plastavfall som tidigare har kasserats minst en gång.

Full uppkoppling: den senaste generationen av assistanssystem

Med ID.3 erbjuder Volkswagen redan förstklassiga teknologier och innovationer i kompaktklassen. Användningen av molndata i den nuvarande versionen av Travel Assist-systemet (tillval) representerar nästa steg på vägen mot högautomatiserad körning. Park Assist Plus med minnesfunktion (tillval) möjliggör automatisk hämtning och användning av sparade parkeringsmanövrar. Den molnbaserade röststyrningsfunktionen och Head-up-Display (tillval) med förstärkt verklighet i nya ID.3 gör också vardagskörningen enklare.

Uppdaterad mjukvara och on demand-funktioner: ID.3 som en smart enhet

Nya ID.3 är utrustad med den senaste mjukvaran för förbättrad systemprestanda och för att möjliggöra Over-the-Air-uppdateringar. Den kontinuerligt förbättrade ID.-mjukvaran erbjuder också funktioner som kan aktiveras senare (on demand-funktioner). På så sätt låter Volkswagen kunderna att välja med hänsyn till sina behov och boka tjänster och funktioner som önskas, till exempel navigationssystemet och den automatiska luftkonditioneringen med två zoner som elektroniskt styr lufttemperaturen, volymen och distributionen.

Standardfunktioner såsom ruttplanerare för elbilar, Plug & Charge på snabbladdningsstationer eller hemma, eller möjligheten till dubbelriktad laddning (Bi-Di-ready) ser till att ID.3 är perfekt för både vardagskörning och långa bilresor.

– ID.3 visar tydligt hur vi uppnår Volkswagens mål att erbjuda toppmodern teknik och innovationer ända ner till kompaktklassen. Detta återspeglas också av nya bekvämlighets- och assistanssystem. Genom användningen av molndata i den senaste versionen av Travel Assist tar vi nästa steg på vägen mot högautomatiserad körning, förklarar Kai Grünitz, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för utveckling.

Batteri, laddning och drivning

Nya ID.3 finns med två olika batteristorlekar: 58 och 77 kWh. Litiumjonbatteriet spelar en avgörande roll för bilens allsidiga egenskaper. Med ett nettoenergiinnehåll på 77 kWh ger det stora batteriet ID.3 Pro S en förutspådd räckvidd på upp till 546 kilometer (WLTP). I ID.3 med ett nettoenergiinnehåll på 58 kWh ger batteriet en förutspådd räckvidd på upp till 426 kilometer (WLTP). Ett mindre batteri är planerat att erbjudas längre fram, men det är ännu inte fastställt om den versionen blir aktuell för Sverige.
På en snabbladdningsstation kan batteriet i ID.3 Pro S laddas från 5 till 80 % inom 30 minuter med en laddningskapacitet på upp till 170 kW. ID.3 Pro behöver 35 minuter med en laddningskapacitet på upp till 120 kW.

Elmotorn i ID.3 är placerad bak och levererar en effekt på 204 hk och ett vridmoment på 310 Nm. Att motorn är placerad bak säkerställer smidig hantering och bra grepp samtidigt som den tillåter en liten svängradie på bara 10,3 meter. Nya ID.3 Pro accelererar från 0 till 100 km/h på 7,3 sekunder. Topphastigheten ligger på 160 km/h.

Säljstart och lansering

Den svenska säljstarten beräknas ske under andra kvartalet 2023. Själva lanseringen planeras till sommaren. Priserna är ännu inte fastställda.

Film om nya ID.3 på YouTube här.

Sophia Loader sophia@saleseffect.se

Läs mer:

Kia EV9 utsedd till "Årets elbil 2023"

Kia EV9 utsedd till ”Årets elbil 2023”

Tidningen Elbilen i Sverige utsåg i veckan Kia EV9 till ”Årets elbil 2023”. Efter att ha testat de nya elbilar som kommit ut på marknaden under året valde juryn till slut Kia EV9 som vinnare bland fem finalister. Diplomet för ”Årets elbil” delades ut under elbilsmässan eCarExpo i Göteborg.

Nya Panamera - mer digital och mer lyxig

Nya Panamera – mer digital och lyxig

Porsche lanserar nu den tredje generationen av den sportiga lyxsedanen Panamera. Den uppdaterade modellen kännetecknas av ett ökat utbud digitala funktioner, en modern och uttrycksfull design och en större spännvidd mellan sportiga köregenskaper och körkomfort.

Nya Peugeot E-Rifter

Nya Peugeot E-Rifter

Nu presenterar Peugeot nästa generation MPV, nya E-Rifter – med längre räckvidd, ny design, modern teknik och med plats för upp till 7 personer.

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Annons

Med nya Waterfront Studio, framtagen för videokonferens och streaming kan vi erbjuda dig och ditt företag möjligheten till trygga möten. Tillsammans hjälper vi dig att trots rådande läge nå dina deltagare var de än befinner sig.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Emistell modul 300x250

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

VIVA-modellen - om du vill maxa ditt resultat!

VIVA!-modellen – om du vill maxa ditt resultat

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén har gjort drygt 15 000 egna säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Om det är någon som vet hur du ska genomföra en säljprocess så är det hon. Här berättar hon om VIVA!-modellen och hur ett målinriktat säljarbete kan ge dig just den kund du själv vill ha!

Onboarding-guide - så får du dina säljare att snabbt bli produktiva

Onboarding-guide – så får du dina säljare att snabbt bli produktiva

Expertråd

Rekryteringsprocessen är långt ifrån färdig när anställningsavtalet är påskrivet. En strukturerad onboardingplan skapar högre lojalitet hos dina nyanställda säljare och stärker ert varumärke. Den är också avgörande för hur snabbt de nyanställda blir produktiva. I detta whitepaper från Salesonomics får du guidelines med checklista och tidsplan.

Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

Säljarens vinster och fallgropar med AI

Expertråd

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers, skriver hur du som säljare kan använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Expertråd

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Framtidssäkra din säljorganisation!

Framtidssäkra din säljorganisation!

Expertråd

Säljorganisationen är avgörande för ett företags överlevnad. I detta whitepaper från Salesonomics får vi ta del av hur framtiden kommer se ut för industrin i Sverige, vilka trender som påverkar och hur du skall göra för att framtidssäkra din säljorganisation.

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Expertråd

Svårt och kostsamt att rekrytera säljare? Men behöver det egentligen vara det? I sin krönika skriver Christer B Jansson om två ”No Brainers”.

Revenue Operations – Ett måste för en framgångsrik säljstrategi

Har du koll på Revenue Operations?

Expertråd

Revenue Operations är just nu den snabbast växande försäljningsstrategin inom B2B-försäljning i USA, och den börjar väcka intresse även hos svenska arbetsgivare inom framför allt IT och tech. Läs hur strategin kan maximera intäkterna i krönikan av vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers.

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

Expertråd

Ovanstående kinesiska ordspråk kommer för mig varje gång jag kommer i kontakt med personer som inte har förstått kundprocessen eller sin roll i den, oavsett vilket företag de driver eller jobbar i. Läs denna veckas gästskribent Ulla-Lisa Thordéns krönika om det alltid lika viktiga kundbemötandet.

Verktyg

Gamma AI - så gör du säljpresentationen rekordsnabbt

Så gör du säljpresentationen rekordsnabbt med Gamma AI

Verktyg

Behöver du fixa en snygg och proffsig presentation men har ont om tid? Om du inte redan upptäckt Gamma AI så kolla in verktyget som hjälper dig att fixa snygga presentationer på nolltid!

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Verktyg

Jobbar ni med excelark eller sitter ni med ett gammalt CRM-system? Tappar ni kanske till och med affärer för att de hamnar mellan stolarna? Då är det läge att uppgradera ert CRM-system!

En säljares smartaste gratisverktyg

En säljares smartaste gratisverktyg

Verktyg

I slutet på förra året började alla prata om chattboten ChatGPT. Stämde det verkligen att den klarade av att uttrycka sig i skrift nästan som en människa? Idag är vi många som använder oss av olika smarta AI-verktyg för att effektivisera vårt arbete. Här listar vi på Saleseffect våra personliga favoriter som hjälper dig att få till texten och översättningen, impa på kundragningen och komma i tid till kundmötet.

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Verktyg

Att skapa ett professionellt intryck är avgörande för framgången hos ett säljande företag. Kundens första intryck kan vara skillnaden mellan att göra en försäljning eller förlora en potentiell affär. Men hur kan man göra ett bestående intryck och upplevas som professionell?

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 27 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Kristoffer citat 1 MODUL 300x250

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patric Björnhammer är ny Head of Land Sales and Products hos DB Schenker

Patric Björnhammer är ny Head of Land Sales and Products hos DB Schenker

Karriär

Patric Björnhammer kommer senast som vd från MAFA, ett bolag inom tillverkningsindustrin. Han har verkat inom många branscher och alltid med fokus på försäljning och marknadsföring.

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Karriär

Bilal Said kommer senast från Scandic där han hade rollen som Inhouse Sales Agent. Bilal tillträdde sin roll som Projektledande Sales Manager den 6 november.

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Karriär

Johan Mägi får nu ansvaret för utveckling och försäljning av partneraffärer och premiumutbudet på Stockholm Live’s samtliga arenor. Johan kommer närmast från rollen som Commercial Development Director på Apollo.

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Karriär

Rickard Mäkitalo kliver i dagarna på uppdraget som ny försäljningschef för UNT och Enköpings-Posten.

Försäljningschefen - snabbaste vägen til vd-posten

Försäljningschefen – snabbaste vägen til vd-posten

Karriär

Lockar jobbet som vd? Funderar du på ditt nästa steg i karriären? Då ska du läsa vår artikel om försäljningschefens väg till vd-posten!

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Juridik

Mitt under pandemin letar Robert jobb. Han söker och får nästan samtidigt två olika erbjudanden där han bestämmer sig för att tacka ja till det ena, ett beslut som leder till en mardröm som avslutas med ett domslut först två år senare.

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Karriär

Den 1 november tillträdde Peder Häggström som affärschef för Konstruktion och installation i nord, där Tyréns har kompetenser inom konstruktion, VVS, el, tele och akustik.

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Karriär

Måns Johnsson tillträdde sin nya tjänst som försäljnings- och marknadsföringschef den 2 oktober 2023. Måns kommer senast från Salesforce där han tillbringade 12 år och ansvarade för affärsområdet Alliances & Channels i norra Europa. Innan sin tid på Salesforce var han Business Unit Director på Dun & Bradstreet.

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Karriär

Peter Lidslot tar nu över rollen som Head of Customer Relations.

Från säljare till försäljningschef - går det?

Från säljare till försäljningschef – går det?

Karriär

Jobbat som KAM ett tag och funderar du kanske på nästa steg i karriären? Men vad krävs egentligen för att bli försäljningschef och hur är det att bli chef över sina tidigare kollegor?

Mest läst

7 tips till dig som skall på julbord med jobbet

7 tips till dig som skall på julbord med jobbet

Är du en av dem som våndas inför decembers alla julbord och julluncher? Saleseffect ringde upp föreläsaren och eventexperten Kristoffer Schjött-Quist för att få några tips på hur du får till rätt mindset och kanske till och med får med dig en sista affär för året hem i bagaget!
Patric Björnhammer är ny Head of Land Sales and Products hos DB Schenker

Patric Björnhammer är ny Head of Land Sales and Products hos DB Schenker

Patric Björnhammer kommer senast som vd från MAFA, ett bolag inom tillverkningsindustrin. Han har verkat inom många branscher och alltid med fokus på försäljning och marknadsföring.
VIVA-modellen - om du vill maxa ditt resultat!

VIVA!-modellen – om du vill maxa ditt resultat

Ulla-Lisa Thordén har gjort drygt 15 000 egna säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Om det är någon som vet hur du ska genomföra en säljprocess så är det hon. Här berättar hon om VIVA!-modellen och hur ett målinriktat säljarbete kan ge dig just den kund du själv vill ha!
Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Saleseffect.se genomför nu omfattande undersökningen bland Sveriges säljare och säljchefer som resulterar i listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023. Listan kommer presenteras på saleseffect.se i slutet av februari, missa inte att nominera din eller dina favoriter bland säljcoacher, säljtränare, säljutbildare och säljutvecklare i landet.
39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

Tips för dig som ska ställa ut på mässa. Nu kommer snart de första mässorna i gång igen, med nästan två års uppehåll kan det vara bara att uppdatera sig på vad som skapar framgång för ditt mässdeltagande. Här har vi sammanställt ett stort antal konkreta tips och checklistor från ledande mässexperter.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.