Med den andra generationen av ID.3 fortsätter Volkswagen sin framgångssaga med ID.-familjen. Som en del av implementeringen av ACCELERATE-strategin på vägen till att bli en utsläppsfri, mjukvarubaserad mobilitetsleverantör har Volkswagen nått ytterligare en milstolpe ett år tidigare än planerat. Mer än 600 000 ID.-bilar baserade på elbilsplattformen MEB har redan levererats till kunder över hela världen. ID.-familjen består nu av sex olika modeller på den globala marknaden.
ID.3 var den första elbilen baserad på MEB-plattformen 2019. Två och ett halvt år efter lanseringen av den första generationen kommer nu denna storsäljare med en omfattande uppgradering. Vid sidan av den senaste mjukvaran med alla bekvämlighets- och assistanssystem, har bilen framför allt fått en ny, vassare exteriör design och en förfinad interiör och erbjuds i nya färger som bland annat Dark Olivine Green.
– Nya ID.3 visar vårt engagemang för värde, design och hållbarhet. Designen har mognat och vi har uppgraderat kvaliteten på de material som används i interiören, säger Imelda Labbé, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad.
Tillverkning i Europa
Från och med 2033 planerar Volkswagen att endast tillverka elbilar i Europa. Redan år 2030 är det planerat att minst 70 procent av Volkswagens försäljning i Europa ska komma från helt eldrivna bilar. I USA och Kina är målet att nå en andel för elbilar på mer än 50 procent under samma period.
Volkswagen fortsätter sin omställning till elektrisk mobilitet i snabb takt. Med cirka 330 000 enheter ökade märket försäljningen av helt eldrivna bilar över hela världen med 23,6 procent 2022 jämfört med föregående år.
Nya ID.3 kommer att tillverkas i Zwickau, Dresden och från hösten 2023 även i huvudfabriken i Wolfsburg, och kommer precis som sin föregångare att lämnas över till kunder i Europa med en koldioxidneutral balans. De åtgärder som vidtagits vid fabriken i Zwickau och hos battericellstillverkaren minskar CO2-utsläppen i produktionen radikalt. Den återstående utsläppsandelen kompenseras av klimatskyddsåtgärder med certifierade koldioxidkrediter.
Mognare utseende, vassare exteriör, förbättrad aerodynamik
Särskilda modifierade detaljer ger ID.3 ett ännu mer slående utseende. Med den uppdaterade exteriördesignen visar den andra generationen av ID.3 upp ett mer moget utseende.
Optimerade luftkylningsöppningar och stora lackade ytor gör att ID.3 får ett uttryck som framstår som oberoende, självsäkert och vänligt från alla vinklar. En anledning till detta är den nya designen av stötfångaren. Motorhuven ser nu längre ut eftersom den svarta listen under vindrutan har tagits bort. Försänkta partier på sidorna skapar ett ytterligare visuellt intryck av en förlängning.
Aerodynamiken har optimerats genom förbättrat luftflöde runt framhjulen. Bak lyser även de tvådelade baklyktorna i bakluckan för första gången.
Högre mervärde: hållbara förbättringar av interiören
Interiören i ID.3 har också förfinats för att ge högre mervärde. Många förslag från kunder har antagits och implementerats för att förbättra produktvärdet och standardutrustningen. Detta har resulterat i en optimerad upplevelse – tack vare förbättrad materialkvalitet. Ett exempel är mjuka, skumbelagda ytor i kupén. Dörrarna har också byggts om för att få mjukare och större ytor. Dessutom är armstöden i dörrarna nu mer generösa och har en tydligare design.
För nya ID.3 har Volkswagen lagt stor vikt vid hållbarhet. Utrustningen i interiören är som standard tillverkad utan animaliska inslag. Dessutom har en stor andel återvunnet material använts. Mikrofibermaterialet Artvelours Eco används för dörrdekorer och klädsel på sätena. Detta tyg är till 71 procent återvunnet – en sekundär råvara som erhålls genom återvinning av plastavfall som tidigare har kasserats minst en gång.
Full uppkoppling: den senaste generationen av assistanssystem
Med ID.3 erbjuder Volkswagen redan förstklassiga teknologier och innovationer i kompaktklassen. Användningen av molndata i den nuvarande versionen av Travel Assist-systemet (tillval) representerar nästa steg på vägen mot högautomatiserad körning. Park Assist Plus med minnesfunktion (tillval) möjliggör automatisk hämtning och användning av sparade parkeringsmanövrar. Den molnbaserade röststyrningsfunktionen och Head-up-Display (tillval) med förstärkt verklighet i nya ID.3 gör också vardagskörningen enklare.
Uppdaterad mjukvara och on demand-funktioner: ID.3 som en smart enhet
Nya ID.3 är utrustad med den senaste mjukvaran för förbättrad systemprestanda och för att möjliggöra Over-the-Air-uppdateringar. Den kontinuerligt förbättrade ID.-mjukvaran erbjuder också funktioner som kan aktiveras senare (on demand-funktioner). På så sätt låter Volkswagen kunderna att välja med hänsyn till sina behov och boka tjänster och funktioner som önskas, till exempel navigationssystemet och den automatiska luftkonditioneringen med två zoner som elektroniskt styr lufttemperaturen, volymen och distributionen.
Standardfunktioner såsom ruttplanerare för elbilar, Plug & Charge på snabbladdningsstationer eller hemma, eller möjligheten till dubbelriktad laddning (Bi-Di-ready) ser till att ID.3 är perfekt för både vardagskörning och långa bilresor.
– ID.3 visar tydligt hur vi uppnår Volkswagens mål att erbjuda toppmodern teknik och innovationer ända ner till kompaktklassen. Detta återspeglas också av nya bekvämlighets- och assistanssystem. Genom användningen av molndata i den senaste versionen av Travel Assist tar vi nästa steg på vägen mot högautomatiserad körning, förklarar Kai Grünitz, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för utveckling.
Batteri, laddning och drivning
Nya ID.3 finns med två olika batteristorlekar: 58 och 77 kWh. Litiumjonbatteriet spelar en avgörande roll för bilens allsidiga egenskaper. Med ett nettoenergiinnehåll på 77 kWh ger det stora batteriet ID.3 Pro S en förutspådd räckvidd på upp till 546 kilometer (WLTP). I ID.3 med ett nettoenergiinnehåll på 58 kWh ger batteriet en förutspådd räckvidd på upp till 426 kilometer (WLTP). Ett mindre batteri är planerat att erbjudas längre fram, men det är ännu inte fastställt om den versionen blir aktuell för Sverige.
På en snabbladdningsstation kan batteriet i ID.3 Pro S laddas från 5 till 80 % inom 30 minuter med en laddningskapacitet på upp till 170 kW. ID.3 Pro behöver 35 minuter med en laddningskapacitet på upp till 120 kW.
Elmotorn i ID.3 är placerad bak och levererar en effekt på 204 hk och ett vridmoment på 310 Nm. Att motorn är placerad bak säkerställer smidig hantering och bra grepp samtidigt som den tillåter en liten svängradie på bara 10,3 meter. Nya ID.3 Pro accelererar från 0 till 100 km/h på 7,3 sekunder. Topphastigheten ligger på 160 km/h.
Säljstart och lansering
Den svenska säljstarten beräknas ske under andra kvartalet 2023. Själva lanseringen planeras till sommaren. Priserna är ännu inte fastställda.
Film om nya ID.3 på YouTube här.