Så vilka förmåner har du som jobbar med försäljning? Mobiltelefon och bredband? Förmånsbil? Friskvård och möjlighet till distansarbete? I årets Lönebarometer, som precis har släppts har 4 100 personer inom försäljningsyrket i Sverige svarat på frågor angående sina förmåner och här listar vi vilka de har idag, vilka de tycker är viktigast och vilka de helst vill ha.
De tre mest uppskattade förmånerna – och vanligaste
Ja, vilka är då de mest önskade förmånerna bland personer som jobbar med försäljning år 2025? Svaret är att de är desamma som förra året nämligen friskvård, möjlighet till distansarbete och bilförmån.
De stämmer väl överens med vilka förmåner som är vanligast förekommande bland Sveriges säljare – nämligen just friskvård och möjlighet till distansarbete. Därtill kommer mobiltelefon/bredband som tredje vanligaste förmånen.
Många önskar vinstdelning
När det gäller de förmåner som erbjuds, stämmer de överens med de som anses vara viktigast, med ett noterbart undantag: vinstdelning. Det prioriteras högre än dess faktiska förekomst. Hela 24 procent önskade vinstdelning, men endast 10 procent har tillgång till det. Vinstdelning, samt aktier och optioner i företaget, representerar en förmån som arbetsgivare kan erbjuda med en direkt koppling till företagets prestationer.
Fler önskar kompetensutveckling
Budget för kompetensutveckling är något som 17 procent ser som viktigast och endast 11 procent har. Här finns det uppenbarligen en önskan att vara mer delaktig i besluten kring sin kompetensutveckling.
Mobil och bredband ses knappt som förmån
Mobiltelefon och bredband är förmåner som 85 procent har tillgång till, men bara 37 procent anser vara viktiga. Detta kan bero på att dessa ses mer som nödvändigheter för arbetet snarare än som faktiska förmåner.
Topplista löneförmåner 2025
Förmån | Har idag | Viktigast |
1. Friskvård | 82% | 71% |
2. Möjlighet till distansarbete | 84% | 63% |
3. Bilförmån | 62% | 58% |
4. Flextid | 66% | 56% |
5. Liv-/pensionsförsäkring | 42% | 45% |
6. Extra semesterdagar | 45% | 42% |
7. Mobiltelefon/bredband | 85% | 37% |
8. Hälso- och sjukvårdsförmåner | 34% | 30% |
9. Vinstdelning | 10% | 24% |
10. Budget för kompetensutveckling | 11% | 17% |
11. Aktier/optioner i företaget | 10% | 13% |
12. Övertidsersättning/kompledighet | 8% | 11% |
13. Utfyllnad av föräldrapenning | 13% | 9% |
14. Subventionerade måltider | 14% | 6% |
15. Utfyllnad av sjukpenning | 9% | 5% |
16. Hushållsnära tjänster | 2% | 1% |
Och så här såg det ut 2024 …
Har idag | Viktigast | |
1. Friskvård | 82% | 71% |
2. Möjlighet till distansarbete | 84% | 63% |
3. Bilförmån | 60% | 58% |
4. Flextid | 64% | 56% |
5. Liv-/pensionsförsäkring |
42% | 45% |
6. Extra semesterdagar | 45% | 42% |
7. Mobiltelefon/bredband | 85% | 37% |
8. Hälso- och sjukvårdsförmåner | 34% | 30% |
9. Vinstdelning | 10% | 22% |
10. Budget för kompetensutveckling | 11% | 17% |
11. Aktier/optioner i företaget | 8% | 11% |
11. Övertidsersättning/kompledighet | 8% | 11% |
12. Utfyllnad av föräldrapenning | 14% | 9% |
13. Subventionerade måltider | 14% | 6% |
14. Utfyllnad av sjukpenning | 9% | 5% |
15. Hushållsnära tjänster | 4% | 2% |
Om Lönebarometern 2025
Datainsamling gjordes under januari 2025. Drygt 4 100 personer från hela Sverige har deltagit. Av respondenterna var 74 procent män och 26 procent kvinnor. 22 procent av respondenterna hade personal- eller arbetsledningsansvar. 34 olika titlar återfanns bland respondenterna. Respondenterna var verksamma inom 25 olika branscher och återfanns inom samtliga län i Sverige. En majoritet av dessa arbetade i någon av de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg eller Malmö.
Om Lönebarometern 2024
Datainsamlingen gjordes under januari 2024. Drygt 4 300 personer från hela Sverige har svarat. De representerade 34 olika titlar som Account Manager, affärsområdesansvarig, affärsutvecklare, besöksbokare, butikssäljare, försäljningschef, försäljningsdirektör, försäljningsingenjör, innesäljare, Key Account Manager, Sales Development Rep (SDR), säljare, säljassistent, teknisk säljare, utesäljare och fältsäljare och de är verksamma inom 25 olika branscher. Av respondenterna var 72 procent män och 28 procent kvinnor.
Läs mer:
Verksamt– mer om förmåner och regler för dig som arbetsgivare
Skatteverket – förmåner, motion och friskvård