Här har jag under några veckor berättat om hur jag nyligen befann mig bredvid en man på ett flygplan som berättade att han var försäljningschef på ett medelstort företag. Under vår konversation delade han med sig av mycket om sitt arbete och de utmaningar han brottades med. Medan jag lyssnade insåg jag att vi hade väldigt olika uppfattningar om vad försäljning faktiskt innebär.
”Jag kom på 23 myter och missuppfattningar om försäljning.”
Kelly Odell
Han fokuserade på svårigheten att hitta ”säljtyper” eller medarbetare med rätt personlighet för att driva försäljning. Jag ifrågasatte om försäljning inte snarare är en kompetens eller färdighet som alla personlighetstyper kan utveckla. Han berättade då att han hade gjort flera förändringar i säljarnas provisionsstruktur för att öka försäljningen. Jag delade med mig av mina erfarenheter, som visar att de bästa säljarna vanligtvis presterar väl oavsett om de har fast eller rörlig lön. Lågpresterande säljare, å andra sidan, har en tendens att inte öka sin försäljning. Denna diskussion fick mig att besluta mig för att sammanställa en lista över alla myter och missuppfattningar jag kunde komma på. Jag kom på totalt 23 stycken, som jag har delat med mig av under de senaste veckorna. Här kommer de sista!
- ”Försäljning är oproffsig”
Försäljning i sig är inte oproffsig; det är vissa individers tillvägagångssätt som kan vara det. Försäljning är en betydelsefull kompetens och en hedervärd yrkesroll. - ”I framtiden kommer inte säljare vara nödvändiga p.g.a. digitala lösningar, algoritmer, AI, mm”
Digitala verktyg har förändrat mycket i företagsvärlden och har redan ersatt vissa säljuppgifter. Dock är det viktig att påpeka att om en säljare inte kan generera mer värde för kunden än en digital lösning eller självbetjäning, bör de eventuellt ersättas. Många av de säljroller som nu ersätts av digitala lösningar eller självbetjäning är resultatet av att många säljare inte arbetar på rätt sätt. Säljare med förmågan att skapa betydande värde och en äkta passion för yrket kommer alltid vara eftertraktade. - ”Affären är klar när avtalet är undertecknat”
Att tro att affären är avslutad vid undertecknandet av ett avtal är en missuppfattning. Det faktum att en affär är juridiskt bindande innebär inte nödvändigtvis att relationen är fulländad.
Av: Kelly Odell, föreläsare och coach och en av Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Han är verksam på Astrakan Strategisk Utbildning.
Här hittar du Kellys tidigare myter och missuppfattningar inom försäljning.