Jag rekommenderar dig att testa din säljkår så du vet hur bra den är eller vilken potential det finns för att sälja mera. När du vet det kan du enkelt räkna ut om en investering i att åtgärda detta är lönsamt eller ej.
Jag var på VD dagen den 23 augusti och fick lite inspiration till att driva mitt projekt om Säljhinder vidare i Europa (där Sverige också ingår).
Två spännande trender om ”Happynomics” dvs att de som investerar i att ha lyckliga medaretare har 37% högre försäljning, 43% högre produktivitet, 33% högre lönsamhet, 300% högre innovationstakt och 125% färre anställda med utmattningssyndrom. (siffror från Henrik Bromans föreläsning på VD dagen).
Ett av de gissel jag arbetat länge med är just Säljhinder; dvs de negativa tankar, den inre konfikt vi människor har när det gäller att initiera kotakt med människor vi inte känner och som är viktiga för oss. Säljare har en lägre grad av dessa tankar än andra yrken, men de kostar i minskad försäljning och det är stora pengar vi pratar om. Därför har vissa säljare svårt med olika moment i säljprocessen, oavsett om det rör kalla samtal, ljumma samtal, uppföljning av kontakter, gå på avslut, sälja till grupp, nyttja sociala media för att prospektera etc.
Säljare som har hinder mår mer eller mindre dåligt och presterar därför sämre även om de brinner för försäljning och älskar att arbeta med kunder. Dessutom är de flesta säljare och säljchefer inte medvetna om att de har säljhinder då det har blivit ett nästan cementerat beteende i hela organisationen.
Tror du, att om du har en säljorganisation du inte bara tränar för att göra affärer, utan du bryr dig också om hur de mår. T ex kontinuerligt arbetar bort deras säljhinder så de blir lyckliga av att göra det de brinner för – att göra affärer med prospekts och kunder på ett empatiskt sätt där alla är vinnare. Jag tror att det företaget inte har några problem att finna säljare att anställa utan de står säkert i kö för att få arbeta där. Dessutom säljer de mer för att de är lyckligare som statistiken visar eller för att de inte har några säljhinder som vår forskning över 40 år också visar.
Som en annan av föreläsarna på VD dagen sa ”Det som tog dig hit lär inte ta dig dit” Med andra ord fortsätter du som förr blir det som alltid detsamma, fast lite sämre varje gång då världen förändras oerhört snabbt och pandemin snabbade upp den takten än mer.
Vill du fortsätta få bra säljare och som är kvar hos dig och presterar? Se till att människor är lyckliga i ditt företag. Att arbeta med deras säljhinder är ett steg i rätt riktning. Dessutom är det väldigt lönsamt att ha lyckliga säljare eller säljare utan säljhinder.
Av: Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach