Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2020-10-13 | Expertråd

Michelle Dandenell: Utveckla ditt personliga varumärke och öka din försäljning

I denna krönika uppmanar varumärkesstrategen Michelle Dandenell, försäljningschfer, säljledare och säljare att boosta era personliga varumärken så kommer ni lyckas bättre med era affärer.

Michelle Dandenell: 12 tips för att börja lyfta ditt personliga varumärkeMichelle Dandenell: Så tar du referenser på din nya arbetsgivare

När jag träffar VD, chefer och entreprenörer så kommer alltid frågan upp om hur ett personligt varumärke skulle kunna stärka businessen? I den här artikeln är min avsikt att belysa den frågan och ge svar på varför du ska arbeta strategiskt med ditt personliga varumärke för att öka din försäljning och spara tid.

En säljkår som använder sociala medier som en del av sin säljteknik säljer 78% mer än sina kollegor (Forbes). Leadsgenerering via de anställdas aktiviteter på sociala media konverterar sju gånger oftare än företagets sociala media aktiviteter (IBM). Dessutom får inlägg som anställda har publicerat 561% större räckvidd än det företaget publicerar i sina sociala media kanaler. Intressant, eller hur?

Vi pausar här i någon minut till förmån för några rader om vad ett personligt varumärke är: Det klargör och uttrycker det värde du kan leverera till din målgrupp, kund, arbetsgivare eller kollegor. Det är ingen tävling i att se hur synlig du kan vara i sociala media, det mäts inte i antalet likes eller hur många inlägg du kan göra per dag och inte ett syfte att sätta dig själv i centrum av världen. Oavsett om du är VD, konsult, säljare eller vill söka nya jobbmöjligheter finns en vinst i att lyfta ditt personliga varumärke för att bli top-of-mind, få fler leads/kontakter och att göra värdefullare affärer.

Sedan flera år tillbaka har den digitala försäjningsinteraktionen ökat och under 2020 har det tagit rejäl fart. För att se en tillväxt i orderböckerna står många företag i dag inför utmaningen att deras säljkår, VD och chefer inte har förståelse för eller kunskapen om att bygga ett personligt varumärke och kanske inte heller varför. Detta gör att moderna säljorganisationer kämpar för att hänga med i den ständigt föränderliga digitala världen. Jag skulle vilja säga att varje VD, entreprenör och företagsledare har allt att vinna på att utforska möjligheten att ta ett strategiskt beslut om att utöka sitt varumärkesarbete med det personliga varumärket.

Sanningen är den att varumärken, små-och stora företag, organisationer och konsulter består ju av människor. Människor precis som du och jag. Och vi gillar att hänga och göra affärer med dem vi gillar – People buy from people, eller hur? Med det sagt, så kanske du börjar hålla med mig om att ett personligt varumärke är väl värt att medvetet bygga och utveckla för att få fler leads och kunder.

Hur kan då ett personligt varumärke ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen?

Processen är enkel: genom att ge nyttigt och värdefullt innehåll till din målgrupp får du mer uppmärksamhet, skapar förtroende och auktoritet i din nisch, breddar ditt nätverk och som slutligen genererar intäkter för ditt företaget.

Min erfarenhet är att försäljningsprocessen inom B2B oftast är väldigt lång brukar det behövas cirka fem till sju kontakttillfällen för att ditt företags varumärke ska bli ihågkommen. Med vetskap om detta stödjer det tesen om att personliga aktiviteter i exempelvis sociala media, kan vara ett framgångsrikt och icke påträngande sätt att hjälpa till att utbilda och vårda både kalla och varma leads. Genom att du bjuder på din kunskap och expertis skapar du snabbare ett större avtryck och förtroende än ett företags varumärke gör på kort tid. Alltså, genom att använda ditt personliga varumärke genererar det snabbare leads som därefter kan bearbetas och konverteras genom en kortare säljprocess.

De som arbetar medvetet med sitt personliga varumärke får fler kunder

En studie från Nielsen visar att 92% av köparna litar på de rekommendationer de får av andra. Vi litar till och med på rekommendationer vi får i andra hand. Så om du bygger ditt varumärke väl, grundat på äkthet, dina superpowers och ditt ”why” så skapar du dig ett förtroende och auktoritet som gör att människor litar på dig, gillar dig och kan då också rekommendera dig till andra.

För att få perspektiv på vad dina ansträngningar och aktiviteter på sociala medier och övriga kanaler kan ge, vill jag nämna några som verkligen använder sig av sitt personliga varumärke för att stärka företagets. Till exempel, Sir Richard Branson har tre gånger fler följare än sina bolag tillsammans, lika så Teslas Elon Musk, Arianna Huffington och Oprah Winfrey.

Få uppmärksamhet och få konkurrensfördelar

Min erfarenhet är att den bästa uppmärksamheten får du och ditt företag genom att bygga upp ditt personliga varumärke och använda det som en plattform för att utbilda och underhålla dina kunder och målgrupp (givetvis i kombo med ditt företags varumärke). Det kan krävas mer ansträngning än att kasta pengar på en annons, men det är mycket mer kostnadseffektivt och kommer att skapa dig en långvarig, lojal bas av varumärkesambassadörer i processen.

Slutligen vill jag lyfta fram att 82% av de tillfrågade i en studie från Kredible sa att de är mer benägna att lita på ett företag när deras ledande befattningshavare är aktiva på sociala medier och 77% av kunderna är mer benägna att köpa när företagets VD använder sociala medier etc.

Personligt varumärke av en teammedlem, vanligtvis grundaren eller ägaren, är ett sätt att öka organisationens trovärdighet. Om kunden litar på grundaren kommer de sannolikt också att lita på företaget. Och som jag sagt tidigare – People buy from People!

Om du vill vara en av de 78% som säljer bäst, då vet du vad du ska göra!

Av: Michelle Dandenell

Michelle Dandenell har de senaste 20 åren arbetat som marknadschef och varumärkesstrateg. Jag har byggt varumärken för flera miljonbolag, varit marknadschef för ett av Sveriges nu största IT-bolag och har coachat företagsledare i ledarskap, personlig utveckling och personligt varumärke.

Läs mer: Michelle Dandenell: 12 tips för att börja lyfta ditt personliga varumärke

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Har du råd att inta ha koll? Många betalar för mycket för sin vagnpark.

Har du råd att inte ha koll? Många betalar för mycket för sin vagnpark.

Annons

Som försäljningschef ska du se till att ni säljer bra och ha koll på kostnaderna. Men har ni optimerat företagets vagnpark? Har ni era bilar på det leasingbolag som erbjöds när bilarna köptes in? Då finns det både pengar och tid att spara på att ha alla företagets bilar på samma leasingbolag oavsett bilmärke.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com