När jag träffar VD, chefer och entreprenörer så kommer alltid frågan upp om hur ett personligt varumärke skulle kunna stärka businessen? I den här artikeln är min avsikt att belysa den frågan och ge svar på varför du ska arbeta strategiskt med ditt personliga varumärke för att öka din försäljning och spara tid.
En säljkår som använder sociala medier som en del av sin säljteknik säljer 78% mer än sina kollegor (Forbes). Leadsgenerering via de anställdas aktiviteter på sociala media konverterar sju gånger oftare än företagets sociala media aktiviteter (IBM). Dessutom får inlägg som anställda har publicerat 561% större räckvidd än det företaget publicerar i sina sociala media kanaler. Intressant, eller hur?
Vi pausar här i någon minut till förmån för några rader om vad ett personligt varumärke är: Det klargör och uttrycker det värde du kan leverera till din målgrupp, kund, arbetsgivare eller kollegor. Det är ingen tävling i att se hur synlig du kan vara i sociala media, det mäts inte i antalet likes eller hur många inlägg du kan göra per dag och inte ett syfte att sätta dig själv i centrum av världen. Oavsett om du är VD, konsult, säljare eller vill söka nya jobbmöjligheter finns en vinst i att lyfta ditt personliga varumärke för att bli top-of-mind, få fler leads/kontakter och att göra värdefullare affärer.
Sedan flera år tillbaka har den digitala försäjningsinteraktionen ökat och under 2020 har det tagit rejäl fart. För att se en tillväxt i orderböckerna står många företag i dag inför utmaningen att deras säljkår, VD och chefer inte har förståelse för eller kunskapen om att bygga ett personligt varumärke och kanske inte heller varför. Detta gör att moderna säljorganisationer kämpar för att hänga med i den ständigt föränderliga digitala världen. Jag skulle vilja säga att varje VD, entreprenör och företagsledare har allt att vinna på att utforska möjligheten att ta ett strategiskt beslut om att utöka sitt varumärkesarbete med det personliga varumärket.
Sanningen är den att varumärken, små-och stora företag, organisationer och konsulter består ju av människor. Människor precis som du och jag. Och vi gillar att hänga och göra affärer med dem vi gillar – People buy from people, eller hur? Med det sagt, så kanske du börjar hålla med mig om att ett personligt varumärke är väl värt att medvetet bygga och utveckla för att få fler leads och kunder.
Hur kan då ett personligt varumärke ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen?
Processen är enkel: genom att ge nyttigt och värdefullt innehåll till din målgrupp får du mer uppmärksamhet, skapar förtroende och auktoritet i din nisch, breddar ditt nätverk och som slutligen genererar intäkter för ditt företaget.
Min erfarenhet är att försäljningsprocessen inom B2B oftast är väldigt lång brukar det behövas cirka fem till sju kontakttillfällen för att ditt företags varumärke ska bli ihågkommen. Med vetskap om detta stödjer det tesen om att personliga aktiviteter i exempelvis sociala media, kan vara ett framgångsrikt och icke påträngande sätt att hjälpa till att utbilda och vårda både kalla och varma leads. Genom att du bjuder på din kunskap och expertis skapar du snabbare ett större avtryck och förtroende än ett företags varumärke gör på kort tid. Alltså, genom att använda ditt personliga varumärke genererar det snabbare leads som därefter kan bearbetas och konverteras genom en kortare säljprocess.
De som arbetar medvetet med sitt personliga varumärke får fler kunder
En studie från Nielsen visar att 92% av köparna litar på de rekommendationer de får av andra. Vi litar till och med på rekommendationer vi får i andra hand. Så om du bygger ditt varumärke väl, grundat på äkthet, dina superpowers och ditt ”why” så skapar du dig ett förtroende och auktoritet som gör att människor litar på dig, gillar dig och kan då också rekommendera dig till andra.
För att få perspektiv på vad dina ansträngningar och aktiviteter på sociala medier och övriga kanaler kan ge, vill jag nämna några som verkligen använder sig av sitt personliga varumärke för att stärka företagets. Till exempel, Sir Richard Branson har tre gånger fler följare än sina bolag tillsammans, lika så Teslas Elon Musk, Arianna Huffington och Oprah Winfrey.
Få uppmärksamhet och få konkurrensfördelar
Min erfarenhet är att den bästa uppmärksamheten får du och ditt företag genom att bygga upp ditt personliga varumärke och använda det som en plattform för att utbilda och underhålla dina kunder och målgrupp (givetvis i kombo med ditt företags varumärke). Det kan krävas mer ansträngning än att kasta pengar på en annons, men det är mycket mer kostnadseffektivt och kommer att skapa dig en långvarig, lojal bas av varumärkesambassadörer i processen.
Slutligen vill jag lyfta fram att 82% av de tillfrågade i en studie från Kredible sa att de är mer benägna att lita på ett företag när deras ledande befattningshavare är aktiva på sociala medier och 77% av kunderna är mer benägna att köpa när företagets VD använder sociala medier etc.
Personligt varumärke av en teammedlem, vanligtvis grundaren eller ägaren, är ett sätt att öka organisationens trovärdighet. Om kunden litar på grundaren kommer de sannolikt också att lita på företaget. Och som jag sagt tidigare – People buy from People!
Om du vill vara en av de 78% som säljer bäst, då vet du vad du ska göra!
Av: Michelle Dandenell
Michelle Dandenell har de senaste 20 åren arbetat som marknadschef och varumärkesstrateg. Jag har byggt varumärken för flera miljonbolag, varit marknadschef för ett av Sveriges nu största IT-bolag och har coachat företagsledare i ledarskap, personlig utveckling och personligt varumärke.
Läs mer: Michelle Dandenell: 12 tips för att börja lyfta ditt personliga varumärke