Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2020-10-13 | Expertråd

Michelle Dandenell: Utveckla ditt personliga varumärke och öka din försäljning

I denna krönika uppmanar varumärkesstrategen Michelle Dandenell, försäljningschfer, säljledare och säljare att boosta era personliga varumärken så kommer ni lyckas bättre med era affärer.

Michelle Dandenell
Michelle Dandenell

När jag träffar VD, chefer och entreprenörer så kommer alltid frågan upp om hur ett personligt varumärke skulle kunna stärka businessen? I den här artikeln är min avsikt att belysa den frågan och ge svar på varför du ska arbeta strategiskt med ditt personliga varumärke för att öka din försäljning och spara tid.

En säljkår som använder sociala medier som en del av sin säljteknik säljer 78% mer än sina kollegor (Forbes). Leadsgenerering via de anställdas aktiviteter på sociala media konverterar sju gånger oftare än företagets sociala media aktiviteter (IBM). Dessutom får inlägg som anställda har publicerat 561% större räckvidd än det företaget publicerar i sina sociala media kanaler. Intressant, eller hur?

Vi pausar här i någon minut till förmån för några rader om vad ett personligt varumärke är: Det klargör och uttrycker det värde du kan leverera till din målgrupp, kund, arbetsgivare eller kollegor. Det är ingen tävling i att se hur synlig du kan vara i sociala media, det mäts inte i antalet likes eller hur många inlägg du kan göra per dag och inte ett syfte att sätta dig själv i centrum av världen. Oavsett om du är VD, konsult, säljare eller vill söka nya jobbmöjligheter finns en vinst i att lyfta ditt personliga varumärke för att bli top-of-mind, få fler leads/kontakter och att göra värdefullare affärer.

Sedan flera år tillbaka har den digitala försäjningsinteraktionen ökat och under 2020 har det tagit rejäl fart. För att se en tillväxt i orderböckerna står många företag i dag inför utmaningen att deras säljkår, VD och chefer inte har förståelse för eller kunskapen om att bygga ett personligt varumärke och kanske inte heller varför. Detta gör att moderna säljorganisationer kämpar för att hänga med i den ständigt föränderliga digitala världen. Jag skulle vilja säga att varje VD, entreprenör och företagsledare har allt att vinna på att utforska möjligheten att ta ett strategiskt beslut om att utöka sitt varumärkesarbete med det personliga varumärket.

Sanningen är den att varumärken, små-och stora företag, organisationer och konsulter består ju av människor. Människor precis som du och jag. Och vi gillar att hänga och göra affärer med dem vi gillar – People buy from people, eller hur? Med det sagt, så kanske du börjar hålla med mig om att ett personligt varumärke är väl värt att medvetet bygga och utveckla för att få fler leads och kunder.

Hur kan då ett personligt varumärke ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen?

Processen är enkel: genom att ge nyttigt och värdefullt innehåll till din målgrupp får du mer uppmärksamhet, skapar förtroende och auktoritet i din nisch, breddar ditt nätverk och som slutligen genererar intäkter för ditt företaget.

Min erfarenhet är att försäljningsprocessen inom B2B oftast är väldigt lång brukar det behövas cirka fem till sju kontakttillfällen för att ditt företags varumärke ska bli ihågkommen. Med vetskap om detta stödjer det tesen om att personliga aktiviteter i exempelvis sociala media, kan vara ett framgångsrikt och icke påträngande sätt att hjälpa till att utbilda och vårda både kalla och varma leads. Genom att du bjuder på din kunskap och expertis skapar du snabbare ett större avtryck och förtroende än ett företags varumärke gör på kort tid. Alltså, genom att använda ditt personliga varumärke genererar det snabbare leads som därefter kan bearbetas och konverteras genom en kortare säljprocess.

De som arbetar medvetet med sitt personliga varumärke får fler kunder

En studie från Nielsen visar att 92% av köparna litar på de rekommendationer de får av andra. Vi litar till och med på rekommendationer vi får i andra hand. Så om du bygger ditt varumärke väl, grundat på äkthet, dina superpowers och ditt ”why” så skapar du dig ett förtroende och auktoritet som gör att människor litar på dig, gillar dig och kan då också rekommendera dig till andra.

För att få perspektiv på vad dina ansträngningar och aktiviteter på sociala medier och övriga kanaler kan ge, vill jag nämna några som verkligen använder sig av sitt personliga varumärke för att stärka företagets. Till exempel, Sir Richard Branson har tre gånger fler följare än sina bolag tillsammans, lika så Teslas Elon Musk, Arianna Huffington och Oprah Winfrey.

Få uppmärksamhet och få konkurrensfördelar

Min erfarenhet är att den bästa uppmärksamheten får du och ditt företag genom att bygga upp ditt personliga varumärke och använda det som en plattform för att utbilda och underhålla dina kunder och målgrupp (givetvis i kombo med ditt företags varumärke). Det kan krävas mer ansträngning än att kasta pengar på en annons, men det är mycket mer kostnadseffektivt och kommer att skapa dig en långvarig, lojal bas av varumärkesambassadörer i processen.

Slutligen vill jag lyfta fram att 82% av de tillfrågade i en studie från Kredible sa att de är mer benägna att lita på ett företag när deras ledande befattningshavare är aktiva på sociala medier och 77% av kunderna är mer benägna att köpa när företagets VD använder sociala medier etc.

Personligt varumärke av en teammedlem, vanligtvis grundaren eller ägaren, är ett sätt att öka organisationens trovärdighet. Om kunden litar på grundaren kommer de sannolikt också att lita på företaget. Och som jag sagt tidigare – People buy from People!

Om du vill vara en av de 78% som säljer bäst, då vet du vad du ska göra!

Av: Michelle Dandenell

Michelle Dandenell har de senaste 20 åren arbetat som marknadschef och varumärkesstrateg. Jag har byggt varumärken för flera miljonbolag, varit marknadschef för ett av Sveriges nu största IT-bolag och har coachat företagsledare i ledarskap, personlig utveckling och personligt varumärke.

Läs mer: Michelle Dandenell: 12 tips för att börja lyfta ditt personliga varumärke

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Jessica Jincén

Kostnadsfri snabbkurs som hjälper dig att sälja på den digitala arenan

Business Region Göteborg fick i början av veckan en förfrågan från Partille kommun om att skapa en snabbutbildning för att öka den digitala kompetensen hos de lokala företagarna. Detta resulterade i två workshopserier som genomförs nästa vecka. Men med julhandeln med fysiska restriktioner runt hörnet visade sig behovet vara stort i hela regionen.

per furumo 1 2

7 tips: Så leder du framgångsrikt på distans

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin artikel om framgångsrikt digitalt ledarskap.

mercell upphandlingar

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Annons

På den offentliga upphandlingsmarknaden är det efterfrågan på mängder av olika varor och tjänster, och för mindre företag kan den offentliga marknaden vara en bra utgångspunkt för att växa och skaffa sig nya uppdrag och förutsägbara intäkter. Innan du ger dig i kast med upphandlingsmarknaden är det några saker du bör tänka igenom. I den här artikeln försöker vi ge dig några tips och lite inspiration på vägen från litet till stort företag.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Expertråd

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Jessica Jincén

Kostnadsfri snabbkurs som hjälper dig att sälja på den digitala arenan

Aktuellt

Business Region Göteborg fick i början av veckan en förfrågan från Partille kommun om att skapa en snabbutbildning för att öka den digitala kompetensen hos de lokala företagarna. Detta resulterade i två workshopserier som genomförs nästa vecka. Men med julhandeln med fysiska restriktioner runt hörnet visade sig behovet vara stort i hela regionen.

per furumo 1 2

7 tips: Så leder du framgångsrikt på distans

Expertråd

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin artikel om framgångsrikt digitalt ledarskap.

emma engebretzen

Emma Engebretzen: Algoritm för framgångsrika säljbeteenden

Expertråd

Möt Emma Engebretzen, Country Manager på Assessio. För Saleseffect berättar hon vilka säljbeteenden som är framgångsrika för en säljare 2021.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Säljexperten varnar! ”Gå inte i fällan förberedelse till förbannelse”

Expertråd

I denna krönika skriver säljexperten Christer B Jansson om hur viktigt det är att du som leder säljare, inte fastnar i fällan och tillåter en kultur där det är ok för säljarna smita från att göra det verkliga jobbet.

Michelle Dandenell

Michelle Dandenell: Utveckla ditt personliga varumärke och öka din försäljning

Expertråd

I denna krönika uppmanar varumärkesstrategen Michelle Dandenell, försäljningschfer, säljledare och säljare att boosta era personliga varumärken så kommer ni lyckas bättre med era affärer.

saljare

Så rekryterar du säljare som ska arbeta online

Expertråd

Vi på Saleseffect bad expertskribent Christer B Jansson att fundera över vad man ska tänka på inför och under rekryteringen av säljare som ska jobba online. Här kan du läsa Christers krönika om urvalsmetoder.

per furumo 1 2

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Verktyg

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Verktyg

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

Gustaf Hammarlöf och Kathrine Hogseth med kollegorna på CRM-Konsulterna

CRM-Konsulternas smarta köapp räddning för butiker

Verktyg

När Hack the Crisis nyligen genomfördes var inriktningen coronapandemin och idéer för att rädda liv, samhälle och näringsliv. CRM-konsulterna uppmärksammades för sin smarta digitaliserade köhanterings-app, baserad på QR-koder.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Sales Manager Public & Health
  • Sales Manager, Sweden
  • Sales Manager to EMG International
  • Centro kakel och klinker söker en ny Nationell Försäljningschef
  • Försäljningschef Online

PÅ NYTT JOBB

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

claes meldgaard 1

Claes Meldgaard blir KappAhls nya försäljningsdirektör

Karriär

Claes Meldgaard har utsetts till ny försäljningsdirektör på KappAhl. Claes Meldgaard, som har en gedigen ledarskaps- och branscherfarenhet, kommer från en tjänst som tf vd på Stayhard och han tillträder sin nya tjänst på KappAhl i början av mars 2021.

ola mellstrom

Dansk robotjätte Sverigesatsar med ny försäljningschef

Karriär

Ola Mellström blir försäljningschef för Universal Robots i Sverige. Det är ett led i den danska robottillverkarens satsning på den svenska marknaden.

DEFA anställer ny Sales & Market Director för e-mobility och Lighting

DEFA anställer ny Sales & Market Director för e-mobility och Lighting

Karriär

DEFA har anställt Jon Faglöv som ny Sales & Market Director för e-mobility & Lighting i DEFA Sverige. Faglöv kommer senast från rollen som försäljningschef på Schneider Electric.

Johan Dahlqvist, Försäljningschef

Ny försäljningschef på Acetec

Karriär

Älvsbyn företaget Actec med fokus på utveckling och tillverkning av produkter inom luft, klimat och energiteknik rekryterar ny försäljningschef.

1 januari 2021 tillträder Peter Tillberg som ny försäljningschef på Abkati.

Ny försäljningschef på Abkati

Karriär

Abkati rekryterar Peter Tillberg som ny försäljningschef. Tillberg har en lång erfarenhet av ledarskap på olika nivåer och kommer närmast från rollen som regionchef på Lantmännen Maskin.

catherine zanetti ar ny projektsaljare pa bjelin i stockholm.

Ny projektsäljare i Bjelins Stockholms-showroom

Karriär

Cathrine Zanetti började som projektsäljare på Bjelin den 1 september. Med showroomet på Sibyllegatan 38 i Stockholm som bas hjälper hon inredare och arkitekter att hitta slitstarka och hållbara golv till inredningsprojekt för både hem och offentliga miljöer.

Ny försäljningschef till Tunstall

Karriär

Hon har varit både BID Manager och Service Manager Tunstall. Nu tar hon över rollen som försäljningschef efter Johan Lenander som blir ny vd.

anna larsson

Anna Larsson ny säljdirektör lokala mediehus på Stampen Media

Karriär

Stampen Media rekryterar Anna Larsson till rollen som säljdirektör lokala mediehus.

Mest läst

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska ...
Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
hisspitch

Så tar du fram en riktigt bra hisspitch

Hisspitch betyder att du ska kunna sälja in din idé under en hissfärd. Det vill säga under en minut. Här ger Saleseffect dig verktygen för att skapa din hisspitch.
ola mellstrom

Dansk robotjätte Sverigesatsar med ny försäljningschef

Ola Mellström blir försäljningschef för Universal Robots i Sverige. Det är ett led i den danska robottillverkarens satsning på den svenska marknaden.
skarmavbild 2020 09 08 kl. 20.39.43

Boktips: LEDA BRA ELLER LEDA BÄST

Peppe Ekmarks nya bok Leda bra eller leda bäst ger enkla men mycket framgångsrika tips på hur man blir en bra ledare och får alla i gruppen att gå mot samma mål. Utifrån sin egen gripande historia och stora erfarenhet av ledarskap och teambuilding ger han tips, inspiration och konkreta verktyg som skapar förutsättningar att nå längre än vad man ...
emma engebretzen

Emma Engebretzen: Algoritm för framgångsrika säljbeteenden

Möt Emma Engebretzen, Country Manager på Assessio. För Saleseffect berättar hon vilka säljbeteenden som är framgångsrika för en säljare 2021.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Falugaran 3, 113 32 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok